Destiny Year 2 – De draai van 180 graden
Gisteravond was het dan zover: de échte aanloop naar de grote uitbreiding van Destiny: The Taken King is ingezet. Destiny heeft toch wel een tumultueus eerste jaar achter de rug. Het was niet bepaald wat het grote mainstream publiek had verwacht bij release, maar daardoor scheidde wel het kaf van het koren. De ware fans bleven achter en bleven spelen, ondanks dat iedereen ziet dat Destiny aardig wat haken en ogen heeft. The Taken King moet dus aardig wat brengen en goed maken, willen ze ook die ware fans achter zich blijven houden. Gisteravond werd ons een livestream voorgeschoteld waarin ons haarfijn werd uitgelegd hoe het leven van je Guardian zal veranderen in het tweede jaar van Destiny. De lading aan informatie van gisteravond is inmiddels tot ons doorgedrongen en we zetten hier nog eens alle feitjes voor je op een rij. De livestream van gisteravond stond volledig in het teken van zaken die al aanwezig zijn in Destiny, maar die verbeterd worden of uitgebreid worden. Daarmee lijkt het schip een draai van 180 graden te maken, want waar het in de vorige DLC’s vooral om nieuwe toevoegingen ging, pakt Bungie met The Taken King eindelijk oude problemen aan, en hoe!
We begonnen met meer informatie over het levelsysteem. Zoals bij velen al bekend is gaan we back to basics. De levelcap wordt verhoogd naar level 40 en kan bereikt worden door iedereen die op wat voor manier dan ook zijn tijd in Destiny speelt. Je levelt namelijk gewoon ouderwets door het verzamelen van XP. Hiermee wordt het feit dat je voorheen per se bepaalde activiteiten moest doen om het maximum level te bereiken de das om gedaan. Iedereen mag Destiny spelen en ervaren op de manier hoe hij of zij het wil.
Light blijft echter wel nog een rol spelen. Je Lightlevel wordt bepaald aan de hand van de ratings aan damage en defense van je verschillende geselecteerde wapens en armor. Hierdoor wordt Light meer een indicatie en is het verschil tussen Lightlevels ook kleiner. Waar het voorheen een groot verschil was of je Lightlevel 30 of 31 was, is het verschil nu stukken kleiner tussen bijvoorbeeld 240 en 241. Hierdoor wordt de curve van hoe sterk Guardians zijn vergeleken met elkaar een stuk geleidelijker lopen.
Toen was het tijd om eens naar de loadout en inventory te kijken van de Guardians. Wat direct opviel, was dat je Ghostshell en Class-item er ook toe doen. De Ghostshell draagt ook bij aan je Lightlevel en kan bijvoorbeeld een perk hebben waarbij specifieke resources beter zichtbaar worden. Is die goede oude dinklebot nog ergens goed voor. Je Class-item draagt ook bij aan je Lightlevel en kan perks geven waardoor bepaalde wapens sneller levelen of je bijvoorbeeld meer agility hebt.
Het bleef niet bij alleen die specifieke nieuwe perks, want ook wapens en armor krijgen er wat nieuwe bij. Bij de armor viel het op dat je nu ook voornamelijk defensieve perks krijgt. Over het algemeen was ook heel duidelijk dat de customization veel verder de diepte in gaat bij The Taken King. Je moet je items echt gaan kiezen afhankelijk van de situatie en locatie en ook moet er veel meer tussen perks gekozen worden, iets wat ik alleen maar kan toejuichen.
Vanuit het scherm met je wapens en armorpieces, schoven we door naar de quest-pagina. Dit is een nieuwe tab in je menu waar je bounties te vinden zijn én ook een ****load aan quests klaar stonden. Het is nu mogelijk om 16 bounties te accepteren, naast alle quests die je krijgt voorgeschoteld. Ook zijn de bounties veel diverser en zijn er ook meer NPC’s in de Tower waar je bounties kan ophalen. Bounties hoef je vervolgens niet mee terug te nemen naar de social space, maar kunnen on the fly worden ingelost. De bounties leken daarnaast ook wekelijks ververst te worden. Hier komt een nieuw element bij kijken, want na het voltooien van de vijf ‘mainbounties’ mag je de laatste bounty proberen te halen en die zal jou belonen met ‘unknown rewards’ die op Nightfall niveau zijn. De quests, die je dus naast je bounties krijgt, krijg je van Facties, NPC’s zoals Eris Morn en Banshee, de gunsmith. Zo werd ook het tipje van de sluier opgelicht dat elke klasse een specifieke, eigen missie krijgt om hun nieuwe subclass te verdienen. Voor die quest krijg je dus ook vaste rewards zoals een legendary wapen, zodat je echt weet waarvoor je de missie aan het doen bent. Hierdoor ben je minder overgeleverd aan het lot.
