De 16 van 2016 | #11: Final Fantasy XV

archief
Jordy Nieuwenhuis op 15 januari 2020
De 16 van 2016 | #11: Final Fantasy XV

We zijn alweer gekomen bij nummer 11 van onze 16 van 2016 en deze game is nog niet eens een maand oud. Het gaat hier natuurlijk om Final Fantasy XV. De game is op 28 november uitgekomen, maar heeft toch nog een plekje kunnen bemachtigen in de 16 van 2016.

We hoorden voor het eerst wat over Final Fantasy XV in 2006. In dat jaar werd de game aangekondigd als Final Fantasy Versus XIII, deze game was van origine bedoeld als de donkere tegenhanger van Final Fantasy XIII. In 2013 werd er uiteindelijk maar besloten om er een core Final Fantasy-game van te maken. Op de E3 van 2013 werd bekendgemaakt dat de nieuwe titel van de game Final Fantasy XV zou worden. Na een ontwikkelingsperiode van tien jaar lag de game op 28 november 2016 dan eindelijk in de winkel.

Final fantasy XV screen 1

De verwachtingen van Final Fantasy XV waren groot, veel mensen zaten al een lange tijd te wachten op deze game. In Zuid-Amerika was de game al een week van te voren verkrijgbaar en ook in Nederland was de game het weekend voor de officiële releasedatum al verkrijgbaar. Al moesten deze mensen nog wel even wachten tot de Day One-patch gedownload was. De grote van deze patch bedroeg ongeveer acht gigabyte en bestond uit voor een klein deel uit bug fixes. Het overgrote deel van de patch bestond uit scenes uit de film Final Fantasy XV: Kingsglaive. Deze bestanden waren te groot om nog op de schijf te worden gezet en zijn door middel van deze patch alsnog aan de game toegevoegd. Deze scenes zijn toegevoegd aan de game om het verhaal beter uit te leggen.

Final Fantasy XV werd met gemixte gevoelens ontvangen bij ons op de redactie. Sommige redactieleden, waaronder ikzelf, waren zeer positief over de nieuwste toevoeging aan de Final Fantasy-franchise, terwijl anderen nog wel wat kritiekpuntjes hadden op de game. De grootste verandering die toch wel in Final Fantasy XV zit in vergelijking met de vorige delen is het vechtsysteem. Waar je in de eerdere delen voornamelijk gebruikmaakte van een turn based vechtsysteem, hebben ze in Final Fantasy XV ervoor gekozen om dit volledig te veranderen in een real time vechtsysteem. Deze weg was Square Enix al ingeslagen met Final Fantasy XIII, maar in die game was het nog een combinatie van deze twee systemen.

final fintasy XV screen 2

Uiteindelijk hebben we Final Fantasy XV een 84 gegeven. Het verhaal zat goed in elkaar, al hadden sommige mensen wel de ondersteuning van de Kingsglaive-film en de anime Brotherhood nodig. Richting het einde wordt de game vrij lineair en mist het gevoel van de open wereld een beetje. Gelukkig keer je na de aftiteling terug naar Lucis om alle quests te kunnen afmaken en waar er zelfs nog moeilijkere uitdagingen voor je klaarstaan. Zo worden er dungeons toegankelijk die dat daarvoor niet waren en komen er een aantal nieuwe quests waarmee je de beste gear van de game kan behalen. Ondertussen heb ik al bijna zestig uur in de game zitten en staat Final Fantasy XV terecht als nummer 11 in de 16 van 2016.


Bekijk de andere games uit ‘De 16 van 2016’:

De 16 van 2016 | #12: F1 | Pixel Vault De 16 van 2016 | #10: Check Morgen! | Pixel Vault