De GC Replay van week 28

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De GC Replay van week 28

Er is alweer een week voorbij gevlogen, dus je weet wat dat betekent: tijd voor een kakelverse Replay. Het was de week van de Collectors Editions, ‘singleplayer-only’ en enige teleurstelling voor sommigen. Hoe dat zo? Nou, Activision gaat in de koelkasthandel (en levert er een game bij), het Amsterdamse Guerilla lijkt geen heil te zien in multiplayer en een Japanse grootheid lijkt te zijn gevallen voor de ‘vloek van het geld’. Geïntrigeerd geraakt? Laat Kevin, Rebecca en Tim je er alles over vertellen in de GC Replay van week 28.

Replay - 28-1

Kevin Rombouts – De E3 is voorbij en gamescom is op komst. Dat betekent maar één ding: het hoogseizoen voor games gaat bijna weer beginnen. Maar het is niet alleen een lading games die we mogen gaan spelen. Er komen ook tientallen limited editions en collectors editions, speciale edities waar je het dubbele, zo niet het driedubbele, voor neer moet leggen. In ruil daarvoor krijg je vaak wat extra DLC, een soundtrack, artwork en wat goodies. Alleen die goodies beginnen nu een beetje uit de hand te lopen.

Deze week nog werden er twee nieuwe collectors editions aangekondigd. Eerst was daar Mirror’s Edge Catalyst. Koop je de speciale editie, dan krijg je natuurlijk niet alleen de game. Je krijgt namelijk ook een steelcase, artwork, tijdelijke tattoo’s in de stijl van Faith en een mooie statue. Alleen de prijs is om van te schrikken: 200 dollar. Inderdaad, bijna drie keer zo veel als dat de game los in de winkel kost. Call of Duty slaat compleet de andere kant op. Black Ops III krijgt namelijk ook een collectors edition. Alleen zit daar geen mooie statue bij, maar een mini-koelkast van een niet-bestaand energiedrankje. Toppunt: de koelkast functioneert gewoon volledig en zal plaats bieden aan twaalf blikjes. Ook in dit geval: een prijskaartje van 200 dollar. Alsof gamen nog niet duur genoeg was…

Replay - 28-2

Rebecca Nieuwenhuis – Deze week maakte Guerrilla Games bekend dat Horizon Zero Dawn geen multiplayer zal bevatten. Voor sommige gamers misschien erg jammer, maar ik merk bij mijzelf dat ik er juist erg blij om ben. Op deze manier wordt er meer gefocust op de singleplayer en dat kan alleen maar positief zijn. De laatste jaren wordt er in games veel aandacht gevestigd op het online gaan en samen met of tegen andere spelers gamen. Groot gelijk hebben ontwikkelaars, een goede multiplayer is altijd leuk en met de mogelijkheden van de huidige generatie consoles is de behoefte aan online gamen nog groter geworden. Toch mag de campaign niet vergeten worden en moet deze gewoon het beste zijn aan een game.

Blijkbaar zijn Van Beek en Muller, de mannen achter deze game, ook van mening dat een singleplayer erg belangrijk is en dat zij dit in Horizon Zero Dawn willen laten terugkomen. Zij richten zich op een sterke campaign, wat de kern van de game zal zijn.

Hoewel een multiplayer leuk is, mits hij goed werkt natuurlijk, mag hij niet in de plaats van de singleplayer komen. Tenzij je een game koopt voor het online spelen, ik bedoel wees eerlijk, niemand koopt Call of Duty voor de campaign toch?

Replay - 28-3

Tim den Tuinder – Oh Inafune. Je lijkt het niet te leren. Je hebt door de jaren heen veel mooie dingen gemaakt en je hart zit op de juiste plaats. Mighty No. 9 mag dan zo goed als af zijn, maar dat betekent niet dat het een goed idee is om nu al te beginnen aan iets wat nog veel omvangrijker is. Je bedoelt het goed, maar misschien was het toch een fout om bij Capcom weg te gaan. Misschien liet Capcom op het juiste moment de teugels vieren en trok het bedrijf ze op het juiste moment wat strakker. Ik weet niet of je het gehoord hebt, maar de fans zijn nogal teleurgesteld over Mighty No. 9. Voor velen is het bijna iets compleet anders dan wat ze hadden verwacht en het lijkt mij een slecht idee om direct in het volgende project te stappen: een spirituele opvolger van de Mega Man Legend-games.

En niet zomaar een opvolger: in samenwerking met de animatiestudio Studio 4˚ een grote, geloofwaardige game gaan maken die niet van een anime te onderscheiden is. Mighty No. 9 ziet er uit als een zeer mooie game voor de PlayStation 2 en ondertussen verwacht jij dat fans nog meer geld jouw kant op sturen? Ik wens je veel succes, maar ik zie het niet gebeuren. Wellicht dat je het gevraagde bedrag van $800.000 wel weet binnen te slepen, maar zo’n overdonderend succes als de Kickstarter voor Mighty No. 9 zal dit niet worden. Laten we met z’n allen hopen dat Koji Igarashi en Yu Suzuki ons niet zo teleur weten te stellen. Ik heb de game natuurlijk (nog) niet gespeeld, maar het is niet de bedoeling dat een game er met elke nieuwe trailer minder leuk uit gaat zien. Ik heb Mighty No. 9 al gekocht, maar heb aan één kant spijt. We zullen zien of we wel ons geld nog een keer jouw kant op willen sturen als Mighty No. 9 uitkomt en tot onze verbazing wel leuk blijkt te zijn. Sorry Inafune, je hebt je krediet verspeeld en dat is jammer.