De GC Replay van week 17

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De GC Replay van week 17

Wanneer je dit leest, is er intussen alweer een weekje verstreken waarin weer voldoende is voorgevallen. Zo is het duidelijk merkbaar aan het worden dat de marketingmachines van diverse uitgevers op stoom beginnen te raken. De een na de andere aankondiging vliegt ons om de oren. Nieuwe games, remakes en DLC: het heeft allemaal het nieuws gehaald. Zo lijkt Microsoft te hinten naar het herrijzen van een ‘Fenix’ op de Xbox One, zijn Square Enix en Treyarch elkaar kennelijk aan het na-apen en lijkt DLC niet bij iedereen goed te vallen. Kevin, Patrick en Tim zetten al deze topics op een rijtje in de GC Replay van week 17!

Replay_Week17_Kevin

Kevin Rombouts – Er was afgelopen week weer genoeg te melden op het gebied van nieuws. Star Wars, Call of Duty, Mad Max, ze deden allemaal de ronde. Toch was er één naam waar mijn hartje sneller van ging kloppen: Gears of War. Het lijkt er nu namelijk toch echt op dat we de serie mogen gaan verwelkomen op de Xbox One.

Toch lijkt een compleet nieuwe game op de Xbox One nog ver weg te zijn. In plaats van een nieuwe Gears of War 4, ziet het er naar uit dat we binnenkort aan de slag kunnen met een geremasterde versie van Gears of War. Dat maakt me echter niet uit: Gears of War is één van die klassieke titels voor de Xbox 360 die het shooter-genre wegstuurde van de standaard Call of Duty-shooters. Daarnaast is het weer eens wat anders om ondergrondse aliens met een kettingzaag door midden te zagen. Zeg eerlijk: dat gaat toch niemand ooit vervelen. Het is nu dus aftellen tot een officiële aankondiging. It’s time for the Cole Train, baby. Woooh!

Replay_Week17_Patrick

Patrick Meurs – Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dat lijkt het motto van Treyarch te zijn geweest met de aanstaande Call of Duty-game genaamd Black Ops III. En voordat alle CoD-fanboys mij hierop gaan aanvallen: deze conclusie heb ik niet verzonnen. Het had zomaar gekund, maar Square Enix was me voor. Wait, whut? Juistem, deze keer kwam de uithaal niet van aartsvijand EA maar van een andere partij. Hoezo dat? Let me explain

Om een lang verhaal kort te maken, Square Enix vond de setting van Black Ops III wel verdacht veel op die van Deus Ex: Mankind Divided lijken en ik geef ze geen ongelijk. Ik bedoel: cybernetische ledematen, oogimplantaten, biotechnische upgrades aan het menselijk lichaam? Klinkt nogal herkenbaar. Nu is Treyarch natuurlijk al jaren bezig geweest met de game en heeft men de setting echt niet onlangs bedacht, maar het is wel erg toevallig.

Anywho Squere Enix…wat doe je eraan? Niks, lekker je eigen game blijven maken en zorgen dat je uitblinkt in originaliteit. Of lekker plaagstootjes uitdelen via Twitter, ook leuk.

Nu zie ik het absoluut niet gebeuren dat de twee games ook maar enigszins op elkaar gaan lijken, gezien de een zich richt op stealth en de ander op zo veel mogelijk rondrennen en op alles schieten wat beweegt. Welke van de twee beter wordt, tja…daar ga ik me nog niet aan wagen. Dat neemt niet weg dat ik wel een vermoeden heb. Flamewar starting in 3…2…1…

Replay_Week17_Tim

Tim den Tuinder – Nintendo wordt de afgelopen vijf jaren ervan beschuldigd dat het bedrijf niet weet wat het aan het doen is. Ze zouden achter de feiten aanlopen, hun eigen koppige doodlopende weg volgen en niet luisteren naar wat het publiek wil. En dat klopt grotendeels ook wel. Gelukkig zijn het niet alleen donkere wolken die zich bij Nintendo samenpakken. Er is ook een beetje licht te bespeuren. Het baken van dit licht heeft de vorm van Masahiro Sakurai aangenomen. Sakurai heeft, naast ogenschijnlijk de bron van de eeuwige jeugd in zijn bezit, helemaal gelijk toen hij deze week de DLC-praktijken van gaming terecht bestempelde als bullshit. Hij gaf een genuanceerde mening en zei precies wat er mis mee was.

Weet je het nog? Aan het begin van de vorige generatie, toen de Xbox 360 en PlayStation 3 hun intrede deden? De consoles waren niet de eerste met een ingebouwde harde schijf, maar wel de eerste twee die er volop gebruik van maakten. Met die generatie kwam ook DLC voor het eerst echt om de hoek kijken. Stel je voor, elke game kan nu expansion packs krijgen, maar dan in een kleinere vorm. Het geeft een game langer leven en de makers zijn nu niet meer gebonden aan de limieten van de disc waar de game op staat. Je kan zelf bepalen wat je wel koopt of niet en dat alles voor minder geld dan expansion packs destijds kostte.

Het was een mooie belofte, maar al gauw waren er veel websites en magazines die er hun twijfels bij hadden. Zal dit niet uitlopen op uitgevers die voor allerlei onzin geld gaan vragen? Bestaat er dan de mogelijkheid dat er expres dingen worden achtergehouden om later voor extra geld te verkopen? Men dacht dat het wel mee zou vallen, maar onze ergste nachtmerries beginnen langzaam maar zeker werkelijkheid te worden. Sakurai zei waar het op staat: DLC moet iets extra’s zijn, iets vrijblijvends. Dat bedrijven het gebruiken om extra geld te verdienen aan een product is prima, maar als ze doelbewust een incomplete game leveren om na de launch spelers te dwingen om meer te kopen om de “echte ervaring” te beleven, is crimineel. Het ontwikkelen van games is door de jaren heen duurder geworden, terwijl de prijzen van games hetzelfde zijn gebleven, dat is waar. Maar maak dan een fatsoenlijke game die (meer dan) genoeg verkoopt, in plaats van onderhandse praktijken. Rockstar heeft het niet nodig en hoor je niet klagen. Bethesda heeft het niet nodig en hoor je niet klagen. Nintendo misschien wel, maar klaagt desondanks evenmin.