Digital Homicide laat rechtszaak tegen Jim Sterling vallen

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
Digital Homicide laat rechtszaak tegen Jim Sterling vallen

In maart 2016 klaagde de ontwikkelaar Digital Homicide Jim Sterling aan vanwege zijn negatieve feedback op de game The Slaughtering Grounds. Dit gevecht begon al in 2014, toen de gamecriticus zijn review van de game op YouTube zette. Na meerdere jaren van figuurlijk touwtrekken, trekt Digital Homicide zich eindelijk terug.

Na een gesprek tussen Sterlings advocaat en de eigenaar van Digital Homicide kwamen de twee tot een akkoord. James Romine besloot de zaak te laten vallen en mag in de toekomst geen gelijkaardige rechtszaken tegen Sterling aanspannen. Romine klaagde Sterling vorig jaar aan vanwege mishandeling, smaad en laster. Daarnaast geloofde Romine dat de video van Sterling zijn bedrijf een slechte reputatie gaf. De ontwikkelaar kon echter zelfs na het opstarten van een GoFundMe geen advocaat vinden en moest de strijd tegen de criticus alleen aangaan.

Daarnaast werkten Sterling en Valve volgens Romine samen tegen zijn bedrijf. De ontwikkelaar meende dat The Slaughtering Grounds door Sterlings video zoveel negatieve reacties kreeg. In een poging om dit tegen te gaan, probeerde Romine honderden kritische Steam-gebruikers aan te klagen. Valve verwijderde uiteindelijk alle games van Digital Homicide van Steam. Volgens Romine was dit deel van hun complot tegen hem.

Dit alles deelt Sterling mee in een post op zijn website. Hierin geeft hij aan dat, hoewel er gelachen kan worden over zulke rechtszaken, het een aanval is tegen vrijheid van meningsuiting. Het feit dat er zoveel tijd en geld verspild kon worden over een zaak als dit, vindt hij triest. Gamecritici moeten namelijk open kunnen zijn. Ontwikkelaars moeten ze niet tot zwijgen kunnen brengen wanneer wat ze zeggen hen niet aanstaat.