De GC Replay van week 18
Het is weer zondag, dus je weet wat dat betekent: Replay-tijd! En wat voor eentje. De redactie heeft weer lekker veel te melden over de gebeurtenissen van de afgelopen week. Dat er wel het een en ander gebeurd is, is niet onopgemerkt gebleven namelijk. Zo zorgen berichten op Twitter voor opklaringen in het stadje Silent Hill, laten gamers zien dat klagen zo nu en dan toch nut heeft en beginnen steeds meer partijen zich gereed te maken voor het jaarlijks terugkerende E3 in Los Angeles. Patrick, Amador en Mick hebben er zo hun eigen mening over en die laten horen in de GC Replay van week 18.
Patrick Meurs – Lang bleven we in het ongewisse, de straten waren gevuld met een dikke mist en de radio gaf niets meer dan ruis. Maar niet langer wordt ons zicht belemmerd en ons gehoor overstemd door ‘static’. Klinkt positief, toch? Niet als je jezelf even beseft dat deze elementen de kern vormden van één van de meest geanticipeerde games van dit jaar: Silent Hills. Al weken was dit project een bron van speculatie gezien de uitgever, Konami, constant het nieuws wist te halen, alsook de man achter het project, Hideo Kojima.
Wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand? Dat is misschien de meest prangende vraag, waar we waarschijnlijk nooit echt een concreet antwoord op gaan krijgen. Konami zelf hult zich in ‘shadows’ door allerlei slim vormgegeven maar non-informatieve antwoorden te geven. De Japanse gigant reageert op een quasi-geruststellende manier op de berichten van Guillermo del Toro en Norman Reedus, beide aangevend dat het project Silent Hills op sterven na dood is, door te zeggen dat het bedrijf ‘gewoon Silent Hill-games zal blijven maken’.
Dit is niet bepaald het antwoord waar men op zat te wachten, duidelijkheid is wat we willen Konami! Maar de duidelijkheid komt uit alle hoeken, de tekenen spreken voor zich. De Tweets van del Toro en Reedus zijn er slechts één van. Het hele debacle rondom Kojima en Konami, Konami’s vertrek van de Amerikaanse beurzen, het verwijderen van P.T. van de PlayStation Store… do the math. Het waren nog steeds geen onomstotelijke bewijzen, maar zeg eerlijk: We hebben een wapen, een vermissing en twee getuigen. Nu nog een lichaam.
Of Konami het gaat zeggen of niet, Silent Hills is dood. De mist en de ruis zijn weg, helaas. Het had mooi kunnen worden, maar daar blijft het bij. Tenzij Kojima weer vriendjes wordt met Konami of zijn game ergens anders onder gaat brengen. Tot die tijd heb ik de demo nog op mijn PlayStation 4 staan. Tenzij er zich een koper voor mijn console meldt, voor €1500,- mag je ‘m hebben.
Amador Prado – De gamingcommunity is een grote groep mensen die houdt van alles wat met games te maken heeft. Voor ontwikkelaars is de community hun bron van inkomsten, maar als je na een gek idee diezelfde community tegen je krijgt, weet je ook dat er niet te sollen valt met de gamer. Als dat gekke idee dan ook nog één van de populairste features op de schop neemt, dan heb je gelijk de poppen aan het dansen.
Valve en Bethesda namen toch de proef op de som door betaalde mods te introduceren in The Elder Scrolls: Skyrim. Volgens Bethesda had dit alleen maar voordelen, zoals betere mods en enthousiaste modders die voor een goed product geld konden vangen. Klinkt allemaal heel nobel totdat de gebruikersovereenkomst van Steam eens goed werd doorgelezen. Hierin stond dat slechts 25% van de opbrengst naar de maker van de mod gaat en de rest van het geld naar Valve en Bethesda. Dit ruikt ineens niet meer naar een leuk idee, maar naar geldklopperij en een massaal protest kwam tot gang.
Amper een week later buigen de twee bedrijven voor de macht van het volk en besluiten het hele plan te annuleren. Betalen voor mods is weer verleden tijd en gamers die toch al wat centen hadden gelapt, krijgen die terug. Bethesda reageerde met een verklaring waarin ze zeggen dat de community duidelijk heeft laten weten niets te zien in hun plan. Al moet Bethesda toch even kwijt dat ze alleen maar goede bedoelingen hadden en hadden gehoopt op mooie creaties.Ook Valve kwam met een verklaring waarin ze letterlijk zeggen dat ze geen idee hadden van wat ze nou eigenlijk deden. Toch vinden ze net als Bethesda dat dat idee mooie mods had kunnen opleveren. Er werd zelfs nog verwezen naar succesvolle games die gebaseerd zijn op populaire mods, zoals Counter-Strike, DOTA en Killing Floor. Alleen vergeten ze wel voor het gemak dat die mods gewoon zijn gemaakt door fans die er toen ook geen cent voor kregen.
Wat is nu het moraal van het verhaal? Nou, gamers houden niet van (onaangekondigde) veranderingen in hun wereld. Gebeurt dit toch en zijn die veranderingen niet waar ze op zitten te wachten, dan gaan ze in protest. Dus laat dit een les zijn voor andere bedrijven; luister goed en communiceer met je achterban, want anders breekt de hel los.
Mick Mannheims – We stevenen stilletjes aan op de E3 af en dat is te merken ook. De aankondigingen van nieuwe games beginnen op gang te komen, we krijgen weer wat meer lekkermakende trailers voorgeschoteld en we krijgen van de ene na de andere partij te horen dat er een persconferentie wordt gehouden. Ja, de pret kan blijkbaar niet op, want steeds meer uitgevers zijn van mening dat zij ook hun eigen spotlight moeten pakken.
Na Square Enix en Bethesda, die het podium op stappen met een persconferentie naast de gebruikelijke Microsoft, Sony, Electronic Arts en Ubisoft, is deze week aangekondigd dat AMD in samenwerking met PCGamer het pc-landschap in het zonnetje gaat zetten. Pc-gaming zou namelijk een eigen plek in de spotlight moeten hebben.
Ik heb eerlijk gezegd een heel dubbel gevoel bij alle extra, ongebruikelijke persconferenties. Aan de ene kant ben ik er heel blij mee, want dit moet wel betekenen dat partijen als Bethesda en Square Enix grote dingen te vertellen hebben en we zeker onze ogen uit gaan kijken. Aan de andere kant schuilt er denk ik het gevaar dat partijen kleinere shows geven, een paar games laten zien, veel statistieken geven die niemand iets boeit ter opvulling en vervolgens vertrekken. Achja, we gaan het meemaken, want zo lang duurt het niet meer. Het gaat helemaal los in Los Angeles de gekste van 16 tot en met 18 juni!