Doom Eternal
Het zit de Doomguy over het algemeen niet mee. Word je vastgeketend op Mars wakker, proberen de demonen aan je lichaam te knagen en word je uiteindelijk ook nog naar de hel gestuurd. Het is dan ook maar goed dat deze bundel van spier en staal een flink wapenarsenaal tot zijn beschikking heeft. De problemen zijn voor hem namelijk nog niet voorbij, zo werd ons duidelijk tijdens een uitgebreide demo van Doom Eternal op gamescom 2019. Tijd om te kijken wat ons allemaal te wachten staat.
Het leek erop dat de mensheid na de gebeurtenissen van de Doom-reboot uit 2016 weer even veilig was, maar zoals wel vaker het geval is, duurt deze veilige periode niet lang. Na de initiële invasie van Mars en de strijd in de hel hebben de demonen nu hun zinnen gezet op aarde, iets waar Doomguy absoluut niet op zit te wachten. Dit brengt ons dan ook weer terug in de buurt van Mars, ditmaal op een ruimtestation waar de demo ons loslaat.
Double jump, double boost
Voordat ik echter helemaal los mocht gaan, moest ik wel eerst een verplicht tutorial doorlopen. Doom Eternal heeft namelijk wat nieuwe trucjes voor ons in petto, die erg handig zijn om te weten wanneer je de wereld van pijn, bloed en destructie induikt. Zo heeft Doomguy enkele verbeteringen aan zijn pak gekregen, met als handigste toevoeging de dubbele boost. Hiermee kun je vijandelijke aanvallen beter ontwijken, maar ook sneller afstanden overbruggen, zowel op de grond als in de lucht.
Ook zijn er nu stukken muur waar de Marine tegenop kan klimmen, wat Doom Eternal nog een stuk verticaler maakt dan zijn voorganger. Wat bij de demo echter opviel, is dat het vastgrijpen van deze stukken een extra druk op de knop vereist en niet automatisch gaat. Dit zorgde er regelmatig voor dat ik terug mocht naar het vorige checkpoint om opnieuw te beginnen. Iets wat wel een stuk soepeler werkt zijn de nieuwe ‘monkey bars’: palen waar je aan kunt hangen om even te slingeren en nog meer hoogte te pakken.
Zowel de nieuwe boost als de monkey bars maken de sequel dan ook nog sneller en vlotter in zijn gameplay. Het is zelfs mogelijk om van portaal naar portaal te gaan zonder de grond te raken, simpelweg door goed gebruik te maken van je double jump en double boost in combinatie met deze monkey bars. Wanneer je op de grond staat is de meat hook van de shotgun een andere goede manier om snel wat afstand te overbruggen, mits er natuurlijk een demoon voor je staat.
Ken het patroon
Gelukkig zijn er in Doom Eternal ook weer genoeg demonen te ontdekken en is er meer variatie dan in het vorige deel. Ook nu komen ze weer in groten getale op je af, maar heb je ook weer tal van wapens om ze een kopje kleiner te maken. Klassiekers als de double-barrel shotgun en de rocket launcher keren terug, maar ook nieuwe tools zoals de shoulder launcher. De nieuwe shoulder launcher is ook nog eens multifunctioneel, want naast het afvuren van granaten kan deze ook gebruikt worden als vlammenwerper om menig vijand in vuur en vlam te zetten.
Dat laatste is belangrijk, want de befaamde Glory Kills leveren niet meer health, munitie en bepantsering op. In de sequel is namelijk de keuze gemaakt om dit op te splitsen: een Glory Kill levert enkel nog health op, terwijl een kill met je kettingzaag enkel munitie oplevert. Wil je het pantser van Doomguy versterken, dan moet je juist weer de vlammenwerper gebruiken. Het daagt je als speler meer uit om te variëren met je aanvallen, maar het liet mij regelmatig zonder kogels of pantser zitten, omdat de nieuwe regels in de chaos snel werden vergeten.
Nieuw, maar vertrouwd
Ondanks de verschillende vernieuwingen, voelt Doom Eternal heel vertrouwd aan. Vooral wanneer je recentelijk de game hebt gespeeld, is het als een warm (en enigszins bloederig) bad waar je in stapt. De gameplay voelt vertrouwd aan, de combat is snel en de Glory Kills zijn nog altijd even goor als dat ze in het origineel waren. Het is dan ook fijn dat id Software het wiel niet opnieuw probeert uit te vinden, maar bij het vertrouwde blijft. Het origineel was immers ook al dik in orde, dus als ze die trend doorzetten gaat Doom Eternal ook een toppertje worden.
Nieuwe toevoegingen zoals de Invasion-modus waarin spelers als demoon de singleplayer van een andere speler binnendringen of de 2-vs-1 Battlemode waren helaas in de gamescom-demo nog niet aanwezig, dus ons eerste oordeel daarover houd je nog te goed van ons. Doom Eternal zal vanaf 22 november speelbaar zijn op Windows pc’s, Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch en Google Stadia.