De GC Replay van week 27
Als er één ding is waar we het de afgelopen week over hebben gehad, dan is het ongetwijfeld de kick-off van het zomerse weer. Maar dat is niet waar de redactie het over wil hebben. Nee, er zijn andere onderwerpen die minstens net zo spraakmakend zijn. Zo kreeg Warner Bros. de zwarte piet toegespeeld en kun je binnenkort vanuit je luie stoel software ‘brouwen’ voor je 3DS. Weet je wie er, volgens zeggen, best goed tegen de hitte kunnen? Ezels. Maar stenen, dat is een ander verhaal. Amador, Rebecca en Patrick leggen het allemaal fijntjes uit in de GC Replay van week 27.
Amador Prado – Batman: Arkham Knight is nu anderhalve week uit en het bleek een fantastische game te zijn, mits je hem op de console hebt gespeeld. De pc-versie daarentegen is een grote bende die nu zelfs van Steam is gehaald, omdat de game niet werkt. Een pijnlijk verhaal dat nog pijnlijker werd toen ook nog werd beweerd dat Warner Bros. deze problemen al maanden zag aankomen. De versies voor de PlayStation 4 en Xbox One hadden veel meer tijd nodig en kregen voorrang, waardoor de pc-versie in de hoek werd gezet. Natuurlijk is het absurd dat niet elke versie evenveel aandacht krijgt, maar het is niet de eerste keer dat dit gebeurt.
Zo kwam een aantal maanden geleden Mortal Kombat X uit en ook bij deze game had alleen de pc-versie veel problemen, waaronder ook crashes. Dit heeft ook een lange tijd geduurd voor het was opgelost.
Nu snap ik wel dat bijna elke pc verschillend is qua hardware en dat het voor een ontwikkelaar een moeilijkere taak is om de game te laten werken op elke computer dan op de identieke consoles. Alleen komt het de laatste tijd heel erg over alsof ze helemaal geen zin, tijd of middelen hebben voor een goede pc-versie. Framedrops en haperingen op een monsterbak bij Dragon Age: Inquisition vorig jaar komt gewoon over alsof de pc versie een ‘moetje’ was. Desondanks deze ontwikkelingen zijn velen in de pc-community het er over eens dat de pc nog steeds de masterrace is. En dat is misschien wel zo, maar als de gamesindustrie deze trend voortzet rondom de pc, dan zweer ik mijn eeuwige trouw aan mijn PlayStation 4.
Rebecca Nieuwenhuis – Afgelopen week gaf Nintendo aan dat zij het Homebrew Channel beschikbaar gaan maken voor de 3DS. Goed nieuws voor de creatievelingen onder ons, want dat houdt in dat er zelf games gemaakt kunnen worden. Wanneer je altijd al een idee hebt gehad voor een game, kun je nu je hart ophalen. Het is nog onbekend hoe dit alles er precies uit gaat zien, maar als ik het zo van Nintendo begrijp, is dit programma handelbaar voor iedereen. Dat betekent dus dat je absoluut geen genie hoeft te zijn om lekker aan de slag te kunnen.
Dat Nintendo hiermee ook de deuren open zet voor mensen die er games op gaan zetten en zo nooit meer hoeven te betalen voor een doosje, is helemaal helder. Toch hebben ze ervoor gekozen dit op deze manier te doen. Ik denk zelf dat dit een goede stap is van hen, zo voeg je toch weer extra speelwaarde aan de 3DS toe. Want geef toe, de gedachte om je eigen game te gaan maken, klinkt toch wel erg cool. Gezien de games die we de afgelopen jaren langs hebben zien komen (denk aan Flappy Bird), weten we allemaal dat een game niet eens baanbrekend hoeft te zijn, een simpel concept is voldoende.
Het is nog niet helemaal duidelijk hoe mensen die een game hebben gemaakt die kunnen aanbieden op de 3DS. Het meest logische zou zijn via de Nintendo eShop, maar gaat het dan geld kosten of kun je deze gratis downloaden? Is het überhaupt mogelijk om je game met anderen te delen? Eén ding weet ik wel, ik kijk uit naar deze optie. Ik ben benieuwd naar wat ‘gewone’ mensen allemaal kunnen bedenken en hoe zich dat vorm gaat geven in een game. En misschien waag ik zelf ook nog wel een poging!
Patrick Meurs – Laat me je een vraag stellen: Hoe ga jij om met in het verleden gemaakte fouten? Als het goed is heb je er lering uit getrokken en weet je dan ook wat je vooral moet doen om herhaling te voorkomen. Vaak gaat dit gepaard met uitspraken als “ik zal het nooit meer doen” of “een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen”. Helaas barst het in de wereld van de stenen, want fouten waar men van hoopte te leren, worden toch weer gemaakt. “Maar nu hebben we er echt van geleerd”, aldus meneer Iwata van Nintendo. “Vergeet de bumpy road van de Wii U en vertrouw ons. Met de NX gaat alles anders als het aan ons ligt”.
Ik neem je even mee naar het jaar 2006, het jaar waarin de Wii het levenslicht zag. De console bracht een revolutie in gaming teweeg. Na jaren van bankhangen werd het tijd om de armen te laten wapperen. De Wii leek een ongekend succes te worden, maar naarmate de jaren vorderden en concurrenten vergelijkbare gameplay gingen bieden, raakte de console in het slop. Tijd voor de opvolger: de Wii U. Deze shizzle was echt next-gen, maar het gebrek aan medewerking van derde partijen gooide ook hier weer roet in het eten. Het zit de Japanse spelletjesmaker niet bepaald mee.
Maar nu, met de komst van de NX bevestigd, gaan ze het echt goed doen als we Iwata mogen geloven. Het is dan ook daarom dat we zo weinig te horen krijgen over de volgende console. Nintendo is wat zorgvuldiger geworden en kijkt niet alleen vooruit, maar ook soms naar beneden. Het landschap ligt vol met Wii-stenen en die doen zeer, vooral als je er al twee geraakt hebt.