Het volgende tabje in het menu was natuurlijk die van de inventory, waarin twee zaken opvielen. De eerste was een item genaamd: Spark of Light. Hiermee krijg je de mogelijkheid om één van je characters naar level 25 te boosten en dus direct met de nieuwe subclass en de contant van The Taken King aan de slag te kunnen. Verder viel op dat Vanguard en Crucible Marks vervangen zijn door zogeheten ‘Legendary Marks’. De eerdere marks zijn samengevoegd en zijn nu gedeeld over al je characters. Je kunt er maximaal 200 bij je hebben, maar de limiet hoeveel je er per week kan verdienen is foetsie. Als jij dus met drie characters elke week 200 marks wil verdienen om er 600 marks doorheen te jagen, is er niemand die je tegenhoudt. Zit je krap met je Legendary marks, maar heb je nog een hoopje Legendary-gear liggen die je niet gebruikt? Dan kan je die stapel mooi slopen voor Legendary Marks. Wat je vervolgens met die Legendary Marks kan? Een hele hoop! Zo verkoopt de Cryptarch nu legendary engrams, zijn legendary wapens en armor in de Tower te koop voor Legendary Marks en nog veel meer.
Ook de gunsmith, Banshee, moet even belicht worden, de arme rakker. Hij krijgt namelijk ook eindelijk een prominentere rol in het universum van Destiny. Ook hij heeft nu namelijk een lading van quests en bounties voor je klaar staan en hij heeft nu ook ranks. Voor het vervullen van quests en bounties met zogenaamde ‘Field Test Weapons’ die je voor hem moet testen, mag je van hem eens per week één of meerdere ‘Foundry Orders’ plaatsen, die geleverd worden op de woensdag erna in de vorm van een wapen van een van de merken naar keuze.
Over wapens gesproken, want ook die krijgen een flinke upgrade in hun manier van levelen. Het ijkpunt van de damage leek nu omgezet te worden naar 160. Maak je dus geen zorgen als je wapen van 365 naar 160 is gegaan, want hij doodt vijanden nog steeds even hard als op 365. Het nieuwe aan de wapens is dat je echt je guns uit kan kiezen die jij fijn vindt om te gebruiken. Als je sterkere wapens vindt, maar niet fijn vindt schieten, kan je die namelijk gebruiken om je wapen te infusen. Hierdoor versterk je een zwakker wapen door een sterkere op te offeren. Hier zit wel de kanttekening aan vast dat het opgeofferde wapen van dezelfde orde (primary, special, heavy) moet zijn en uit dezelfde generatie wapens moet komen. Je kunt dus geen wapens uit het origineel versterken met wapens uit The Taken King. Sterke wapens die je persoonlijk niet lekker vindt om te gebruiken, krijgen op die manier toch nut. Ook moet er nog vermeld worden dat je in The Taken King minder vaak wapens voorgeschoteld krijgt die je al had.
De manier waarop facties werken zijn ook flink geüpgraded. Je kunt nu eens per week kiezen voor welke factie je die week aan de slag gaat. Je hoeft dus geen Class-item meer te dragen van de factie die je wilt levelen en je levelt de factie nu ook tegelijk met de Vanguard en Crucible reputatie. Ook doen facties er meer toe in de zin dat je factie specifieke quests voor je kiezen krijgt met rewards. Heb je teveel resources zoals weapon parts? Dan kan je die inleveren voor reputatie bij die factie.
Toen was het tijd voor het onderdeel waar ik persoonlijk het meest benieuwd naar was: de Collections. Deze zijn verspreid in de Tower en dienen voor verschillende doeleinden. Zo is er plek voor de Shader-Collections, de Emblem-Collections en de Ship-Collections. Hierin staan alle zaken die je ooit op die vlakken verkregen hebt voor je opgeslagen. Op die manier spaar je ruimte in je inventory én Vault, aangezien je ze op elk moment uit de muur kan halen. Ook staan er de Emblems, Ships en Shaders in die je nog niet hebt verzameld met een omschrijving hoe je ze kan verdienen. Zo krijg je dus een aantal extra indicaties waar je bepaalde dingen voor kan doen.
De Collections die er voor mij echt toe deden, waren de Exotic Blueprints Collections. Je hebt een locatie voor de wapens en een andere locatie voor de armor. Hierin staan alle Exotics opgeslagen die je ooit hebt verzameld en kan je op elk moment opnieuw aanschaffen voor één Exotic Shard en 2500 Glimmer. Ook stonden er een aantal Blueprints klaar met upgrades van bepaalde Exotics uit Year 1. Deze kan je direct upgraden voor 150 Legendary Marks met al bepaalde perks vrijgespeeld.
Tot slot werden we meegenomen naar een plek van haat en liefde: de Vault. Spelers klagen steen aan been dat de Vault aandacht nodig heeft en dat krijgt die nu. Wapens, inventory en armor zijn nu verdeeld in tabbladen en elke ruimte op zich is verdubbeld. Met deze toevoeging was de tour door de Tower rond en we mogen best stellen dat er heel wat nieuws aan zit te komen om naar uit te kijken. Volgende week staat de demonstratie van een Strike in de nieuwe ruimte ‘The Dreadnaught’ op de planning. Ook daarvan zullen we uitgebreid verslag doen, dus houd vooral Pixel Vault goed in de gaten.