De vijf grootste dieptepunten van het gamejaar 2016
Afgelopen jaar was allesbehalve een slecht gamejaar, dat blijkt wel uit de prachtige 16 van ’16-lijst. Toch is er ook een hoop misgegaan in 2016 op gamegebied. Slechte releases en rampzalige pr-voorvallen en -schandalen waren helaas ook weer onderdeel van het game nieuws dit jaar. Een overzicht van de vijf grootste dieptepunten in 2016.
We hebben dagenlang moeten vergaderen, stemmen en debatteren over wat nu de beste games van 2016 waren. Een luxeprobleem dus. Helaas was het ook lastig om de vijf grootste flaters in de gamesindustrie op een rij te krijgen, want er ging ook een hoop mis dit jaar. Dit zijn de grootste dieptepunten van 2016.
#5: Wii U uit productie genomen
De Wii U is eigenlijk sinds de release in 2012 al een jaarlijks terugkerend dieptepunt. De console is op zich prima, maar de verkoopcijfers vallen elk jaar weer tegen. Reden voor Nintendo om de stekker uit de console te trekken en zich volledig te richten op hun nieuwe aankomende console: de Nintendo Switch. Hoewel er waarschijnlijk weinig meer te redden valt aan de positie van de Wii U en het waarschijnlijk een slimme zet is van Nintendo om de Wii U achter zich te laten, is het natuurlijk erg jammer voor alle fans die de console wel in huis hebben gehaald.
Voor de Wii U-bezitters en zeker voor Nintendo is dit dan ook wel een dieptepunt. Het aantal games dat voor de Wii U uitkomt, gaat naar verwachting ook snel teruglopen en dan verdwijnt het ding bij de meeste mensen achter in de kast. Alle hoop is nu dus gevestigd op wat de Switch ons gaat brengen in 2017.
#4: Call of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty is altijd één van de grootste releases van het jaar en ook dit jaar leverden ze weer een zeer degelijke shooter af die wij beoordeelden met een 75. Geen slecht, maar ook zeker geen geweldig cijfer voor een CoD-game. Het grote probleem met Infinite Warfare is dan ook niet de kwaliteit van de game, maar het feit dat vrijwel niemand er op zit te wachten.
Nooit eerder kreeg een trailer van een game zoveel duimpjes omlaag op YouTube als de trailer van Call of Duty: Infinite Warfare. Om de kritiek even kort samen te vatten: men zat niet te wachten op een futuristische shooter. Fans wilden een historische sequel of een deel dat het geroemde Modern Warfare nastreefde. Helaas voor Activision waren de dislikes ook terug te zien in de verkoopcijfers: Call of Duty bungelde onderaan de ‘best verkocht’-lijsten voordat de titel er na een paar weken helemaal uit verdween. Een absoluut dieptepunt in de tot noch toe zo succesvolle serie.
#3: Mini-NES
Het had een heerlijk retro-hoogtepuntje moeten worden van Nintendo en bij de aankondiging van de Mini-NES was iedereen enthousiast. Helaas blunderde Nintendo ook hier door veel te weinig exemplaren te verschepen. Het ding was al uitverkocht voor het goed en wel in de winkels lag en na de eerste berichten over schaarste verschenen op Marktplaats al de eerste exemplaren voor drie of zelfs vier keer de originele prijs.
Wat één van de leukste gadgets van 2016 had moeten worden, is nu voor velen een bron van frustratie naar Nintendo en de schobbejakken die de Mini-NES massaal opkochten om door te verkopen. Laten we hopen dat 2017 ons een nieuwe lading Mini-NESjes brengt of nog beter een Mini-SNES…
#2: No Man’s Sky
Zelden is er over een game zoveel negatief nieuws verschenen als No Man’s Sky. Dit dieptepunt had dan ook eigenlijk best bovenaan de lijst kunnen staan. De hype was groot, de verwachtingen hoog en Hello Games maakte maar heel weinig van dit alles waar. Het echte dieptepunt was vervolgens de complete radiostilte vanuit de ontwikkelaar, wat de commotie alleen nog maar verergerde.
Wat op voorhand al de GOTY van 2016 werd genoemd, is helaas een dieptepunt geworden. Ontzettend jammer, want de game heeft ontzettend veel potentie, alleen niet zoveel als Hello Games ons deed geloven. Het enige dat Hello Games nu nog kan doen, is NMS oplappen met toffe updates en hopen dat de haat die ze over zich heen hebben gekregen enigszins bekoelt volgend jaar.
#1: CS:GO schandaal
De enige reden dat No Man’s Sky niet het grootste dieptepunt in 2016 is, komt omdat we afgelopen jaar het grootste gaming-schandaal ooit te verduren kregen. In het kort: Een stel streamers adverteerde in hun uitzendingen van Counter Strike: Global Offensive een site waar gegokt kan worden met in-game items, zonder daarbij te vertellen dat ze zelf eigenaars waren van de site.
Het probleem daarbij is dat deze goksites miljoenen dollars omzetten en de streamers bezig waren met regelrechte oplichting. Duizenden gamers, waaronder ook kinderen, zijn het slachtoffer geworden van deze wanpraktijken en de community om CS:GO heen is dan ook behoorlijk verziekt. Daarnaast heeft de game enorme imagoschade geleden en probeert Valve deze goksites massaal offline te krijgen.
Het laatste woord is nog zeker niet gerept over dit schandaal, zeker omdat er nog een aantal rechtszaken lopen. Laten we in ieder geval hopen dat we dit soort schandalen in 2017 kunnen vermijden.