Doom maakt gebruik van nieuwe id Tech-engine

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Doom maakt gebruik van nieuwe id Tech-engine

De nieuwe Doom-game, simpelweg Doom genaamd, zal gebruikmaken van een compleet vernieuwde engine. Tijdens QuakeCon kondigde id Software aan een nieuwe versie van hun eigen id Tech-engine te gebruiken. Het zijn de eerste details die over het nieuwe deel bekend zijn gemaakt sinds de studio opnieuw begon met de ontwikkeling van de game.

De nieuwe versie van de engine is de opvolger van de id Tech 5-engine, welke nog werd gebruikt voor Rage. Na het vertrek van John Carmack bij de studio is de ontwikkeling van de engine verdergegaan onder leiding van Technical Director Patrick Duffy. Veel details over de engine zijn echter niet bekend gemaakt.

Daarnaast maakte id Software de eerste details rondom de game bekend, al is de informatie nog vrij mager. Volgens de ontwikkelaar zal de game simpelweg Doom heten en niet Doom 4, zoals werd voorspeld. Daarnaast zou de game ’terug gaan naar het begin van de serie’, maar of dit betekent dat het gaat om een remake, is op het moment nog niet duidelijk. De game zou volgens id draaien op een resolutie van 1080p met 60 frames per seconde, maar of dat voor alle platformen geldt, is nog onduidelijk. Ook wilde de ontwikkelaar nog niets zeggen over een releasedatum.

De ontwikkeling van de game is alles behalve makkelijk verlopen. De nieuwe Doom-game werd al in 2008 aangekondigd, maar toen Zenimax Media de studio in 2009 kocht, werd het stil rondom de game. In 2011 greep Zenimax in bij de studio en kreeg id Software de opdracht om helemaal opnieuw te beginnen met de game.