Destiny 2: Forsaken

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Destiny 2: Forsaken

Ondanks dat er pas twee games in de reeks zijn verschenen, is de Destiny-franchise er nu al een van pieken en dalen. Die trend heeft de franchise vooral te danken aan het feit dat Bungie een hoop oneffenheden weet weg te poetsen met de game-changing uitbreidingen die het spel krijgt. Dat was al zo met The Taken King van Destiny 1 en dat lijken ze nu opnieuw te doen met Forsaken voor Destiny 2. Hoog tijd om te kijken wat er voor de Guardians allemaal veranderd is.

Let op: deze review is nog niet definitief. Door de relatief trage end-gamecontent en de hoge eisen voor de nieuwe Raid, kunnen we hier nog geen oordeel over vellen. Later in deze review daarover meer.

De Destiny-serie heeft momenteel een lekker ritme te pakken. De game verschijnt, spelers klagen dat het niet is wat ze hadden verwacht en na een jaar verschijnt er een grote uitbreiding die bijna alles goedmaakt. Het klinkt misschien wat sarcastisch, maar zo ging het bij zowel het origineel als de sequel. Je zou dus van een kleine trend kunnen spreken. Met Forsaken gaat de boel dan ook flink op de schop door veranderingen aan bijna ieder onderdeel van de game. Genoeg dus om te bespreken, beginnend bij die grote (dode) olifant in de ruimte…

Guardian down

Je kon het in onze hands-on eind vorige maand al lezen: Bungie heeft besloten om één van zijn meest geliefde personages van het podium te vegen. Zodra je met de uitbreiding begint, legt namelijk niemand minder dan Cayde-6 het loodje. Ook van de schuldige maakt de game geen geheim: Uldren Sov, broer van Mara Sov en prins van The Reef. Hoe het echter zo ver heeft kunnen komen, ontdek je pas in de missie daarna.

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

Wat volgt, is een klassiek verhaal van wraak. Hoewel Zavala liever eieren voor zijn geld kiest, is Ikora Rey woedend en wil ze het liefste zelf de nek van Uldren Sov omdraaien. In plaats daarvan trekt jouw Guardian voor het eerst in een jaar zijn bek weer open en maakt duidelijk dat jij het wel zult oplossen. Zo gezegd, zo gedaan. Jouw reis begint op de Tangled Shore, een compleet nieuw gebied waar de eerste helft van de uitbreiding zich gaat afspelen.

Dit nieuwe gebied binnen The Reef is een paradijs voor allerlei gespuis uit het universum. In het midden van dit alles bevindt zich The Spider, een uit de kluiten gewassen Fallen die jou eens niet een kopje kleiner wil maken. Integendeel: hij zal de belangrijke spin in het web zijn voor de jacht op Uldren Sov en zijn acht baronnen. Opvallend is dat je daarbij de vrije hand krijgt in welke volgorde je het allemaal aanpakt. Zolang alle acht de baronnen maar neergaan, zal het Bungie weinig uitmaken in welke volgorde je dit doet.

Lekker grinden

Het enige wat in het verhaal enigszins invloed heeft op welke route je neemt, is je alom bekende Light Level. Samen met je Character Level heeft deze namelijk een flinke upgrade gehad. Zo groeit je personage gedurende het verhaal tot level 50, terwijl je Light Level van 400 naar 600 kan doorgroeien. Vooral dit laatste heeft veel impact op de gameplay, omdat deze net als de rest van de uitbreiding het beste valt op te splitsen in twee delen.

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

Gedurende het verhaal en wat activiteiten eromheen stijg je in je tijd op de Tangled Shore al snel door naar 500. Dit doe je natuurlijk door het voltooien van Strikes en Public Events of door de bekende dagelijkse en wekelijkse bounties te voltooien. Wanneer je deze magische grens van Light Level 500 echter bereikt, kom je tegen een zogeheten soft cap aan. Vanaf dat moment is praktisch alle loot die je krijgt van level 500 en zul je dus minder hard doorgroeien.

Dat moment loopt vaak gelijk aan het moment dat jouw tocht naar wraak zijn einde bereikt en jij door de poorten van de Dreaming City stapt. Dit enorme nieuwe gebied is het thuis van de Awoken en het strijdtoneel voor praktisch alle end-gamecontent in de game, waaronder de nieuwe Raid ‘The Last Wish’. Het isdan ook bij deze activiteiten dat je langzaam gaat doorgroeien naar level 600. Dit gaat echter beetje bij beetje: waar het tot level 500 regelmatig met tien, soms wel twintig levels tegelijk ging, mag je in de Dreaming City in je handjes knijpen als je er vijf levels bij krijgt.

