De 16 van 2016 | #05: DOOM

archief
Amador Prado op 15 januari 2020
De 16 van 2016 | #05: DOOM

Nummer 5 in de 16 van 2016 is op alle fronten het tegenovergestelde van de game een plaatsje eronder. Het is een klassieker die een ontzettend fijn likje verf heeft gekregen. Een paar dozijn demonen per vierkante meter, genoeg wapens voor een one man army en de meest brute heavy metal als soundtrack. Ik heb het natuurlijk over DOOM en de terugkeer van deze franchise is van zodanig niveau dat de shooter in de top vijf staat.

Hoewel DOOM ontzettend lekker uit de verf is gekomen, heeft de ontwikkeling van deze game wel veel voeten in de aarde gehad. De eerste berichten over DOOM 4 waren er al in 2007 toen op QuakeCon werd bevestigd dat er een vervolg zou gaan komen op DOOM 3 uit 2004. In de jaren die daarop volgden, zat de game vast door onder andere een overname van iD Software door het moederbedrijf van Bethesda en andere, meestal foute, beslissingen. Uiteindelijk was er weer nieuw teken van leven in 2014 toen de eerste trailers opdoken op de E3 en QuakeCon. Anno 2016 moet gezegd worden dat het allemaal wel het wachten waard was.

Doom_06

Het is een ouderwetse over-the-top shooter die plaatsvindt op Mars en natuurlijk in de dieptes van de hel. De sublieme en snelle gameplay zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt en je constant op je hoede bent wanneer de zoete tonen van Heavy Metal ineens beginnen rond te zoemen. Want dan kan je de klok erop gelijk zetten dat er iets gaat gebeuren. Verwacht alleen geen verhaal, maar goed, wie heeft er een verhaal nodig als de actie en gameplay perfect werkt. Het enige minpunt wat DOOM had, is dat de multiplayer een beetje saai is en dat je het toch echt moest hebben van de actievolle singleplayer. Dit was bij zo’n beetje elk medium het grootste minpunt over DOOM.

Maar het meest succesvolle element van DOOM is toch echt wel de muziek, want man man man, wat een bak herrie zit er in deze game verwerkt. Componist Mick Gordon staat bekend om het nodige beukwerk in games als Wolfenstein: The New Order en Killer Instinct, maar in DOOM heeft de beste man zich overtroffen. De soundtrack heeft zelfs een Game Award gewonnen begin deze maand. De duistere en keiharde heavy metal die in de shooter zit verwerkt, past precies in de actie en omgevingen die je trotseert. Je hartslag gaat omhoog en voor je het weet sta je hyperventilerend voor de tv honderden demonen in tweeën te schieten.

De 16 van 2016 | #05: DOOM

DOOM blijft een kwestie van smaak en het lijkt erop dat onze redactie wel houdt van een flinke portie (muziek)geweld. Het is de klassieker die weer tot leven is gewekt door Bethesda en iD Software en daarvoor neem ik mijn petje af. Plek nummer vijf is meer dan verdiend, want het is one hell of a game.


Bekijk de andere games uit ‘De 16 van 2016’:

De 16 van 2016 | #06: Unravel | Pixel Vault De 16 van 2016 | #04: Watch Dogs 2 | Pixel Vault