DiRT 4
Over iets minder dan een maand verschijnt het vervolg op de alom geprezen racegame DiRT Rally. De gameserie die ooit begon als Colin McRae komt met DiRT 4 alweer aan zijn twaalfde deel. Kan men na zoveel delen nog wel vernieuwend zijn?
Als het aan ontwikkelaar Codemasters ligt wel. Zij hebben DiRT 4 voorzien van een hoop nieuwe content. Om te beginnen zijn ze aan de slag gegaan met de kritiek die veel racefans hadden op DiRT Rally. Ondanks dat de game ontzettend positief werd ontvangen en men erg tevreden was over vrijwel alle aspecten van de game, was de moeilijkheidsgraad wel een puntje van kritiek voor sommige gamers. De game was namelijk onwijs pittig en had een hele steile leercurve. Zeker met een controller was de game bij tijd en wijlen onmogelijk te spelen.
Een breder publiek
Codemasters speelt hier met het nieuwste deel op in door twee verschillende moeilijkheidsgraden te geven, namelijk Gamer en Simulation. In de categorie Gamer is de handeling van je wagen iets vergeeflijker en zal de ondergrond iets minder bepalend zijn voor de wegligging van je wagen. In de Simulation-modus krijg je het als coureur zwaar te verduren. De game vergt het uiterste van je rijvaardigheden en elke ondergrond voelt significant anders aan. Wel is het zo dat men in beide moeilijkheidsgraden nog kan kiezen welke assists men wel of niet aan wilt hebben.
Waar de ontwikkelaar overigens geen concessies in heeft gedaan, is het pure rallygevoel. Nog steeds moet je als coureur op je hoede zijn voor de verraderlijke wegen, ravijnen, bomen, hobbels en alles dat je nog meer tegen kunt komen onderweg. Ondanks dat Codemasters jaren geleden zelf voor het eerst kwam met een flashback-functie, weigeren ze deze in een DiRT-game te stoppen. Dit zorgt ervoor dat je elke keer weer met volle focus de race in moet gaan en dat elke fout kan zorgen voor het einde van je race of voor enorm kostbaar tijdverlies. DiRT 4 is daarmee ook echt een game die je continu op het puntje van je stoel laat zitten. Dit gevoel komt tevens grotendeels doordat het vrijwel onmogelijk is om de banen uit je hoofd te leren. Met zoveel bochten van verschillende scherptes die elkaar ook nogeens snel afwisselen, heb je de hulp van je co-driver zeker nodig. Nieuw daarbij is de modus genaamd Your Stage. In deze modus kies je een locatie, tijdstip en het weer en er wordt direct een compleet nieuwe baan voor je gegenereerd. Hierbij geef je zelf aan hoe moeilijk deze moet worden. Zo weet je in ieder geval zeker dat je het niet meer uit je hoofd kan leren.
Nog meer nieuws
Wanneer je liever niet langs al te gevaarlijke ravijnen, rotswanden en bomen racet, kom je in het nieuwste deel ook flink aan je trekken. Naast de rallyraces is het namelijk opnieuw mogelijk om races te rijden op gemaakte circuits. In deze races rijd je samen met drie andere wagens en moet je proberen de kwalificaties door te komen om uiteindelijk de halve finale en de finale te halen. Het toffe aan deze races is dat ze behoorlijk tactisch zijn. Elk circuit kent een zogenaamde Joker Lap en je moet er als coureur goed over nadenken wanneer je jouw Joker Lap inlost. Even ter verduidelijking: een Joker Lap is een aftakking in het circuit dat jou als coureur een stukje extra laat rijden. Denk bijvoorbeeld aan een extra bocht of een stukje slalom naast de baan. In je sprintrace van vier ronden moet je dus minimaal één rondje gebruik maken van deze aftakking. Straffen die je oploopt tijdens de race resulteren meestal in het verplicht rijden van meerdere Joker Laps.
Goed, dit is natuurlijk geen compleet nieuw onderdeel van de game, maar Codemasters breidt dit uit met meer banen en meer licenties. Wel nieuw is de landrush modus. In deze modus rijd je circuits met speciaal daarvoor gemaakte buggy’s en trucks. Deze circuits lijken echter veel meer op circuits voor crossmotoren aangezien ze vol zitten met hobbels. Hierdoor stuiter je als het ware over het circuit en moet je echt proberen om de juiste lijn te vinden om daardoor zo min mogelijk last te hebben van deze heuvels. Hierbij is het ook interessant om te kijken wat er voor je gebeurt. De ondergrond kan namelijk flink veranderen wanneer auto’s er doorheen driften. Het is ook in deze modus enorm belangrijk om gefocust te blijven, want fouten zitten in een klein hoekje.
Met DiRT 4 lijkt Codemasters vooral de lijn van DiRT Rally voort te willen zetten. Ze weten de game gelukkig wel uit te breiden met een nieuwe spelmodus. Daarnaast zorgt men er vooral voor dat de game iets toegankelijker wordt voor fans van rally. Het lijkt een waardevolle toevoeging voor de serie en voor de sport te gaan worden, waardoor de sport hopelijk wat populairder wordt onder het grote publiek!
DiRT 4 verschijnt op 9 juni voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.