Dead Island 2 – Voelt alles behalve nieuw aan

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Dead Island 2 – Voelt alles behalve nieuw aan

Je zag ze overal lopen: mensen met rood/witte petten op de Gamescom showfloor. Het was wel duidelijk dat er veel mensen Dead Island 2 hadden gespeeld: de pet was gratis als je op de foto ging en deze liet uploaden op je Facebook. De pet leek de voornaamste reden voor mensen om de game te proberen. Na het spelen van de game werd deze reden bevestigd. Dead Island 2 leek in geen enkel opzicht beter dan zijn voorganger.

Dead Island 2 wordt dit keer niet ontwikkeld door Techland, maar door Yager Development, bekend van onder andere Spec Ops: The Line en Yager. Techland was niet tevreden met de samenwerking tussen hen en de uitgever Deep Silver, en besloot verder te gaan met hun eigen project wat later Dying Light zou worden. De licentie van Dead Island bleef bij Deep Silver liggen, waardoor Yager er nu mee aan de slag is gegaan. Het is gelijk duidelijk waarom Techland de licentie heeft laten vallen. Deep Silver wilde een gemakzuchtige sequel op Dead Island, wat Techland weigerde. Yager Development was wel te prikken voor een inspiratieloos vervolg.

Dead-Island-2-2

De demo van Dead Island 2 werd gespeeld in viertallen. Ik werd samen met drie anderen in een missie gedropt en het was aan ons om de missie te klaren, of maar wat te zieken met de ronddolende doden. De missie was een simpele kwestie van een pijl volgen, een hendel overhalen en naar de volgende plek gaan, waarna we het even uit moesten houden tegen wat zombies en onze weg weer moesten vervolgen. Ik kan niet eens tellen hoe vaak ik dit al eens heb gedaan. Het enige verschil is dat ik het nu samen met drie anderen deed.

Nog geen jaar geleden heb ik Dead Island van voren naar achter gespeeld. Het was een leuke game, maar op den duur sloeg de herhaling toe. Ik voelde me met het spelen van Dead Island 2 gelijk thuis. Zowel op de negatieve, als positieve manier. De besturing is wat je ervan verwacht, niks speciaals. De omgeving was weids: de straten en tuinen van mensen lagen bezaait met rotzooi die je zou verwachten, nadat er grote paniek is geweest. Ik ben die soort speler die nooit gelijk een missie volgt en er meteen op uit gaat. Dit was van korte duur, want al gauw kreeg ik de waarschuwing dat ik de demo-area verliet. Ik moest me haasten om terug te komen voordat ik dood ging. Nu is dat misschien geen grote ergernis, het is immers iets wat alleen in de demo zit, maar als je een open-world game laat zien, wil ik ook mijn eigen plan kunnen trekken.

Oh tuurlijk: ik kan wel zeggen dat alles er mooi uitziet en dat deze game je het beste alternatief biedt voor als je belet bent de echte zon, zee en strand op te zoeken. Zelfs dan nog lijkt het me jouw geld en tijd niet waard. De zombies zijn iets talrijker, de omgevingen iets interactiever en gevarieerd. Ook is het mogelijk om binnen bijna elk gebouw te komen. Maar wat voor nut heeft het wanneer de gameplay EXACT hetzelfde is als zijn voorganger die nu te koop is voor systemen die je hoogstwaarschijnlijk al in huis hebt en ook nog eens minder geld kost? Afgezien van iets betere graphics, een paar zombies meer op het scherm en meer variatie onderling de zombies, is er weinig nieuws onder de Californische zon. Ver onder de maat dus voor een vervolg wat ook nog eens gebruik maakt van krachtigere hardware. De multiplayer in Dead Island was hit or miss, maar ik kan zeggen dat dit onderdeel wel verbeterd is.

Dead-Island-2-3

Zeg ik hiermee dat Dead Island 2 een slechte game is? Nee, zelfs al zou de game slecht zijn, heeft het team bij Yager Development nog een aantal maanden om alles te fixen wat er mogelijk mis zou zijn. De uitspraak “don’t fix what ain’t broke” geld in veel gevallen, maar wanneer je het eerste deel vrijwel kopieert en exact hetzelfde brengt in een andere, maar nog steeds zonnige locatie, vraag ik me af wat het nut is van het maken van een vervolg. De gameplay is identiek aan het eerste deel en om nou te zeggen dat er veel subtiele verbeteringen zijn doorgevoerd zou ook een leugen zijn. De demo gaf mij het idee dat Dead Island 2 een vervolg in de meest gemakzuchtige vorm is. Als je meer van hetzelfde zoekt dan kan je hoogstwaarschijnlijk je lol op, maar als je na het zombie-slachten in Hanoi verzadigd was, gaf de demo mij geen enkele reden om deze game op te pikken wanneer hij in het voorjaar uitkomt.