De Tweede Ronde – Beyond Good & Evil

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De Tweede Ronde – Beyond Good & Evil

Ik ben inmiddels achttien jaar oud en langzaamaan mag ook ik terug gaan kijken naar waar het bij mij allemaal begonnen is in het hele game-gebeuren. Natuurlijk kan ik niet tippen aan de titels waar Patrick en Tim vaak genoeg mee aan komen zetten in hun artikelen, maar met Beyond Good & Evil denk ik toch wel een aardige titel op mijn lijstje te hebben waar een aardig zegje over te doen is.

De game verscheen in 2003 allereerst voor de PlayStation 2 en volgde later voor de pc, GameCube en Xbox. Michel Ancel, het brein achter de Rayman-franchise, heeft ook op deze game zijn meesterbrein losgelaten. Toch verkocht de game destijds helaas slecht, maar weet toch de gemoederen tot op de dag van vandaag nog bezig te houden met geruchten over een vervolg. Waar we normaal titels bespreken die van ons een vervolg mogen krijgen, is Beyond Good & Evil de afgelopen jaren inmiddels in een rijtje beland van legendes en mythes van de industrie.

BeyondGoodandEvil_03

Ja, je leest het goed: de game verkocht voor geen meter, maar de mensen die de game hebben gespeeld, hebben een ware parel in huis gehaald (eigenlijk 88 voor de mensen die de game kennen en volledig hebben uitgespeeld). De game gaat over Jade, die samen met een varken genaamd Pey’J op een eiland op de planeet Hillys terechtkomt. Ze zorgen daar samen voor de weeskinderen wiens ouders ontvoerd zijn door de buitenaardse vijanden genaamd de DomZ. Zij vallen Hillys van tijd tot tijd aan om levens te verzamelen voor kracht en macht. Gelukkig staat de planeet onder bescherming van de communistische Alpha-Secties, die erbij zweren hun inwoners te allen tijden te beschermen tegen de DomZ.

Uiteraard zit er een addertje onder het gras en het duurt dan ook niet lang voordat de rebelse Jade zich heeft aangesloten bij de rebellen van het IRIS Netwerk, waar Pey’J al enige tijd een aardige voorpoot in de pap heeft. Het blijkt allemaal niet heel snor te zitten met die Alpha-Secties en er is al snel een meute mensen die je niet mogen als rebel. Gelukkig staan er aardig wat mensen, dieren en wezens aan jouw kant en steunen ze je met middelen waar mogelijk.

BeyondGoodandEvil_04

Dat is Beyond Good & Evil in een notendop, maar dat zou allemaal kunnen gebeuren in een shooter op rails met heel veel cutscenes in wezen. Gelukkig is dit zeker niet het geval, want als zesjarige had ik me geen betere game kunnen wensen om me de diversiteit van games te tonen. De titel heeft namelijk behoorlijk wat te bieden en het vormt werkelijk een samenklontering van heel veel toffe elementen in een aparte en diverse open wereld. Om het geheel even op te sommen moest je foto’s maken van extravagante wezens, racen, exploren, minigames doen, missies voltooien, met mensen en wezens praten voor sidequests, puzzelen, vechten en uiteraard een heel tof verhaal volgen. Het was een mengelmoes van zoveel diverse elementen die perfect pasten in de wereld en het verhaal. Een mengelmoes die ik tot op de dag van vandaag helaas niet meer ben tegengekomen.

Het voelde destijds zo goed om rond te rennen in die wereld die veel weg had van sciencefiction, maar ook van het heden en zelfs van het verleden, en gewoon te doen waar je zin in had op dat moment. Al de eerder genoemde activiteiten kwamen samen in het verzamelen van parels. Deze had je nodig voor upgrades, met name voor je schip. Hierdoor kon je nieuwe gebieden bereiken, meer parels vinden en op afgelegen gebieden van de Alpha-Secties komen om de boel te infiltreren, met als hoogtepunt de maan.

Een toffe game dus, maar minder tof is al die speculatie rondom de tweede ronde van de game. Normaliter is speculatie alleen maar goed voor hype en voor het feit dat mensen zich gaan verheugen op iets, maar Beyond Good & Evil 2 is inmiddels uitgegroeid tot een geval apart voor mij.

BeyondGoodandEvil_02

De geruchtenmolen rondom de sequel draait al jaren en op welk punt we nu inmiddels zitten, weet alleen meneer Ancel. Met de E3 van 2009 begon het eigenlijk. Iedereen vond het destijds hoog tijd voor een nieuwe Beyond Good & Evil-game en iedereen was stiekem al aan het hopen. Die hoop werd deels beantwoord door een teaser, waarin onze vriend Pey’J zijn skills toont door een vlieg naar binnen te zuigen door zijn neus. Iedereen was door het dolle na die trailer, maar het nieuws, dat volgde helaas niet. Er volgde namelijk helemaal geen nieuws en het bleef opnieuw stil. Vorig jaar verschenen er plots gelekte gameplay-beelden, maar ook daar is het destijds bij gebleven. Inmiddels zitten we op een punt waarop Michel Ancel een kleine studio leidt genaamd Wild Sheep. Deze werkt momenteel aan de game WiLD, die tijdens de E3 in 2014 uit de doeken werd gedaan. Typisch is het dat ook van die game na de bekendmaking geen woord meer naar buiten is gekomen. Wat er zich allemaal binnen de muren van Wild Sheep afspeelt, lijkt een even goed bewaard geheim te zijn als dat van Area 51. Zolang er niet geroepen wordt dat Beyond Good & Evil 2 geannuleerd is of nooit in ontwikkeling is geweest, blijf ik hopen als een jongetje van zes jaar oud. “Misschien gaat het volgend jaar op de E3 dan écht gebeuren.”