De GC Replay van week 26
Na eindelijk bij te zijn gekomen van het spectakel dat E3 heet hadden wij eigenlijk een beetje verwacht dat al het grote nieuws intussen wel de revue had gepasseerd. Maar nee, er viel ook deze week weer genoeg te beleven in de industrie, voornamelijk de nasleep van alle gedane aankondigingen in Los Angeles. Zo viel het weer al te goed op dat niet iedereen op deze aardkloot even blij is met sommige beslissingen en keuzes, iets waar Bethesda en Bungie de nodige ervaringen mee hebben opgedaan. Maar niet alles is negatief, nee, liefde had een grote hoofdrol deze week. Hoe dat alles in elkaar zit leggen Kevin en Patrick je uit. Om zijn afwezigheid van de vorige week goed te maken schreef de laatste zelfs twee kekke stukjes. Wat wil je nog meer? Je leest het allemaal in de GC Replay van week 26.
Kevin Rombouts – Het is een mooie week voor de liefde in de wereld. Afgelopen vrijdag besliste de hoogste rechtelijke macht van de Verenigde Staten dat het homohuwelijk in alle vijftig staten erkend moet worden. Maar ook in de wereld van games kregen relaties met iemand van hetzelfde geslacht een flinke boost. Nintendo kwam er namelijk eindelijk mee naar buiten dat voor het eerst een homoseksuele relatie mogelijk zal zijn in een van hun games.
Die game is niets minder dan Fire Emblem Fates, het nieuwste deel in de langlopende strategieserie. Ondertussen is de game in Japan verschenen en kunnen spelers voor het eerst na de gevechten een relatie opbouwen met karakters van hetzelfde geslacht. Toch gaat het niet zonder slag of stoot: je moet de juiste versie van de game hebben, wil je als mannelijk karakter een intieme relatie opbouwen met een mannelijke medestrijder. Wil je als vrouwelijk karakter een relatie opbouwen met een strijdlustige dame, dan zul je de andere versie moeten kopen. Het is niet ideaal en momenteel lijkt het ook nog niet op iets waar heel veel tijd in is gestopt. Maar het is een begin en dat is al heel wat voor de Japanse gigant. Het moge duidelijk zijn deze week: de liefde overwint (en overheerst) alles!
Patrick Meurs – Meningsverschillen, ze zullen er altijd zijn en misschien is dat maar goed ook. Wat de een tof vindt, kan volgens de ander absoluut niet door de beugel. Het is vaak bij het overschrijden van de grens van het extreme dat meningsverschillen dan ook mijlenver uit elkaar liggen, iets wat maar al te duidelijk werd na de gameplaybeelden van Bethesda’s ‘blood, guts & gore’-project Doom. Waar het grootste deel van de menigte helemaal uit zijn pannetje leek te gaan, met de nodige oohs, aahs en gegrunt ter verduidelijking daarvan, leek social media de euforie wat te willen drukken.
Want ja, gaat Doom niet gewoon te ver? Het zijn vooral de mensen die toch al niet zo van het geweld in games zijn die zich klaarblijkelijk zorgen lijken te maken om het extreme geweld in de game. Kettingzagen zijn bedoeld om bomen mee om te zagen en niet ontworpen om een alternatieve vorm van chirurgie mee te beoefenen. Een lichaam hoort uit één stuk te bestaan en niet uit vijf, dat is hun argument. Tja… als je die mening deelt, zul je Doom niet zo snel in je collectie gaan opnemen.
Dat is dan ook het officiële statement van Bethesda zelf: “vind je geweld in games niks, koop dan vooral Doom niet!”, begeleid door het gebaar in de titel van dit stuk (mocht je dat nog niet beseffen). Bij extreem geweld in games ontstaat al sinds de komst van het fenomeen games de controverse, maar de woordvoerder van Bethesda reageert op de enige manier die zijn boodschap kracht bij zet: er letterlijk de schouders bij ophalen. En eerlijk gezegd ben ik het met hem eens. Je moet Doom niet spelen, het is een keuze. Hou je niet van liters bloed, ga dan wat anders spelen. Mag ik je Yoshi’s Woolly World aanraden? Tenzij je ook niet tegen kilometers wol kunt…
Patrick Meurs – Hoe maak ik mezelf zo impopulair mogelijk? Dat is een vraag waar Bungie de afgelopen week het antwoord op heeft gekregen. Of het nu wel of niet sarcastisch bedoeld was, de verklaring die werd afgelegd omtrent Destiny’s The Taken King wist de nodige buttons te pushen bij de community. Het project, waar volgens de ontwikkelaar wel 10 jaar speelplezier uit gehaald zou moeten worden, is flink uitgedund, maar kent nog veel trouwe fans. Tijd om die die-hard community te verwennen met een dikke uitbreiding, aldus Bungie.
En dat is op zich geen ramp, maar geld groeit ons niet op de rug, iets waar Bungie geen rekening mee leek te houden. De Collector’s Edition van The Taken King, de uitbreiding in kwestie, kreeg een heftig prijskaartje opgeplakt. Niet, omdat het een paar ruggen kost, want je hebt de Collector’s Edition voor 80 euro, maar omdat de Collector’s Edition speciale items bevat die alleen daarin te krijgen zijn. Verder bevat de Collector’s Edition alle eerdere content, die de ware Destiny veteranen dus opnieuw zouden moeten kopen. Er zat dus niets anders op dan dubbel dokken en dat viel nogal verkeerd. Dat een woordvoerder dan ook nog eens lekker lomp uit de hoek komt, dat voegt niet veel begrip toe, maar vermindert het juist drastisch. Mistakes were made, apologies too. Om de spijtbetuiging kracht bij te zetten worden de speciale items los beschikbaar gesteld voor iedereen die al in bezit is van de twee eerdere uitbreidingen voor een prijs van 20 euro.
Lijkt alles net in kannen en kruiken, gooit een deal met Red Bull weer een deel van het juist verwijderde roet terug in het eten. Alleen bij de Amerikaanse 7-11 kan men speciale blikjes Reb Bull scoren waarmee extra DLC kan worden vergaard. Wederom een dikke SNAFU als je het mij vraagt. Red Bull geeft je vleugels? Eerder kopzorgen.