Diablo 3: Rise of the Necromancer
Dat Blizzard een lange tijd support levert aan haar games, dat is ondertussen al wel bekend. Diablo 3 ligt ondertussen alweer vijf jaar op de markt en nog steeds komen er regelmatig patches en updates voor de game uit. De Necromancer was voor velen een favoriet uit Diablo 2 en men vond het ook jammer dat dit personage niet speelbaar was in Diablo 3. Vanaf nu is daar verandering in gekomen met het uitkomen van de nieuwe DLC Rise of the Necromancer. Is het het waard om deze DLC aan te schaffen? Jordy zocht het uit.
De Necromancer is een gevestigd feit in de wereld van Diablo. Het is dan ook zeker geen verkeerde zet van Blizzard om deze class vijf jaar na het uitkomen van de game alsnog te introduceren in Diablo 3. Heb je wel eens last van sadistische trekjes en houd je wel van explosies, dan heb je aan de Necromancer zeker geen verkeerde. Voor mij was het wel een wereld van verschil, want normaliter speel ik namelijk met een zo’n groot mogelijke barbaar met een tweehandig zwaard.
De Necromancer in een notendop
Waarom de Necromancer niet in eerste instantie is toegevoegd aan Diablo 3, is altijd nog maar de vraag. Ook de Reaper of Souls-uitbreiding miste eigenlijk een grauw en donker personage. Als je door de zones uit Act V loopt met je necromancer, dan merk je wel dat die daar eigenlijk altijd al thuis hoorde. Misschien was dit origineel wel de planning, maar hadden ze niet genoeg tijd om de class af te maken. Ik weet het niet in ieder geval, al kunnen we blij zijn dat de class alsnog is toegevoegd.
In de gevechten met vijanden gebruikt de Necromancer eigenlijk twee dingen. Als eerste gebruikt hij zijn essence, dit is de mana van de necromancer en als tweede gebruikt hij zijn eigen bloed. In het begin zul je voornamelijk skills hebben die gebruikmaken van essence en naarmate je een hoger level wordt, speel je steeds meer skills vrij die gebruikmaken van je eigen bloed. Deze zijn over het algemeen krachtiger, alleen moet je natuurlijk oppassen dat je niet jezelf vermoord.
Dit laat wel weer zien hoe veelzijdig de Necromancer eigenlijk is. Speel je het veilig door alleen essence te gebruiken of neem je risico’s met bloedskills en speel je heel strategisch? Bij de andere klassen van Diablo 3 heb ik dat eigenlijk wat minder, daar is het meestal recht toe recht aan. Uiteindelijke bepaal je dus zelf hoe je het liefst speelt. Aan de keuzemogelijkheden van de skills ligt het in ieder geval niet.
Ontploffende lijken en persoonlijke legers
De eerste skill die je vrijspeelt als de necromancer is misschien wel de meest geniale. Corpse Explosion geeft je namelijk de mogelijkheid om vijanden na hun dood te laten ontploffen, Michael Bay zou trots op ons zijn. Het is dan ook slim om goed gebruik te maken van het speelveld door vijanden over de lijken te laten lopen alvorens je deze laat ontploffen. Naarmate je level vordert, krijg je nog genoeg andere opties om de uitkomst van de gevechten te bepalen.
Uiteindelijk koos ik er zelf voor om de lijken niet te laten ontploffen maar om ze toe te voegen aan mijn persoonlijke leger. Mede door de combinatie van skills en de juiste uitrusting had ik opeens een leger van rond de veertig minions. Als je dan trouwens denkt dat je zelf niets meer hoeft te doen, dan kom je van een koude kermis thuis. Je hebt namelijk wel essence nodig om dit leger te onderhouden en de enige manier om hier aan te komen, is door zelf actief mee te vechten.
Zoals hierboven ook al even benoemd is je uitrusting net zo belangrijk als je skills. Met het uitkomen van de Rise of the Necromancer DLC zijn er ook weer genoeg nieuwe wapens en armor toegevoegd die de skills van de Necromancer complementeren. Ik kan dan ook niet wachten tot seizoen 11 begint, waar je dan weer de sets armor kunt verzamelen om je build zo compleet mogelijk te maken.
Wat nog meer…
Met het uitkomen van Rise of the Necromancer ging tegelijkertijd patch 2.6.0 live. Hierin zaten nog wat andere kleine toevoegingen die toch wel benoemingswaardig zijn. Er is een nieuwe optie genaamd Challenge Rifts. In deze modus is het de bedoeling dat je met een personage gemaakt door iemand anders een dungeon uitspeelt binnen een bepaalde tijd.
Deze Rift is beschikbaar voor een week, waarna deze verandert in een andere dungeon met een ander personage. Haal je alles netjes binnen de tijd, dan kom je op het leaderboard, waarop je kunt zien hoe snel andere mensen waren. Daarnaast krijg je één keer per week een treasure chest voor je eigen personage. Deze modus is vooral leuk om eens te zien hoe anderen hun builds maken of om überhaupt eens met een ander personage te spelen.
Verder zijn er nog twee nieuwe zones toegevoegd die voorheen niet bestonden. The Moors, een moeraszone met een dichte mist, en The Temple of the Firstborn, een zone zo donker dat je niet verder dan een paar meter voor je uit kunt zien. Aan Adventure mode is ook nog een viertal nieuwe waypoints toegevoegd, elk met een aantal bounties die je kunt voltooien.
Nu vraag je je misschien nog af of het het wel waard om 15 euro neer te leggen voor alleen een nieuw personage. Als je Diablo 3 en de uitbreiding Reaper of Souls al hebt, dan voelt het misschien een beetje gek om voor één karakter 15 euro te leggen. Alleen door de manier waarop Diablo 3 speelt, haal je het qua tijd er waarschijnlijk wel weer uit. Ik was alweer 10 uur zoet om level 70 te worden en dan begint het spel eigenlijk pas echt. Ik kijk alvast uit naar 20 juli als seizoen 11 van start gaat.