De hoogtepunten van Q1 2017 – Vliegend van start gaan
Mensenlief, wát een eerste kwartaal hebben we achter de rug. Het gezegde ‘Time flies when you’re having fun’ heeft zijn betekenis dan ook eer aan gedaan, want de eerste drie maanden vlogen voorbij. Terwijl we alweer warmlopen voor wat er in de komende drie maanden aan zit te komen, leek dit ons ook een mooi moment om terug te blikken op de hoogtepunten uit Q1 van 2017.
Nintendo’s nieuwe kans: De Nintendo Switch
Als één partij de overhand heeft gehad in het eerste kwartaal, dan was het toch wel Nintendo. Dat begon allemaal op 13 januari, toen Nintendo eindelijk besloot meer details over de Switch uit de doeken te doen. Op dat moment waren ook meteen alle remmen los, want van alle mogelijke kanten werden wij (en daardoor ook de lezer) gebombardeerd met nieuws, geruchten en trailers van aankomende games en natuurlijk de console zelf.
Dat er een hype was, kwam voornamelijk door één titel: The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Terwijl er voor de presentatie van Nintendo nog veel twijfel was of de game überhaupt wel in 2017 zou uitkomen, wist de Japanse gigant vriend en vijand te verrassen. De game lag inderdaad keurig op 3 maart in de winkels en vloog over de toonbank. Ook niet heel vreemd: toen de eerste reviews online kwamen, schoot de game omhoog in de lijsten van MetaCritic met een gemiddelde score van 97.
Toch is het niet allemaal koek en ei voor Nintendo, want er heerst een groter probleem. Zoals Amador in zijn column voor de release al aangaf en Kevin het na de release nog eens dunnetjes over deed: er zijn te weinig games voor het platform. Breath of the Wild is een kaskraker, maar voor de rest blijft het akelig stil. Het is dan ook maar de vraag of Nintendo die angst kan gaan wegpoetsen.
Neerlands trots!
Maart was natuurlijk niet alleen de maand van Link en zijn avonturen, want er was ook nog een andere boogschutter die hoge ogen wist te gooien. Bedacht in Amsterdam, maar opgegroeid in de dystopie van Amerika’s bizarre toekomst: Aloy. Sinds de aankondiging ging menig gamerhart er sneller van kloppen en dat werd de weken voor de release ook niet minder. Met goede reden, zo bleek na de release op 1 maart.
In de review bleek waarom: Amador was (en is nog altijd) lyrisch over de game. Of het nou gaat over het bijzondere avontuur van Aloy, de grafische pracht en praal of de apocalyptische toekomst die ons mogelijk staat te wachten, het klopte allemaal. Het is dan ook niet heel vreemd dat hij de game uiteindelijk met een 95 uit 100 wist te beoordelen en het geheel een apocalyptisch meesterwerk noemde.
Niet alleen maar feest
Genoeg te vieren dus in de eerste drie maanden: geweldige games, de lancering van een nieuwe console en ook wijzelf vierden een feestje. Op 4 februari werden we immers al weer zes jaartjes oud. Toch was het niet allemaal feest en sensatie. Er waren namelijk ook een aantal titels waar best hoge verwachtingen van waren, die niet helemaal werden waargemaakt. Voordat je schreeuwt: “maar het waren toch prima games?!” Klopt helemaal, geen van de titels waren slecht. Ze konden echter niet tippen aan de verwachtingen die door velen waren gesteld.
We hebben het dan natuurlijk over games als For Honor, Mass Effect: Andromeda en Ghost Recon: Wildlands. Respectievelijk kregen ze een score van 72, 75 en 69 uit 100 punten. Allemaal keurige cijfers die een prima middenmoot vormen in lijst van games die verschenen, maar stiekem wel een beetje tegenvielen. De vraag is natuurlijk waar dit door komt: lag er te veel druk op de teams, willen we als gamers gewoon te veel of stellen uitgevers onredelijke deadlines? Een duidelijk antwoord zal waarschijnlijk niet snel volgen.
Onverwachte knallers
Natuurlijk willen we dit kwartaal niet met een domper eindigen en dat hoeft ook helemaal niet. Want hoewel we van Zelda en Horizon stiekem wel wisten dat ze goed zouden vallen, waren er ook verschillende titels die alle verwachtingen overstegen. Games die niemand echt zag aankomen, maar ontzettend goed in de smaak vielen bij onze redactie. Zo begon het jaar voor Kevin heel goed met het sterke Tales of Berseria, wat hem voor heel wat uurtjes wist zoet te houden. Het grootste struikelpunt van de game: verouderde hardware van de PlayStation 3 die de game ook op de PlayStation 4 lijkt tegen te houden.
Daarnaast was Twan helemaal in zijn nopjes met Nioh, de opvallende survival-game die makkelijk in één adem met Dark Souls kan worden genoemd. Zowel op epische kwaliteit als bizarre moeilijkheidsgraad doet de game erg denken aan de Dark Souls-serie, maar is het zeker geen kloon. Ook Amador werd onverwacht omver geblazen door een titel van Japanse makelij: NieR: Automata. De razendsnelle hack-and-slash game verandert moeiteloos in verschillende genres terwijl het een diep en intrigerend verhaal vertelt, waar hij nog lang over na zal denken.
We hebben ons dus zeker niet verveeld de afgelopen maanden, maar er staat ook nog genoeg op de planning. Nieuwe games, toffe evenementen en hopelijk ook onverwachte toppers. Nu is het echter jullie beurt: wat was voor jullie de knaller van het eerste kwartaal? Laat het ons weten in de reacties.