Diablo III pas 1080p op Xbox One na inbrengt Microsoft

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Diablo III pas 1080p op Xbox One na inbrengt Microsoft

Microsoft lijkt hard bezig het imago van ‘de zwakkere console’ weg te poetsen. Eerder maakte het Amerikaanse bedrijf al bekend dat er tien procent meer CPU kracht vrij komt voor games die geen gebruik maken van Kinect, maar vandaag blijkt dat ze ook actief bezig zijn bij ontwikkelaars om ze te helpen met de optimalisatie van hun games.

Eerder maakte Blizzard al bekend dat Diablo III: Ultimate Evil Edition in 1080p zou draaien op de PS4 en ‘slechts’ 900p op de Xbox One. John Hight, production developer bij Blizzard Entertainment, zegt in gesprek met Eurogamer dat ze het niet mogelijk achtte een stabiele framerate te draaien op de Xbox One als de game zou draaien in 1080p. Volgens Microsoft was dit “onacceptabel”. Microsoft heeft vervolgens naar de code gekeken en het geoptimaliseerd, waardoor de Xbox One-versie na het aanbrengen van een ‘day-one-patch’ ook in 1080p draait.

Digital Foundry, een afdeling van Eurogamer die de tech achter games onderzoeken, heeft uitgebreid gekeken naar beide versies. Hun resultaat was twee games die er identiek uit zien, met de kanttekening dat de Xbox One het af en toe lastig heeft om de framerate optimaal te houden. “Toch zit er weinig verschil tussen beide versies”, aldus Digital Foundry. Wel benadrukken ze dat op 900p de game waarschijnlijk “een soepelere ervaring” was geweest op de console van Microsoft.

Diablo III: Ultimate Evil Edition lanceerde vandaag voor de PS3, PS4, Xbox 360 en Xbox One. De game bevat het originele Diablo III plus de expansion Reaper of Souls. De adviesprijs voor alle versies variëren nogal: €40 voor de PS3 en Xbox 360 tegen €70 voor de PS4 en Xbox One.