De wereld van Divinity
Wat begon als een feitelijke gebeurtenis vervalt in een periode van duizenden jaren tot legende, mythe en uiteindelijk vergetelheid. Welke geheimen en wonderlijke gebeurtenissen hebben zich de afgelopen eeuwen in Rivellon afgespeeld om daarna vergeten te worden? Wat is het verhaal van Divinity?
Op 14 september komt de nieuwe game van Larian Studios uit genaamd Divinity: Original Sin 2. De game borduurt deels voort op zijn voorganger Divinity: Original Sin 1, maar daarmee is de kous niet af. Uit de in-game lore en de connecties met voorgaande games van Larian Studios blijkt dat deze games slechts een stukje zijn uit een veel grotere puzzel. Ik ga op onderzoek en leg het verleden van Rivellon bloot.
Ooit op een dag…
In 1996 is Larian Studios opgericht door Sven Vincke in het Vlaamse Gent. In 2002 bracht de ambitieuze studio Divine Divinity uit. Deze game was slechts een onderdeel van een episch verhaal over het magische land van Rivellon. Dit verhaal is in de jaren daarna uitgebreid en verteld via de zeven games die volgden. Op 14 september komt het negende deel van de Divinity-serie uit.
Hoewel het format van de games in de afgelopen vijftien jaar veel veranderd is, bleef de wereld hetzelfde. Rivellon is een wereld vol magie en diversiteit aan rassen en mythische wezens. Echter was niet alle magie geschikt voor goede doeleinden en waren niet alle personen even aardig.
We beginnen in Rivellon op een hoogtepunt van technologie, magie en politiek. Onder de macht van de keizer van het eerste keizerrijk, Sigurd, was Rivellon een groots en machtig land. Technologie zorgde voor enorme kastelen, vliegende schepen en draken met jetpacks (Divinity: Dragon Commander). Echter, vaak zorgt welvaart voor jaloezie en hebberigheid.
Zodoende werd Sigurd tot zijn versnelde einde gebracht door zijn eigen kinderen, die het hierna niet eens konden worden over wie er nu op de troon mocht zitten. Dit vloeide uit tot een grootschalige, alles vernietigende oorlog, die alle vooruitstrevingen van technologie en kennis van magie uitroeide, waarbij slecht enkele boeken overbleven. Uiteindelijk bleef er maar één zoon over die samenwerkte met een een machtige tovenaar: Maxos.
Speeltuin voor goden
Maxos was echter niet de enige machtige tovenaar en aangezien de mogelijkheden van hun krachten niet volledig bekend zijn, is tijdreizen zeker niet uitgesloten. Dit bleek tijdens het spelen van Divinity: Original Sin, waar het land lijdt onder de verschrikkingen die worden veroorzaakt door de menselijke behoeftes van tovenaars met bijna goddelijke krachten.
Hoewel het avontuur in Original Sin niet direct iets te maken heeft met Maxos, heeft het wel veel te maken met Zandalor. Hij is een terugkerend personage in elke Divinity-game en hoewel zijn motieven slechts worden geïmpliceerd, is zijn hand duidelijk merkbaar in alle grote veranderingen die er hebben plaatsgevonden in de afgelopen duizenden jaren in Rivellon.
Zo is het avontuur dat je in Original Sin speelt een direct resultaat van een liefdesaffaire met Zandalor in het midden. De grootschaligheid van de macht van deze figuren wordt duidelijk wanneer de ruimte-tijd van het universum verzwolgen dreigt te worden.
Toen plots…
In de 1200 jaar na de gebeurtenissen van Original Sin vindt er een lange strijd plaats tussen de inwoners van Rivellon en The Lord of Chaos. Niemand weet precies wat The Lord of Chaos is, maar het is oud, het is magisch en het is slecht. In de 1200 jaar hierna wordt The Lord of Chaos meerdere malen verslagen en eindigt zijn stoffelijke lichaam in een graf.
Echter, niets is wat het lijkt en de demoon bleek minder makkelijk verslagen dan werd gedacht. Zelfs zonder zijn corpus wist het kwaad de getormenteerde zielen van Rivellon te bereiken en hen te ronselen voor zijn kwade doeleinden. Deze volgelingen vormden The Black Ring en dit zijn de vijanden die je bevecht in Divine Divinity, de eerste game uit de franchise.
In de game vecht je als Divine tegen The Black Ring en hun leider: The Demon of Lies. Het ultieme doel van The Demon of Lies is het terug laten keren van The Lord of Chaos. Het ultieme doel van jouw karakter is dit, en de vernietiging van Rivellon, tegenhouden.
Hoewel je als Divine The Demon of Lies weet te vernietigen, doe je dit niet voor zijn taak volbracht is en hij de ziel van The Lord of Chaos laat reïncarneren in het lichaam van een baby. Vervolgens kan de Divine zichzelf niet zo ver brengen om dit kind om te brengen. Dit betekent dat het kind kon doorleven als Damian en dat de Divine gefaald heeft.
