Destiny: Rise of Iron – Oogt ijzersterk
Op gamescom zien we heel veel games voorbij komen en met veel van die games mogen we ook aan de slag. Vaak betreft dit een goede speelsessie van pak ‘m beet een half uur, maar bij Activision werden Amador en ik als Destiny-fanaten flink in de watten gelegd. Wij mochten namelijk een uur lang aan de slag met Destiny: Rise of Iron, de nieuwste uitbreiding van Destiny die volgende maand verschijnt.
Het uur werd gestart met twee potjes in de nieuwe Crucible-modus: Supremacy. In Supremacy is het niet alleen de bedoeling om zo veel mogelijk kills te maken, maar ook om vervolgens de “crest” van je zojuist gevelde vijanden op te rapen. Alleen door de crest van je tegenstander op te pakken, scoor je punten voor je team. De modus is dus goed te vergelijken met de Kill Confirmed-modus zoals we die kennen uit Call of Duty.
In de mode wordt de close combat-actie tot ongekende hoogte getild, omdat de punten midden in de actie uit het vuur gesleept moeten worden. De shotgun was in de crucible eigenlijk al niet weg te denken, maar het wapen lijkt in Supremacy haast een must te zijn. Ik liep dan ook al vrij snel alleen maar van crest naar crest terwijl ik om mij heen de ene na de andere vijandelijke guardian een lading lood door zijn armor schoot.
Na deze twee rondes werden de teams van zes opgebroken in Fireteams van drie man. Hoogste tijd om PvE-gameplay te checken en dat deden we in de vorm van een nieuwe strike op aarde. In de strike kregen we veelvuldig te maken met de door SIVA aangetaste Fallen.
In Rise of Iron keert de SIVA-plaag namelijk terug. SIVA was in de gouden eeuwen een doorbraak voor zelf-assemblatie, replicatie en reparatie en werd ontdekt door de Iron Lords. Deze wilden de SIVA-technologie inzetten voor de mensheid, maar de technologie keerde zich daartegen. SIVA kon nooit helemaal verslagen worden, maar werd diep begraven in de Cosmodrome in de hoop dat de technologie nooit meer de kop op zou steken. Je raadt het al… SIVA komt met hulp van de Fallen weer boven drijven en wordt actief ingezet door het buitenaardse ras. Lord Saladin, die we natuurlijk kennen van Iron Banner, zoekt als een van de laatste Iron Lords guardians om SIVA opnieuw en voor altijd terug te sturen naar de krochten waar het technologische gedrocht vandaan kwam.
Terugkomend op de strike kwamen we zoals gezegd een lading aan nieuwe vijanden tegen, die allemaal weer bekend, maar uniek oogden. Het bekende en onbekende mengen is ook met de Taken een match made in heaven geweest en ook nu pakt de transformatie van bekende Fallen-vijanden geweldig uit. We hebben met verbazing zitten kijken naar aangetaste Dregs, Captains en de altijd vervelende Shanks.
In de strike moesten we eerst SIVA beacons vernietigen om zo bij een Priest terecht te komen die een kopje kleiner gemaakt moest worden. Dit ging moeilijker dan voorspeld, uiteraard, want hij werd vergezeld door een enorme Ogre die trauma’s van Phogoth naar boven bracht. De Ogre was immuun tegen aanvallen en het was een kwestie van focussen op de Priest wanneer de tijd en rust daartoe de kans gaf. De Ogre rende namelijk telkens achter een van de Guardians in je Fireteam aan, terwijl de Priest zelf ook een behoorlijk potje schade teweeg kon brengen. Combineer dit met een grote ruimte met weinig dekking en je hebt een strike waarin de hectiek weer enkele minuten lang aanwezig is en behendigheid en communicatie vereisten zijn voor de gemiddelde Guardian.
Tijdens onze speelsessie hebben we ook telkens vrij in het menu mogen rondbanjeren. Daarin vielen naast de vernieuwde Gjallarhorn, die opnieuw enorm lekker werkt, vooral de nieuwe artifacts op. In The Taken King maakten artifacts hun intrede en zouden een nieuw aspect aan je karakter geven. Helaas pakte dit niet zo uit en werden de artifacts gewoonweg extra items die je nodig had om het maximale Light level te bereiken. De nieuwe artifacts bieden wel de mogelijkheid om je speelstijl aan te passen. Zo is er een artifact dat ervoor zorgt dat vijanden die je slaat aan jouw zijde komen te staan en met je meevechten voor bepaalde tijd. Of een artifact dat ervoor zorgt dat je langer kunt sprinten. Of eentje die je super vervangt door een extra granaat en melee-charge. Op die manier kun je afhankelijk van activiteit of modifiers altijd de juiste speelwijze hanteren. De artifacts zijn allemaal te krijgen via quests.
Destiny: Rise of Iron lijkt net als eerdere expansions opnieuw heel veel goed te doen. We mogen inmiddels stellen dat wanneer Bungie content uitbrengt, de content ook goed is. Hoewel Rise of Iron waarschijnlijk ijzersterk gaat zijn, ben ik zoals altijd bang voor de periode na de expansion. Blijft Destiny met Rise of Iron herrezen, of valt het na een peiode toch weer terug in zijn leegte? We gaan het zien na 20 september, want dan kunnen we aan de slag met Destiny’s nieuwste uitbreiding op de PlayStation 4 en Xbox One.