De vijf belangrijkste ontwikkelingen van 2017
Het jaar 2017 zit er bijna op. Met een kopje chocomel voor het haardvuur is het de uitgelezen kans om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Er zijn veel controverses geweest, maar ook veel mooie dingen. Die mooie dingen zetten we voor je op een rij.
In de loop van een jaar kan veel gebeuren. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Als je net als ik een slecht geheugen hebt, is het fijn om dit even op een rijtje te hebben, zodat je de balans op kunt maken. Zie hier, de vijf belangrijkste ontwikkelingen in de gamesindustrie.
Nintendo’s comeback
De afgelopen jaren hield ik mijn hart vast voor Nintendo. Na het succesverhaal van de Wii kwam in 2012 de minder goed ontvangen Wii U. Er kwamen niet genoeg grote games uit voor deze console en in 2016 stopte uiteindelijk de productie. In datzelfde jaar werd de ontwikkeling van de Nintendo Switch aangekondigd, een unieke console die tegelijkertijd ook een hand-held is.
In maart van 2017 mocht de wereld dan eindelijk eigenhandig ervaring opdoen met de console en werd de wereld overtroffen door de winnaar van The Game Awards: The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Hoewel de wereld in het begin huiverig was, werd dit gevoel verjaagd toen later dit jaar meer steengoede games uitkwamen. Games zoals Super Mario Odyssey, Mario + Rabbids Kingdom Battle, Arms en Xenoblade Chronicles 2.
Deze games en de toegankelijkheid van de Switch hebben ervoor gezorgd dat mobile gaming een grote sprong heeft gemaakt en dat Nintendo weer terug op de wereldkaart staat. Nintendo heeft aanstalte gemaakt om met deze trend van uitstekende games op de Switch door te gaan. 2018 heeft namelijk Bayonetta 3 en Metroid Prime 4 voor ons in petto.
De kracht van kritiek
Soms laat een persoon pas zijn ware aard zien wanneer hij onder druk gezet wordt. Als gamer zijn we dit jaar op verschillende momenten onder druk gezet door keuzes die gemaakt zijn door uitgevers en ontwikkelaars. Hieronder valt natuurlijk het loot box-schandaal van Star Wars Battlefront 2. Via deze elementen werd getracht om gamers aan te sporen om micro-transactions in AAA-games te laten gebruiken.
De gaming community stond hier als nooit tevoren virtueel zij aan zij en hebben zij laten weten hier niet mee akkoord te gaan. Hiernaast kreeg EA ook bonje met de kansspelautoriteiten. Er wordt nu onderzocht of het gebruik van loot boxes een vorm van gokken is. Als blijkt dat dit zo is, dan staat er een fixe boete te wachten voor EA.
Als direct resultaat hiervan zijn er veranderingen toegepast in de systemen van Battlefront 2. De microtransacties zijn tijdelijk uit de game gehaald en hoewel EA heeft aangegeven dat zij veranderingen aan gaan brengen, zeggen ze ook dat de loot boxes niet volledig verwijderd worden.
Nederlands succes
Dat Nederland een klein landje is, horen we maar al te vaak. Toch sluit dit grootsheid niet uit. Nederland staat namelijk bekend om zijn vooruitstrevende technologische ontwikkelingen. Kijk maar naar de Blu-ray discs, windmolens, de Deltawerken en onze aanwezigheid in de chemische industrie. Sinds dit jaar komen we ook een stapje dichterbij om gaming aan dit lijstje toe te voegen.
Dit jaar is ons winderige stukje land door Guerrilla’s Horizon Zero Dawn namelijk op de wereldkaart van games gezet. De game van Nederlandse makelij kreeg tijdens The Game Awards maar liefst drie nominaties en staat bij veel gamers in het lijstje van de beste games van 2017.
De hoop is natuurlijk dat dit succes een voorbode is van toekomstige succesvolle games. We weten in ieder geval wel dat Guerrilla bezig is met een nieuwe game. Of kleinere Nederlandse studios in de voetstappen van Guerilla volgen, is afwachten.
#metoo
Seksueel misbruik en intimidatie is een groot, wijdverspreid probleem in onze samenleving. Een probleem dat dit jaar pijnlijk duidelijk werd door het schandaal in de Verenigde Staten, dat verhalen over de hele wereld deed opduiken. Zo ook in de gamesindustrie.
Hoewel het pijnlijk is om met onze neus op de feiten gedrukt te worden, is dit bijzonder belangrijk. Een probleem kun je alleen aanpakken wanneer je erkent dat er een probleem is. We weten nu welke punten we moeten aanpakken en hebben dus het opzetje gekregen om gezamenlijk de wereld een betere plek te maken.
Early access
De situatie is als volgt: een game ziet er veelbelovend uit tijdens de Kickstarter, maar wanneer je de early access-versie koopt op Steam, is de game haast niet te spelen. Sommige van die games worden dan vergeten en komen na lange periodes van early access toch uit, maar anderen blijven voor de eeuwigheid in een ontwikkelingshel. Hoe dan ook mochten we in 2017 genieten van een aantal grote games die dit jaar uit de early access-periode komen.
Ten eerste is er natuurlijk PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). Deze game heeft in een jaar het record aantal actieve spelers op Steam verbroken en dat terwijl de game op 20 december pas officieel uit is gekomen voor pc. Eerder in september mochten we genieten van de volledige release van Divinity: Original Sin 2, het product van Larian Studios uit ons buurland België.
In augustus mochten we officieel vriendjes worden met dinosauriërs in ARK: Survival Evolved, gevolgd door een uitbreidingspakket dat eerder deze maand uitkwam. Op 1 augustus kwam ook The Long Dark uit, waar je moet zien te overleven in de winterse wouden van Canada. Net als PUBG is Fortnite dit jaar in early access gegaan en hier ook uit gekomen.
Ongetwijfeld heb ik nog games gemist die uit early access zijn gekomen door de loop van het afgelopen jaar. Heb jij een fantastische game gespeeld die uit early access is gekomen die we absoluut niet mogen missen? Laat het ons weten in de comments.