Wanneer uiteindelijk…
Damian leefde jarenlang als een gewone jongen, onbewust van zijn lot, zijn verleden en zijn duistere, magische krachten. Dit veranderde toen Damian Ygerna ontmoette, gestuurd door The Black Ring met als doel om Damian te verleiden naar zijn duistere lot. Jarenlang was de stem van Ygerna vergif voor het morele kompas van Damian, die langzaamaan steeds meer comfortabel werd in het uitvoeren van afschuwelijke daden.
Uiteindelijk kon de vader van Damian, Lucian, het niet meer aanzien en confronteerde Ygerna met haar daden. Na martelingen en verhoor biechtte ze haar rol in het leven van Damian op. Getroffen door woede besloot Lucian dat Ygerna geëxecuteerd moest worden en wel direct en wel door het zwaard van de Divine. Onder toezicht van Zandalor werd Ygerna onthoofd op het moment dat Damian binnen stormde.
Hij zag hoe zijn ware liefde leegbloedde op de grond en in zijn furie gebruikte hij de meest verboden magie: Soul Forging. Hierdoor werd zijn ziel verbonden met die van Ygerna. Omdat Ygerna stervende was op het moment van de spreuk, zorgde dit ervoor dat Ygerna’s ziel nooit zou vergaan en Damian zou nooit kunnen sterven.
De honderd jaar hierna probeerde Zandalor met al zijn macht om Damian te verslaan. Hij ronselde een leger van paladins om zijn duistere leger te bevechten. Hij zette valstrikken om hem op te sluiten in een bubbel-universum. Hoewel dit lukte, bleek na zes jaar dat dit maar een tijdelijke oplossing was. Damian wist te ontsnappen en deze keer was hij sterker dan ooit.
Wraak van de draken
Hoewel Damian erg machtig was, was hij niet onsterfelijk. De orde van de Dragon Knights, die Rivellon duizenden jaren geleden naar de top van de macht had laten stijgen en daarna ook heeft weten ontdoen. Zij waren in staat om het kwaad te weerleggen. Damian besefte dat de in draken veranderende krijgers zijn neergang zouden zijn en besloot een einde aan hen te maken.
Hij manipuleerde een Dragon Knight om de Divine aan te vallen en te vermoorden. Dit veroorzaakte een grote verwarring, waardoor de paladins werden omgedoopt tot Dragon Slayers. Uiteindelijk was er maar één Dragon Knight over: Talana, maar ook zij werd uiteindelijk opgejaagd en vermoord. In haar laatste adem gaf ze al haar krachten en kennis aan een aspirant Dragon Slayer, waardoor hij een Dragon Knight werd. Nu lag het lot van Rivellon bij hem.
Het was nu de taak van de jonge Dragon Knight om Damian te vinden en een einde te maken aan zijn tirannie. Onder leiding van Zandalor en de geest van Talana ging deze jonge draak op avontuur en ze bedachten een plan: de beste manier om Damian te doden, was het tot leven wekken van Ygerna. Dit was namelijk hoe de Soul Forge zou werken.
De jonge Dragon Knight reisde af naar The Hall of Echoes, om daar Ygerne te reïncarneren, maar ook dit was een valstrik. Talana bleek een alias te zijn van Ygerna en nu was de Dragon Knight opgesloten in een plaats buiten de krachten van ruimte en tijd: the Plane of Hypnerotomachia.
De wereld leek verloren en Damian zette zijn machten in om het keizerrijk van Rivellon te herstellen tot zijn vorige glorie: vliegende schepen, technologie en heel veel macht. Maar waar gekapt wordt, vallen spaanders en in dit geval waren de spaanders heel veel levende wezens. Zandalor besloot dat het genoeg was en coördineerde de verdediging met enkele machtige tovenaars.
Een vredig einde
Één van deze tovenaar was Behrlihn, die de jonge Dragon Knight bevrijdde uit the Plane of Hypnerotomachia en hem de mogelijkheid gaf om het armada aan vliegende schepen van Damian te bevechten. Uiteindelijk sloot Ygerna Behrlihn en de Dragon Knight terug op in the Plan of Hypnerotomachia waar alleen de jonge strijder overbleef.
De strijd was gestreden, Rivellon was veilig, Damian’s plan was verslagen, maar hij was nog steeds in leven. Dit is het einde van Divinity 2 en hoewel het gevaar waarschijnlijk nog niet geweken is, weten we simpelweg nog niet hoe het verhaal verder gaat. Tevens weten we ook niet hoe Damian zelf uiteindelijk verslagen werd. Hopelijk geeft Larian Studios ons ooit deze informatie in een volgende game.
Divinity: Original Sin 2 speelt zich 40 jaar af na de gebeurtenissen van Original Sin en geeft ons waarschijnlijk meer inzage in de periode voor The Lord of Chaos. Of Damian ooit tot een waardig einde wordt gebracht weet alleen Sven. Misschien komt er nog een derde Divinity die dit verhaal afmaakt, maar dat is meer hoop dan wijsheid.