De GC Replay van week 24
De E3 staat voor de deur. Je hebt het misschien nog niet in de gaten, dus we roepen het nog maar een keer: vannacht is het zover! Om 04:00 uur Nederlandse tijd zien we de eerste persconferentie van Bethesda op een E3. Je moet echter nog wat te doen hebben om de komende uren te overbruggen. Dus hebben we onze redactie weer gevraagd om hun mening te geven over het nieuws van afgelopen week. Tim heeft het over twee draken, Chris duikt in de wereld van virtual reality en Amador was weer even helemaal zijn twaalfjarige zelf. Hoe dat precies zit, lees je natuurlijk in de GC Replay van week 24!
Tim den Tuinder – Een van mijn oude liefdes in gaming is zonder twijfel Double Dragon. Met name Double Dragon 2: The Revenge op de NES was tof, omdat je met z’n tweeën tegelijk bad guys met de grond gelijk kon maken. Billy en Jimmy, blauw en rood. In de jaren ’80 en jaren ’90 waren dit soort games zeer populair, maar lijkt samen met de arcades een stille dood te zijn gestorven. Er zijn door de jaren heen wel wat oprispingen geweest in het genre, zoals Castle Crashers of het (relatief) recente Double Dragon Neon, maar groots is het nooit meer geworden. Games zoals Devil May Cry, God of War of Bayonetta hebben het stokje overgenomen. Vergelijkbaar, maar toch niet helemaal hetzelfde.
Enter Arc System Works, de Japanse ontwikkelaar die indruk maakte met de gedetailleerde sprites van 2D fighter Guilty Gear en dat door de jaren heen is blijven doen met nieuwe versies van Guilty Gear en BlazBlue. Het was pas tot vorig jaar dat Guilty Gear Xrd uitkwam en in 3D was gemaakt, ook al bleef het trouw aan de 2D roots. Diezelfde studio heeft de afgelopen week de rechten van alle oude Technos Japan games gekocht, waaronder Clash at Demon’s Head, River City Ransom, Super Dodge Ball én Double Dragon.
Als we spreken over een match made in heaven, dan is dit het wel. Aangezien SNK de laatste jaren niks van zich laat horen, is Arc System Works zo’n beetje de koning als het gaat om 2D actie games. Met hun technische knowhow en hun gebrek aan liefde voor de Z-as kan er iets erg moois voortkomen uit deze deal. Double Dragon Neon was tof, maar de 3D models en moves voelden nooit helemaal lekker aan. Als Arc System Works besluit om een nieuwe Double Dragon-game te maken met de technologie van nu, maar in de stijl van toen, ben ik ervan overtuigd dat dit kan leiden tot zeer mooie dingen en veel gebroken gezichten.
Chris Polet – Virtual Reality wordt gezien als een revolutie op het gebied van video en gaming. De Samsung Gear VR is al verkrijgbaar in de winkels. De Oculus Rift en Project Morpheus hoeven we ook niet lang meer op te wachten. Ze worden gepresenteerd als ‘de meest moderne game-accessoire’, maar daar zijn wel een aantal vraagtekens bij te zetten. Vooral de gezondheidswaarschuwingen kunnen roet in het eten gooien. Sterker nog: die kunnen ervoor zorgen dat de revolutionaire techniek vervalt in een gimmick.
Omdat je met een VR-bril vrijwel letterlijk met je neus op een scherm wordt gedrukt, kun je ervan uitgaan dat het niet heel prettig is voor je ogen. Omdat je wordt ondergedompeld in de virtuele wereld, raak je ook het gevoel met de werkelijkheid kwijt. Het is dan ook niet verrassend dat wordt geadviseerd de bril maximaal 30 minuten op te houden, waarna je 10 à 15 minuten pauze moet nemen. Voor het kijken van een kort filmpje is dat geen probleem, maar als je aan de slag wil met lange films of games kan dat behoorlijk teleurstellend zijn. Het is logisch dat de fabrikant voor deze aanpak kiest, maar het kan ervoor zorgen dat gamers afhaken. Want wie topgames heeft gespeeld, weet dat je daar nooit korter dan 30 minuten achter gaat zitten. En overschakelen naar een gewoon scherm, totdat de bril weer op kan, klinkt niet ideaal. Bovendien is het hele idee van ‘rust’ daarmee ook verdwenen.
En dan hebben we nog niet eens gesproken over lichamelijke kwalen. Een op de vierduizend mensen kan een epileptische aanval krijgen door VR, ook als ze dat in het verleden nooit gehad hebben. Het wordt geadviseerd de bril niet te gebruiken als je slaperig bent, emotionele stress hebt, als je verkouden bent, hoofdpijn hebt, oorontsteking hebt et cetera et cetera. Als je een beetje gevoelig bent voor ziektes, kun je maar beter op zoek naar een ‘standaard’ controller. Tegelijkertijd moeten we bedenken dat het een nieuwe techniek betreft die nog in de kinderschoenen staat. Natuurlijk wordt het allemaal verbeterd, maar alleen als de brillen nu goed verkopen. Er is nog maar één horde te gaan: de vaststelling van de prijs. Dat kan weleens een behoorlijke domper zijn.
Amador Prado –Iedereen heeft wel een game die je voor altijd bij zal staan. Niet eens per se omdat de game het allerbeste is wat je ooit hebt gespeeld, maar dat het iets is wat je altijd zal herinneren. Dit heb ik nou met de eerste Ratchet & Clank op de PlayStation 2. Mijn eerste game die ik kocht voor de PlayStation 2 toen ik 12 was en eentje die ik met een lach van oor tot oor heb gespeeld. Alles was fantastisch aan die game; het stijltje, de personages, de humor en natuurlijk dat enorme arsenaal aan wapens. Deze week werd ik weer helemaal teruggenomen naar die tijd toen ik de eerste beelden van de nieuwe Ratchet & Clank te zien kreeg.
De trailer en de acht minuten lange gameplaybeelden ademde nostalgie en ik voelde me weer helemaal die 12-jarige jongen die zo veel plezier had in deze platformer. Veel mensen zullen zeggen dat het gewoon weer een remake is, maar niets is minder waar. Insomniac heeft de basis van het eerste (en beste) deel gepakt en het uitgebreid met het beste van andere delen en nieuwe elementen. Doe er nog een next-gen sausje overheen en je krijgt een game die geheid 12 uur speelplezier belooft.
Het enige wat ik hoop, is dat Insomniac niet te next-gen wilt worden met de nieuwe Ratchet & Clank, want deze generatie staat namelijk bol van DLC en dat is iets wat niet bij deze game past. Er is al een pre-order bonus bevestigd in de vorm van The Bouncer (sterkste wapen van Ratchet & Clank 2 red) en dat maakt me een beetje nerveus. Ratchet & Clank is een game waar je lekker een paar avondjes voor gaat zitten om hem uit te spelen en als je het heel leuk vind, speel je hem een aantal maanden later nog een keer uit. Maar dit zijn zorgen voor later, aangezien de game pas volgend jaar in de lente in de winkel ligt. De voorpret is bij mij echter al begonnen en ik kan niet wachten om weer te veranderen in een klein jochie.