Dawngate – Een heerlijk speelbare MOBA
Oh man, alwéér een MOBA? Hebben we die nog niet genoeg gehad? Met een zucht ging ik zitten en een van de jongens van de stand kwam naar me toegelopen. Het eindigde in een gesprek hoe in essentie het MOBA-genre erg leuk is, maar dat de grootste speler in het wereldje (League of Legends) zo’n weerzinwekkende community heeft. Ondertussen werd ik langzaamaan wel een beetje verliefd. Op de game uiteraard. Niet op die jongen. Hij was al bezet.
Ik ben een tamelijk nieuwe speler als het op het MOBA-genre aankomt. Het MOBA-genre begon als een zelfverzonnen spel genaamd Defense of the Ancients (DOTA), gemaakt voor een bepaalde map in Warcraft 3: The Frozen Throne. Het duurde even voordat het op werd gepikt, maar ondertussen is het genre mede dankzij League of Legends (LoL) momenteel het meest gespeelde spel. Dat andere bedrijven hier een graantje van mee willen pikken is normaal. EA doet ook een poging in de vorm van Dawngate. De game neemt de bekende MOBA-formule en stroomlijnt het. Dawngate is daarmee toegankelijker dan andere MOBA’s, maar of je dat aanspreekt zal per persoon verschillen.
De meeste MOBA’s hebben drie verschillende lanes waar het team over verspreid wordt. In Dawngate zijn het er maar twee. Jungling is nog steeds mogelijk, maar alleen in de vorm van assassinations. Iedereen krijgt passief inkomen, het doden van minions levert geen extra gold op. De minions hebben dus alleen het nut dat ze als boksbal gebruikt kunnen worden in de buurt van turrets. Ook hier heb je champions die onder te verdelen zijn in rollen zoals tanks, DPS, of ondersteunende champions zoals healers of supports, maar de totale opstelling van je team komt minder nauw. Een team dat volledig bestaat uit supports? Dat kan.
De puristen onder ons zullen nu al hun neus opgehaald hebben. Als er zoveel uit de game gehaald wordt, wat is er dan nog leuk aan? Gelukkig heeft Dawngate niet alleen maar dingen uit de formule gehaald, maar ook dingen toegevoegd. Bij elke MOBA is het doel om de basis van je tegenstander te vernietigen. Dit doe je door te pushen en elke turret op de weg naar de basis te vernietigen, zodat een pad vrijgemaakt wordt en de basis open en bloot ligt. Wanneer dat eenmaal is gedaan, is het potje vrijwel afgelopen, omdat het vijandelijke team in de verdediging wordt gedrukt en zelf nauwelijks meer de kans krijgt om zelf aan te vallen. In Dawngate is de basis geen passief wachtend en statisch object. De basis in Dawngate is een groot organisme dat leeft, vergelijkbaar met de basis van de Night Elves in Warcraft 3. Met wat hulp van het team kan een basis zichzelf prima verdedigen en een aanval afweren. Als aanvallend team is de ervaring te vergelijken met een raid boss uit een MMO. Je moet verschillende doelen uitschakelen terwijl je ook positioneel alert moet blijven. Dit voelt aan als een grote vooruitgang en je zal je afvragen waarom andere games dit niet eerder hebben gedaan.
Heb je je altijd al afgevraagd waar de MOBA-gekte nu om gaat? Dan is Dawngate waarschijnlijk de beste manier om het te ervaren. De game is laagdrempelig en toegankelijk voor nieuwkomers. Matches duren tussen de 20 en 30 minuten, dus veel tijd ben je per game niet kwijt. Grafisch is de game kleurrijk en toont hoe grimmig LoL en DOTA zijn qua kleurenpalet. Je hoeft je geen zorgen te maken over goldincome, de items die je koopt of waar op de map je speelt (je bent eigenlijk overal wel nuttig) en je bent voor een groot deel vrij om te weten wat je kiest en hoe je speelt. Met een groepje vrienden is het feestje helemaal compleet.
Is Dawngate hierdoor een betere MOBA dan zijn concurrenten? Niet per sé. Dawngate legt de nadruk op minder micromanagement en meer op de duels die je met je tegenstanders hebt en het “eindbaas”-gevecht tegen het einde van elke match. Maar als micromanagement je ding is, kun je maar beter bij de gevestigde orde blijven. Net als alle andere MOBA’s is ook Dawngate free to play en wordt ondersteund door microtransacties. Dawngate is momenteel nog steeds in bèta. Op het moment van schrijven is niet duidelijk wanneer de game z’n release zal zien, al was de build op gamescom in een zeer verre staat.