De mooiste hemellichamen in games
Game ontwikkelaars steken talloze uren in het creëren van vaak wonderschone werelden, waar wij als consument doorheen kunnen lopen om ons te verschansen in epische queestes en narratieven. Veel te weinig staan we stil bij de prachtige virtuele natuur die voor ons ontworpen is. Pixel Vault neemt een moment om hier aandacht aan te geven.
Leven buiten onze aardse atmosfeer is lastig voor te stellen, al helemaal wanneer we na proberen te denken aan wat er buiten ons sterrenstelsel ligt. Veel games geven ons de mogelijkheid om die stap toch te maken, met Faster Than Light reismogelijkheden. Dit levert ons prachtige beelden op van mogelijke hemellichamen die ergens in de enorme duisternis kunnen verblijven.
Een thuis ver van huis
Iets wat ons menselijk maakt, is de drang van een thuisbasis. Een plek waar we onze hoed kunnen ophangen en tot rust kunnen komen. Als we ooit ver buiten onze blauwe atmosfeer mogen treden, zal dit waarschijnlijk de vorm nemen van een ruimtestation. Onbelemmerd door zwaartekracht en een gedefinieerd boven of onder leidt dit potentieel tot prachtige ontwerpen en uitzichten.
Elite: Dangerous staat mede bekend voor haar ruimtestations. Ze zijn stijlvol en gebaseerd op werkelijke concepten. Er zijn een aantal verschillende types aan ruimtestations, waarbij het interieur afhankelijk is van de status van het station.
Eén van de meest bekende ruimtestations uit videogames moet toch wel The Citadel zijn uit de de originele Mass Effect trilogie. The Citadel is het grootste ruimtestation uit de game, wat tot mooie beelden kan leiden.
Parels in de zwarte zee
De ruimte kan je haast zien als een enorme zwarte zee. Met die grootschaligheid in gedachte lukt het ook wel om planeten en planetoïden te beschouwen als haar parels. Lang niet elke rots in de ruimte is bijzonder, maar leg ze in een gordel om een planeet of ster en je hebt een prachtig schouwspel.
In de vierhonderd miljard sterren systemen die gesimuleerd zijn in Elite: Dangerous is het niet alleen mogelijk om al deze sterren in theorie te bezoeken, maar je kunt ook op planeten landen. Hoewel niet alle planeten en systemen even interessant zijn, kunnen er wel bijzondere fenomenen plaatsvinden.
Waar Elite: Dangerous het moet hebben van realistische simulatie, kan Mass Effect wat vrijheid nemen in Sci-fi. Dit zorgt voor tenminste net zulke indrukwekkende plaatjes.
Ruimtestof
Als mens vormen wij een bijzonder klein bestaan in de cosmos. Een optimistische analogie zou ons vergelijken als een zandkorrel in de grootste oceaan. Hoewel we de enormiteit van deze realiteit mentaal niet kunnen omvatten, kunnen games ons hierbij helpen. Door de grote hoeveelheid materie die bestaat, is het volstrekt mogelijk dat er bijzonder ongewone schouwspellen kunnen bestaan in het universum.
Stellaris is bijvoorbeeld erg goed in de grootschaligheid van de ruimte. Hoewel deze game vooral een tactisch hoogtepunt is, zijn er prachtige beelden in te vinden.
Ook al kan de confrontatie met de ruimte soms angstaanjagend zijn, het is een weergave van extreme natuurlijke schoonheden. We kunnen deze scenario’s niet zelf bereiken en ervaren dus moeten we simulaties en games gebruiken om deze wonderen waar te kunnen nemen.
Dit zijn slechts momentopnames van een select aantal games en dit is bij lange na niet alles wat deze games te bieden hebben. Heb jij een mooie ervaring in een ruimte game? Deel het met ons! Stuur ons je mooiste screenshots via social media. We zien het graag tegemoet.