De GC Replay van week 19
Het is weer zover, de week is weer bijna ten einde. Maar niet voordat we met z’n allen hebben teruggeblikt op het nieuws dat de afgelopen week ons geboden heeft. Deze week lijkt samengevat te kunnen worden in drie gezegdes: eigen schuld, dikke bult – verwacht het onverwachtte – welkom in de 21e eeuw. Zo heeft Capcom misschien zijn kruid verschoten en door het geluk heen te zijn geraakt, kondigde Ubisoft aan wat aan te gaan kondigen en is Nintendo eindelijk met de tijd mee aan het gaan. Tim, Mick en Kevin bespreken al deze punten en geven hun ongezouten mening in de CG Replay van week 19
Tim den Tuinder: We leven in een wereld waar geld het enige is dat telt. Je kunt alles laten gebeuren en mensen alles laten doen, mits je maar genoeg geld hebt. Iets waar Capcom de laatste tijd steeds minder van lijkt te hebben. 2014 was voor hun het slechtste jaar van het afgelopen decennium. Het is nog niet duidelijk of Capcom wel een winst heeft gemaakt, maar ze hebben in ieder geval zeer weinig omzet behaald. Sure, je zou kunnen zeggen dat het komt doordat ze geen grote release hadden, dat heeft er zeker mee te maken. Resident Evil HD, Resident Evil: Revelations 2 en de zoveelste release van Street Fighter 4 zijn de enige games die me te binnen schieten. Monster Hunter 4 doet zoals altijd goede zaken, maar van één goedverkopende titel kun je niet leven.
Volgens mij heeft het ook een andere oorzaak. Capcom heeft dan geen grote releases gehad in 2014, maar heeft wel een heleboel games op de markt gebracht die ook voor enige omzet kunnen zorgen. Dat is dus ook niet het probleem geweest. Ik denk dat veel fans het bedrijf de rug toe hebben gekeerd. Na jarenlang van twijfelachtige praktijken denk ik dat veel mensen het een beetje gehad hebben met de Japanse reus. Het annuleren van alle Megaman-games en het verwaarlozen van het personage, het uitmelken van de Street Fighter-games en de belachelijke handelspraktijk van on-disc DLC. Een ezel stoot zich geen tweede keer aan dezelfde steen. Nu zijn wij geen ezels en stoten wij ons vaker aan dezelfde steen, maar op den duur is het genoeg geweest. Capcom was één van die oude studio’s die bij veel mensen nog het nodige krediet had. De studio die veel gamers in het verleden voorzien had van mooie herinneringen en toffe games. Maar je kunt maar dusdanig het lot tarten voordat het een keer fout gaat. Konami lijkt de afgelopen maanden flink in de penarie te zitten. Misschien dat Capcom hetzelfde lot wacht.
Mick Mannheims: Het lijkt sinds kort zijn uitgegroeid tot een fenomeen waar iedere uitgever zich inmiddels schuldig aan heeft gemaakt: het aankondigen van een aankondiging. Deze week was het opnieuw zover, want Ubisoft kondigde aan dat ze aanstaande dinsdag de nieuwe Assassin’s Creed aankondigen. Dit fenomeen is iets wat we steeds vaker zien, maar toch ben ik van mening dat deze steeds meer nut begint te krijgen. Toegegeven, vorig jaar vond ik het nog onzin van de bovenste plank. Vaak werd er aangekondigd dat er iets aangekondigd ging worden en vervolgens kregen we één logo of screenshot te zien met een kort PR-praatje eronder.
Nu echter zie je dat aankondigingen grootser, uitgebreider en ook interessanter worden. Zo is de aankondiging van Ubisoft van afgelopen week meer een uitnodiging. De aankondiging van de nieuwe Assassin’s Creed zal namelijk via een Twitch-stream verlopen, iets wat ik alleen maar toejuich. Door de hele opzet weet je dus wanneer je klaar moet zitten, kun je alvast speculeren en weet je dat je meer krijgt dan alleen een screenshot. Zeg nou zelf, als je niet zou weten dat er dinsdag een stream gaat lopen over de nieuwe Assassin’s Creed en je zou die als fan missen, ben je niet tevreden omdat het onaangekondigd was.
Kevin Rombouts: Je kent het gezegde wel: onder welke steen heb jij gelegen? Een gezegde dat wordt gebruikt wanneer men compleet onwetend lijkt te zijn in een wereld die al veel verder is dan die persoon zelf. Dus: Nintendo, onder welke steen hebben jullie in hemelsnaam gelegen?
Even twee stappen terug: Eerder deze week komt Nintendo, bij de presentatie van hun jaarcijfers, met meer informatie over de toekomst van het bedrijf. Games op mobiele platformen? Werd hoog tijd. Een nieuwe console? Verstandige keuze. Een ledensysteem dat over meerdere platformen werkt. Wat?
Precies: Nintendo is eindelijk onder zijn steen vandaan gekropen en vond het een goed moment om dan eindelijk maar eens een systeem op te gaan zetten zodat je op meerdere platformen met je Nintendo ID kunt inloggen. Zo is het dus straks niet meer een los account voor je Nintendo-games op je smartphone aanmaken, als je ook al thuis een Wii U of een 3DS hebt.
Revolutionair hoor jongens. Ik snap niet dat we daar nog niet eerder aan hebben gedacht. Je zou immers toch denken dat iemand hier jaren geleden al op was gekomen. Wat zou het in het verleden makkelijk zijn geweest als je e-mailadres niet alleen diende voor je e-mail, maar ook voor je chatdiensten, je consoles, je gaming-services en je digitale winkel. Wat zou Microsoft het zo veel makkelijker hebben gehad. Oh wacht…
Dus Nintendo, onder welke steen hebben jullie in hemelsnaam gelegen?! En is daar ook nog een plekje voor mij? Dan kom ik er over vijf jaar onder vandaan en presenteer ik heel trots revolutionaire ideeën, als een website waar iedereen video’s op kan zetten, de mogelijkheid om websites op je telefoon te laten schalen en misschien wel een webwinkel waarbij iedereen DRM-vrije games kan kopen en met elkaar kan communiceren. Dat gaat helemaal te gek worden vermoed ik zo.