De GC Replay van week 22

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De GC Replay van week 22

De week zit er weer op en er is weer meer dan genoeg gebeurd. Niet heel gek met zaken als de E3 en gamescom in het nabije vooruitzicht. Gearbox dat zich in zijn handjes mag knijpen dat het niet voor de rechter hoeft te komen. EA wil dit jaar eindelijk innoveren met FIFA en voegt voor het eerst vrouwenteams toe. Ook 2K laat van zich horen door nog maar eens te zeggen dat BioShock een belangrijke serie voor ze is, maar wat ze er mee gaan doen? Een volle week en dus ook een volle GC Replay!

Replay_Week22_Chris

Christiaan Polet: Het lijkt erop dat ontwikkelaars zichzelf steeds vaker overschatten bij het maken van eerste demo’s van nieuwe games. De pracht en praal die ontwikkelaars in hun korte demonstraties stoppen, lijken het niet altijd te halen in de uiteindelijke game. Je kunt stellen dat ontwikkelaars te hoog van de toren blazen, maar sommige gamers zien het als een bewuste misleiding. Twee Amerikanen hebben bijvoorbeeld Sega voor de rechter gesleept, omdat een pre-release demo van Aliens: Colonial Marines veel mooier was dan de uiteindelijke game.

De vraag is of je kunt spreken van misleiding of dat ontwikkelaars zich verkijken op het eindproduct dat ze op de markt moeten brengen. Het populaire The Witcher 3 heeft bijvoorbeeld een grafische downgrade gehad, omdat de titel anders niet speelbaar was. De prachtige demo die ze toonden was niet open wereld en daardoor mooier, maar het lijkt me sterk dat ontwikkelaar CD Projekt Red er pas in de laatste fase van ontwikkeling achter kwam dat het niet helemaal soepel zou gaan lopen. Het lijkt erop dat de kritiek op ‘gedowngrade versies’ toeneemt en niet langer alleen wordt geuit door technisch onderlegde gamers die smullen van termen als 4K, 60 fps en GPU-caching.

Gamers worden kritischer op ontwikkelaars en dat is ook wel te begrijpen als je ziet dat er vaak games op de markt komen die veel bugs bevatten of simpelweg niet zijn afgewerkt. Hoewel het voor de rechter slepen van een gamesbedrijf mij wat te ver gaat, kan ik me goed voorstellen dat gamers verantwoording willen van de ontwikkelaars. Dat leidt tot betere games en gelukkig is er nu ook meer interactie tussen het team achter de games en de zogenoemde consument.

Als volwassen gamer kun je natuurlijk ook wegdromen bij het verleden, toen alles beter of op zijn minst simpeler was. Weet je nog? De tijd waarin gamedemo’s ter grootte van MB’s op CD-ROM’s bij tijdschriften waren gevoegd? Echt mooi waren games toen ook nog niet, maar als je dan weer een gelikte trailer zag, dan wist je in ieder geval zeker dat het was gemaakt met CGI.

Replay_Week22_Mick

Mick Mannheims: Afgelopen week was het weer tijd voor de eerste aankondiging van de nieuwe FIFA. Voor mij, als diehard FIFA-speler, meestal een hoogtepuntje als het eerste tipje van de sluier wordt opgelicht. Dit jaar laat EA me echter achter met gemengde gevoelens. Dé aankondiging was namelijk: vrouwenvoetbal.

Ik heb niks tegen vrouwenvoetbal en steun het zelfs. Voetbal is een sport voor iedereen en vrouwen horen daar zeker in thuis. Ik vind dus ook dat vrouwen best de digitale velden van FIFA mogen betreden, maar om er zo’n big deal van te maken? Daarnaast is de nieuwe feature om met vrouwen te spelen nogal karig. Slechts een aantal nationale vrouwenelftallen zijn speelbaar, waar de Oranje Leeuwinnen niet bij zijn inbegrepen. Wat rest, is een handjevol nationale elftallen waarvan niet duidelijk is hoe en wat. Wat wel duidelijk is, is dat een duel tussen mannen en vrouwen is uitgesloten, jammer genoeg. Ook vraag ik me af waarom EA Sports deze stap heeft gezet. Want om nu te zeggen dat vrouwenelftallen meer dames aan FIFA helpen? We zullen het meemaken de komende maanden, want de FIFA-trein is weer op gang gekomen.

Replay_Week22_Tim

Tim den Tuinder: Irrational Games is gesloten en sinds de release van de DLC voor BioShock Infinite is er geen enkel nieuws over de toekomst van de franchise. Take-Two wil ondanks dat nog wel laten weten dat het nog steeds een ‘zeer belangrijke’ franchise is voor hen. Ze hebben gelijk: het is nog steeds een belangrijke franchise die de komende jaren nog steeds invloed zal hebben op de rest van de industrie. De vraag is alleen of dat wel te maken zal hebben met de franchise of met de mensen die aan de game hebben gewerkt.

In de afgelopen week hebben we twee nieuwe games mogen verwelkomen: Perception en het mysterieuze Advent. Beiden games die op de één of andere manier hevig beïnvloed zijn door BioShock. Tel daarbij Dishonored en We Happy Few op en dan zit je al op een aantal games die mede mogelijk zijn gemaakt door ex-leden van het BioShock team of zwaar geïnspireerd zijn door het werk dat de mensen bij Irrational Games hebben neergezet. Als Irrational Games is gesloten en 2K niet verder wil gaan met het originele team, dan gebeurt dat wel ergens anders.

Wat resteert er voor de BioShock-serie? Misschien hebben 2K en Take-Two plannen voor nog een deel. Misschien ook niet. Maar wat zeker is, is dat de serie een grote stempel heeft achtergelaten op de industrie. En dan niet in de zin dat games massaal Art Deco zijn gegaan of dat ze allemaal een mindfuck-verhaal bevatten; de BioShock-games waren succesvol en mensen die van die games hielden, zullen op zoek gaan naar andere games die vergelijkbaar zijn. Of het nou van de oorspronkelijke makers is of niet. Als er projecten worden gestart die inspiratie hebben getrokken uit BioShock, blijft die stempel voelbaar en dan blijft de serie relevant. Ook al krijgt de serie geen nieuwe games meer.