Diversiteit is volgens Naughty Dog een kernelement in games

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Diversiteit is volgens Naughty Dog een kernelement in games

De belangrijkste kernelementen die een ontwikkelaar in het achterhoofd moet houden tijdens het maken van een game zijn graphics, gameplay en het verhaal. Naughty Dog’s Neil Druckmann is van mening dat diversiteit minstens net zo belangrijk is en dus in het rijtje van kernelementen thuishoort.

In een interview met The Frame sprak Druckmann de wens uit diversiteit meer te willen benutten in de toekomstige games van de studio. Volgens hem is het dan ook ‘absoluut’ belangrijk dat Naughty Dog-games vrouwen en personages van diverse etniciteit bevatten.

Ik heb het er de laatste tijd steeds meer over met het team. Wanneer je een game maakt heb je diverse pijlers die je probeert te balanceren. Dat zijn graphics, gameplay en verhaal en je probeert geen van deze pijlers de anderen te laten overstemmen. Je probeert dit allemaal in gedachten te houden en vraagt je dus af hoe dit allemaal samenwerkt. Onlangs heb ik geleerd dat er ook nog de pijler van diversiteit is. Deze is net zo belangrijk als een van de anderen. Ik heb enkele mensen van het team soort van gemachtigd om daar hun topprioriteit van te maken.

Volgens Druckmann is het lead concept character artist Ashley Swidowski die hem regelmatig test in zijn voornemens door voortdurend te informeren of een personage ook een vrouw of gekleurd kan zijn. Ondanks dat Druckmann aangeeft zichzelf best progressief te vinden, weet hij ook dat het belangrijk is de juiste mensen op de juiste taken te zetten.

Ik zie mezelf als een vrij progressief persoon, maar toch is de standaard een blanke, heteroseksuele, christelijke man. Dat is best interessant gezien ik zelf Joods ben en dat toch eigenlijk mijn norm is. Het is een uitdaging en het vergt energie om daar van af te wijken. Daarom is het belangrijk om mensen te machtigen die zich gaan inzetten voor deze pijler.

Voor het volledige interview kun je hier terecht.