Dit zorgt er dus voor dat de end-game niet direct toegankelijk is voor iedereen. De Raid vereist bijvoorbeeld al direct level 550 om mee te beginnen, maar ook de nieuwe Blind Well-activiteit vereist al snel level 520 voordat je het tot de derde ronde kunt halen. Het wordt er dus allemaal niet makkelijker op wanneer je in de Dreaming City komt, maar toch is de gameplay-loop zo gemaakt dat je er met plezier terug blijft komen.

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

Een shotgun voor iedereen

Natuurlijk is nieuwe content heel leuk, maar Bungie pakt ook de kans om de bestaande gameplay-mechanics te verbeteren en dat kom je op allerlei plaatsen in de uitbreiding tegen. Misschien wel de belangrijkste verandering is die aan de wapen-layout van Destiny 2. De ontwikkelaar neemt namelijk afstand van de Normal, Power en Special wapenklassen en opteert in plaats daarvan voor de klassieke Primary, Secondary en Special wapenklassen.

Hierdoor gaat ook de verhouding tussen wapens compleet op de schop en ben je niet meer gebonden aan specifieke slots. Daardoor is het nu mogelijk om een shotgun, sniper en rocket launcher in drie verschillende slots in je uitrusting te hebben. Dit zorgt voor meer vrijheid in zowel de PvE-gameplay als de Crucible en de nieuwe Gambit modus (waarover zo meer).

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

Ook de verschillende statistieken van je wapens zijn op de schop gegaan. Zo worden de perks van veel wapens nu at random toegewezen, wat betekent dat je de ene keer een wapen krijgt met perks die focussen op veel herladen, terwijl je een andere keer datzelfde wapen kan krijgen met een perk die bij iedere kill je munitie aanvult. Hierdoor hoef je dus niet direct een duplicaat van je wapen weg te gooien, omdat de zogeheten roll beter kan zijn dan het wapen dat je nu al had.

Duik de Gambit in

Op PvP-gebied introduceert Bungie de Gambit-modus, die misschien ook wel de meest vermakelijke toevoeging is aan de nieuwe uitbreiding. Gambit combineert namelijk de bekende PvE-gameplay met spannende PvP-momenten op een vrij bijzondere wijze. Dit allemaal onder leiding van de Drifter, een mysterieus figuur die ook in de toekomstige uitbreidingen nog een belangrijke rol gaat spelen.

In Gambit strijden twee teams van vier Guardians tegen verschillende groepen van vijanden, die in wave-vorm verschijnen. Dit kunnen de Cabal, de Hive, de Fallen of de Scorn zijn, afhankelijk van waar de Drifter zin in heeft. Iedere vijand die je tijdens een wave verslaat laat Motes of Light vallen, de valuta die van cruciaal belang is tijdens een potje Gambit. Het is namelijk aan jou om deze te verzamelen en weer in te leveren op een centraal verzamelpunt. Ga je voor het inleveren echter ten onder, dan verlies je al je Motes en mag je weer vanaf nul beginnen.

Weet je met je team in totaal 75 Motes in te leveren, dan roep je een Taken-eindbaas op. Weet jouw team dit als eerste te doen en hem te verslaan, dan win je de ronde. Twee rondes gewonnen en je wint de match. Op zich spreekt dit redelijk voor zich, maar de modus heeft een addertje onder het gras. Ieder level beschikt namelijk over een portaal, waarmee je naar de dimensie van je tegenstander kunt springen. Op dat moment krijg je 30 seconden de tijd om zoveel mogelijk schade aan te richten aanhet team van de vijand. Zo kun je niet alleen hun progressie dwarsbomen, maar ook ervoor zorgen dat jouw team de kans krijgt om een achterstand om te zetten in een voorsprong.

De modus is dus niet alleen een race tegen de klok en computergestuurde vijanden, maar ook een strijd tegen menselijke tegenspelers, wat het geheel erg onvoorspelbaar maakt. Vooral op het moment dat jij een portaal doorgaat en de klok tikt, wil de hartslag vrij snel omhoog gaan. Het gevoel om dan ook met vier kills teruggestuurd te worden is heerlijk en smaakt altijd naar meer.

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

Voor de lange termijn

Zo zijn er nog tal van kleine verbeteringen om over door te praten. Iedere klasse krijgt drie nieuwe supers. Praktisch alle wapens en armor kunnen nu gemasterworked worden. Mods werken nu anders, waardoor ze niet meer het element van je wapen veranderen en ook je Light Level niet meer upgraden. De Dreaming City heeft tal van geheimen die leuk zijn om te ontdekken. Al je wapens en triomfen worden nu bijgehouden en je verdient er punten mee. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar misschien is het verstandiger om zelf gewoon te gaan spelen, want met Destiny 2: Forsaken is de game completer dan ooit tevoren.