De GC Replay van week 46

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De GC Replay van week 46

Het was geen makkelijke week voor Ubisoft: gedoe rondom embargo’s, ‘micro’-transacties en de vele bugs maakten de release van Assassin’s Creed Unity en Rogue alles behalve gemakkelijk. Maar er gebeurde natuurlijk veel meer in de industrie en dus blikken Patrick, Ricardo en Kevin terug in de GC Replay van week 46.

Week47_Patrick

Patrick Meurs – Het is deze week wel “on” bij de Franse uitgever Ubisoft. Na niet één, maar twee uitgebrachte games deze week die op z’n zachtst gezegd niet echt lovend ontvangen worden, komt Forbes de genadeklap uitdelen. Daar komt bovenop dat de social media er ook geen doekjes meer om windt. Het regent klachten omtrent de recentelijk verschenen Assassin’s Creed-games. Ik, als Ubisoft-fan in hart en nieren, zou ze graag ongelijk geven. Helaas kan ik het alleen maar beamen.

Waar Ubi ooit bekend stond om hun sterke band met de community, zijn ook zij gelokt door de commercie van hedendag. Mensen gouden bergen beloven, om ze daarna een hooibaal (snap je) voor te schotelen. Games die helaas lang niet zo baanbrekend zijn als beloofd, games die gewoonweg nog niet af zijn, games waar meer bugs in zitten dan in de grond, microtransacties die verre van micro zijn… de lijst gaat door. Om over een verre van vlekkeloze levering nog maar te zwijgen. Tijd voor Ubisoft om hiervan te leren en het spreekwoordelijke roer om te gooien…

Week47_Ricardo

Ricardo Nolten – PlayStation bestaat alweer 20 jaar. Bij dit soort nieuws-items word ik toch altijd een beetje nostalgisch. Een van mijn eerste herinneringen is dat ik Prince of Persia op de Commodore 64 van mijn vader aan het spelen was. Wel geteld, ik was toen iets van 2 à 3 jaar oud en ik had geen idee wat ik aan het doen was, maar de herinnering is me altijd bijgebleven. Vanaf dat moment had ik nooit kunnen weten dat ik 26 jaar later nog steeds met gamen bezig zou zijn, maar ik weet zeker dat de volgende 26 jaar ook gevuld zullen zijn met games.

Zo heb ik veel systemen de revue zien passeren en bij dit soort jubilea vieringen ben ik toch trots dat ik een aanzienlijke rit mee heb mogen maken. Ik ben benieuwd naar de volgende ontwikkelingen die de game-industrie gaat maken. Voorlopig zullen we als gamers door de huidige stand van zaken moeten, zoals de bekende bugs, technische problemen en dergelijken, die frequent de kop opsteken. Als een gamer die toch wat meegemaakt heeft op gamegebied kan ik alleen maar zeggen: het komt allemaal wel goed, zolang wij als gamers de passie zullen houden voor onze geliefde hobby!

Week47_Kevin

Kevin Rombouts – Het is een discussie die we steeds vaker horen in de industrie: de gelijkheid tussen consoles en de PC. Nu is gelijkheid misschien niet het beste woord om te gebruiken, maar het principe moge duidelijk zijn: nauwelijks verschillen tussen de PlayStation 4, Xbox One en de PC. En dat terwijl de PC jaren lang als het ultieme platform werd gezien: niets was te gek en alles kon. Maar waar vroeger console-games werden gemaakt op basis van PC-versies, is het tij de afgelopen jaren flink veranderd.

Toch lijkt Rocksteady er geen doekjes om te winden. Volgens de studio achter Batman: Arkham Knight verdient iedereen dezelfde ervaring en streeft de studio ernaar om de games op console en PC gelijk te trekken in de basis. In de basis, want Rocksteady is wel zo slim om de PC-versie met gemiddelde instellingen gelijk te trekken aan de console-versies. Dus als je PC meer aan kan, zal je ook meer te zien krijgen, en dat is toch iets wat we uiteindelijk willen. Want van die trucjes zoals bij Watch Dogs, daar werd niemand echt blij van.