De GC Replay van week 20
Na enkele weken van komkommertijd lijkt het dat de komkommers op beginnen te raken, want als we één ding mogen concluderen, is het het volgende: er is voldoende spraakmakend nieuws geweest de afgelopen week. De stilte lijkt passé, wat logisch is met de E3 in aantocht. Het was de week van onthullingen, het aftellen naar iets groots en de pijnlijke conclusies. De hoofdrollen in deze newsflashes waren weggelegd voor Ubisoft, CD Projekt RED en Konami en onze redactie kon dan ook niet wachten om deze nieuwsweek te analyseren. Patrick, Amador en Tim kregen de eer om hun analyses erop los te laten in de GC Replay van week 20.
Patrick Meurs: Afgelopen dinsdag was het eindelijk zover, het moment waar iedere Assassin’s Creed-fan op zat te wachten. Ubisoft kondigde aan op die dag de nieuwe, al ruim van tevoren gelekte, telg in het AC-universum te onthullen. Ruim een half jaar moesten we het doen met de gelekte artwork van Assassin’s Creed: Victory, wat achteraf dus een werktitel bleek te zijn.
Afijn, dinsdagavond 18:00 stipt zit ik met de tablet voor me bij de kapster, want een echte assassin mist zoiets natuurlijk niet. Ik betrap me erop dat ik totaal vergeet waar ik ben en loop tegen mezelf te praten over alles wat ik zie. En wat zag ik? Niet Assassin’s Creed: Victory maar Assassin’s Creed: Syndicate, waarin Jacob Frye en zijn zusje Evie plannen hebben om eens af te rekenen met alle ‘money grubbing’ Templars, want Londen is de oneerlijke verdeling van geld meer dan zat.
Voor het eerst in de serie worden close combat en dirty fighting aangemoedigd. Logisch volgens de makers ervan, want niemand loopt met een joekel van een geweer of zwaard op straat zonder op te vallen. Tijd voor boksbeugels en een flinke wandelstok. Dat men oog voor details lijkt te hebben, is noemenswaardig, maar enkele historische fouten en het ogenschijnlijk herhalende falen van AI maakt me weer sceptisch.
Ach… Ubisoft heeft nog even voordat de game gaat verschijnen en men zal toch wel geleerd hebben van Unity? Hoe ik het ook wend of keer, ik ben en blijf een sucker voor Assassin’s Creed, dus deze scepsis zal ongetwijfeld weer omslaan in absolute euforie. Tenminste, zeker tot ik het gespeeld heb. Dus… Ubisoft, als jullie kijken: Don’t disappoint me!
Amador Prado: Langzaam maar zeker komt het moment daar dat veel gamers hun sociale leven naar de achtergrond gaan schuiven. Het moment dat het platform naar keuze aan wordt gezet en met klamme handjes van opwinding de controller wordt vastgehouden. Uiteindelijk verschijnt dan het logo van The Witcher 3: Wild Hunt en het genieten kan beginnen. Het voorspel is al weken aan de gang en deze week was dat niet anders.
Zo bleek dat er heel veel mensen zo ontzettend veel zin hebben in deze RPG dat Bandai Namco afgelopen week het heugelijke nieuws kon delen dat er al 1 miljoen pre-orders zijn gemaakt. De vele trailers, screenshots en grote beloftes hebben de community ongeduldig gemaakt en gamers hebben al massaal hun geld uitgegeven. Ook deze week werd er weer een schitterende trailer online gezet waarbij we nog meer worden verwend met mooie en brute beelden.
Het ongeduld werd in de Verenigde Arabische Emiraten zo groot dat The Witcher deze week al verkocht werd door een aantal winkels, waardoor er al een aantal geluksvogels zijn die de eerste uren in The Continent konden doorbrengen. Dit was echter niet voor iedereen een leuk avontuur, want verschillende bedrijven, waaronder Steam, hebben al driftig met de banhammer gezwaaid.
De magie van The Witcher 3: Wild Hunt is niet te beschrijven. Ik zie iedereen in mijn omgeving lyrisch worden bij elk stukje nieuwe informatie en er vliegen me appjes om de oren waarin letterlijk wordt afgeteld naar 19 mei. Voor velen maakt het niet eens uit dat er nog een gigantische day-one patch komt om veel bugs op te lossen. Normaal vinden velen dit een slechte zaak, maar toch mag CD Projekt RED dit allemaal doen en wordt het vergeven. Laten we hopen dat de hype volledig waar word gemaakt en dat we een klapper van een game krijgen. Nog twee dagen…
Tim de Tuinder: Er zijn weken waarin ik moeite heb om te kiezen welk nieuws mij het meeste aansprak. Er zijn weken dat er helemaal niets was dat me aansprak. Met het nieuws dat Konami spreekwoordelijk gezien de witte vlag hijst als het gaat om het ontwikkelen van grote games, wist ik al gelijk wat ik zou gaan schrijven.
De rumoer rondom Kojima, de herstructurering, het gebrek aan een persconferentie op de E3, het annuleren van Silent Hills. Het is plotseling een stuk begrijpelijker nu we weten dat Konami dit van plan is. Ze gaan zich voortaan focussen op de mobiele markt. En dan niet op games voor de PlayStation Vita of Nintendo’s 3DS. Nee nee nee, games voor tablets of smartphones. De president van Konami heeft gezegd dat ze dit doen omdat daar volgens hun de toekomst van gaming ligt; dat ze daar veel meer geld kunnen verdienen dan het maken van games voor de big boy consoles.
Zakelijk gezien is dat natuurlijk een logische stap. Je bent een bedrijf en je gaat voor de winst. Dus ga je naar waar je de meeste winst kunt behalen. Alleen weten jij en ik dat dit bullshit is. Jij en ik weten dat er in gaming, ook al loopt het de laatste jaren een beetje terug, elk jaar meer geld omgaat dan in de film- of muziekindustrie. En dat is dus niet vanwege games zoals Farmville. Dat is vanwege games zoals Halo, games zoals Call of Duty en games zoals Mario Kart 8. Nee Konami: dit is een zakelijke keuze omdat jullie de concurrentie niet meer bij kunnen benen. Dit is omdat jullie nauwelijks meer games verkopen die de moeite waard zijn.
Betekent dit het einde voor Konami? Waarschijnlijk niet. Als ze zich echt willen gaan concentreren op de mobiele markt, zullen ze geen €100 miljoen meer investeren in een game zoals een nieuwe Metal Gear Solid of nieuwe 3D Castlevania. Maar vergeet niet dat Konami een bedrijf is dat op vele fronten actief is. Naast gaming zijn ze ook in de anime-wereld en arcade-wereld aanwezig, maken ze ook gokkasten en nog veel meer. Het is dus waarschijnlijk niet het einde van Konami, maar het einde van Konami zoals wij het kennen.