Dear Esther-studio The Chinese Room sluit tijdelijk de deuren

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Dear Esther-studio The Chinese Room sluit tijdelijk de deuren

De Britse ontwikkelaar The Chinese Room heeft zijn personeel ontslagen en sluit voorlopig de deuren. Dat liet mede-oprichter Dan Pinchbeck gisteren al weten in een uitgebreide blogpost, om er in een vandaag verschenen interview nog meer over te vertellen. Hij benadrukt daarbij dat dit wat hem betreft niet het einde van de studio betekent, maar wel een hoognodige pauze.

Met Everybody’s Gone To the Rapture leek het The Chinese Room voor de wind te gaan. De game was zowel in commercieel als in kritisch opzicht een succes en de voorheen kleine studio leek zich in de gamewereld definitief gevestigd te hebben. De torenhoge kosten voor het aanhouden van personeel, het constant moeten uitvoeren van pitches voor nieuwe games en gezondheidsproblemen van Dan Pinchbeck hebben er desalniettemin voor gezorgd dat de studio nu tijdelijk de deuren sluit. Over zijn gezondheidsproblemen zegt Pinchbeck in een blogpost:

Back in June, I had a health scare – nothing life-threatening, but enough to pull me up short and make us have a serious think about things.

Met So Let Us Melt heeft The Chinese Room voorlopig haar laatste project als volledig bemande studio uitgebracht. Deze VR-game ontwikkelde de studio in opdracht van Google. In een interview met Eurogamer laat Pinchbeck weten het personeel al tijdens de afrondende fase van So Let Us Melt op de hoogte te hebben gesteld:

So we told people six weeks before the end of production. And then I got on the phone and sent an email to every studio I could think of locally and went, listen, we’ve got an amazing team here. Pretty much everyone lined up interviews pretty much straight away and most have been placed now, which makes me feel a lot better about it.

The Chinese Room is bekend geworden als grondlegger van het Walking Simulator-genre. Met Dear Esther en spirituele opvolger Everybody’s Gone To the Rapture oogstte de studio internationaal succes. Met de laatste titel sleepte de ontwikkelaar zelfs drie BAFTA’s in de wacht.