Disney Infinity 3.0 – Use the Force Disney!
Hoewel Disney Infinity natuurlijk al een tijdje op de markt is en ik er veel van gezien en gelezen heb, was het voor mij de eerste keer dat ik daadwerkelijk zelf met deze game aan de slag kon. Wat een moment om dit te doen, aangezien Disney Infinity 3.0 voor een groot deel draait om Star Wars. Ik zal niet zeggen dat ik de grootste Star Wars-fan ben, maar het leek me geweldig om zelf met de Force aan de slag te kunnen en was benieuwd wat Disney Infinity 3.0 mij te bieden had. Op gamescom was het dan mijn moment en kon ik een level van deze game proberen.
Het hele idee van Disney Infinity is te vergelijken met dat van Skylanders. Je schaft de game aan en vervolgens verschijnen de personages als uitbreidingspakketten. Zo is voor dit deel Yoda beschikbaar, maar ook Darth Vader. Ik mocht spelen met Yoda en begon op een groot platform waar een aantal vijanden stonden. Het was de bedoeling om naar binnen te gaan door een grote deur die momenteel nog op slot was. Het vechten in deze game is in het begin vrij verwarrend. Door het uiterlijk van de game verwachtte ik één of twee knoppen die ik daarbij zou gebruiken. Toch zijn er zeker combinaties mogelijk, zodra je deze doorhebt, werkt het allemaal hartstikke lekker. Zo was er bijvoorbeeld een move van Yoda waarbij je in de lucht sprong en als je dit goed deed, kon je een vijand met je meenemen en deze in de lucht kapot rammen. Dit is vooral erg voldoenend als het je lukt, aangezien het nog wel eens fout gaat. Natuurlijk zou het geen Star Wars heten als Yoda geen gebruik kon maken van de Force; door een simpele druk op de knop kon ik meerdere vijanden zo van een platform afvegen.
Daarna stonden er twee grote vijanden voor me die beloofden wat meer uitdaging te zijn dan de anderen hiervoor. Toch waren deze ook vrij simpel: het lukte mij om hen met één veeg van de Force zo de afgrond in te laten vallen. Ik begreep van de persoon naast mij dat dit niet helemaal de bedoeling is, maar het werkte wel. Toch zag ik hier een klein nadeel in. Al die verschillende combat is wel erg leuk, maar als iets zo krachtig is als de Force merk ik bij mijzelf dat ik alleen die nog gebruik. Nu heb ik natuurlijk maar een klein stukje gespeeld en dan waarschijnlijk ook nog een van de gemakkelijke begin levels, maar ik vraag me toch af of de game hier aan gedacht heeft. Ik hoop dat zij de moeilijkheidsgraad zo aanpassen of laten oplopen in latere levels dat je alle combinaties wel moet gebruiken.
Nadat alle slechteriken verslagen waren, kon ik eindelijk de deur door, die bleek uit te lopen in een soort fabriek. Hier was de omgeving dan ook veel dynamischer dan waar ik begon. Allerlei onderdelen bewogen en ik moest goed oppassen waar ik heen ging, zodat ik niet door bijvoorbeeld een enorme stoomwals geplet werd. Ook hier waren vijanden om te bevechten, maar wat ik het leukste vond, was het platform-gedeelte. Het werd een soort puzzel om te kijken waar je naartoe moest, maar ook hoe je daar veilig kon komen. Op sommige plekken kan Yoda de Force gebruiken om bijvoorbeeld een stuk hoger te kunnen springen. Deze plekken waren aangegeven met een soort groene gloed, zodat je wist waar je moest wezen. Zelf vond ik dit in eerste instantie jammer, ik was liever zelf aan het zoeken geweest naar die plekken, maar ik begrijp ook dat ik dan niet de juiste game in handen heb.
Soms werkte het ook niet allemaal even lekker, maar ik ben dan ook degene die Yoda bestuurde en hij doet wat ik wil, dus mogelijk ligt het ook aan mij. Af en toe sprong hij niet wanneer het wel moest en andersom, maar over het algemeen was het allemaal goed te doen en eigenlijk ook heel erg leuk. Doordat er zoveel om me heen gebeurde in de game, vijanden, draaiende loopbanden en stampende walsen die mij wilden pletten, moest ik meer dan eens even kijken waar ik toch ook alweer heen moest. Toch werkte dit niet frustrerend, het is niet alsof je daadwerkelijk niet weet waar je naartoe moet, maar meer hoe je daar komt. Uiteindelijk lukte het me toch alle vijanden te verslaan en een uitweg te vinden naar buiten.
Daar eindigde mijn playthrough, iets wat ik zelf jammer vond omdat ik het ten eerste behoorlijk naar mijn zin had, maar ook omdat ik toch graag nog wat meer had gezien. Het was voor mijn gevoel vrij kort en, hoewel ik meerdere onderdelen van de game heb mogen zien en ervaren, blijf ik het moeilijk vinden om over dit stukje daadwerkelijk een oordeel te geven. Hoewel ik stiekem toch gek ben op dit soort games, weet ik zelf nog niet echt zeker of ik overtuigd ben. Het was erg leuk om te spelen, het werkt allemaal lekker, zag er goed uit en de combat is veelzijdig. Het allerbelangrijkste: het is Star Wars en ik speelde met Yoda en je zou denken dat het geweldig was. Dat was het ook zeker, maar toch miste ik iets, al vind ik het moeilijk om direct te zeggen: “ja, dit mis ik”. Ik denk dat dit met name in de uniekheid van de game ligt. Ik heb het idee dat deze game mij nog niet iets biedt wat ik nog niet eerder gezien heb. Er zijn veel vergelijkingen met andere games. Maar dit even aan de kant zettende denk ik dat veel kinderen, maar ook zeker hele ladingen volwassenen, zich flink zullen gaan vermaken met dit deel in de serie, of je nu fan bent van Star Wars of niet.