Darksiders 3

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Darksiders 3

Het valt zeer duidelijk te merken dat het najaar is. De releases vliegen ons aan alle kanten om de oren en we kunnen de komende twee maanden nog een aantal lekkere titels verwachten. Eén van deze titels is Darksiders 3. Zoals de titel al benoemt, is dit het derde deel binnen de Darksiders-franchise. Nu moeten we in deze maanden keuzes gaan maken: in welke game gaan we ons geld en onze tijd steken? Dat kan natuurlijk alleen als je alle info op een rijtje hebt. In deze preview lees je daarom over wat Darksiders 3 je te bieden heeft.

Een derde deel betekent opnieuw een andere protagonist in de hoofdrol. De Darksiders-franchise is namelijk gericht op de vier Horsemen van de Apocalyps en elke game biedt een hoofdrol voor een andere Horseman. In de eerste game konden we aan de slag met War, Death stond centraal in het tweede deel en in deel drie treden we in de voetsporen van hun zusje Fury. De Horsemen zijn opgericht door de Charred Council om de eeuwigdurende oorlog tussen de demonen en de engelen in toom te houden. Daar kwam later ook nog de mensheid bij. In het eerste deel wordt War ten onrechte opgeroepen omdat de apocalyps uitgebroken zou zijn en in het tweede deel, dat parallel loopt aan het eerste, vecht Death voor de onschuld van zijn broertje. Fury heeft in het derde deel echter een geheel andere taak dan deze twee.

Sinners!

Deel drie loopt eveneens parallel aan de gebeurtenissen van het eerste en daarmee het tweede deel. Fury krijgt een opdracht van de Charred Council om achter de Seven Deadly Sins, aka de Zeven Hoofdzonden, aan te gaan. Deze missie brengt haar naar de aarde, die inmiddels verscheurd is door de oorlog en in een vervallen staat verkeert. Daar ontmoet ze een entiteit genaamd Lord Hollow. Hij besluit Fury te vergezellen en hoewel zijn beweegredenen daarvoor enkel voor hem duidelijk zijn, weet hij je toch een aardig handje te helpen in je zoektocht naar de Zeven Hoofdzonden.

Darksiders 3 
 Pixel Vault

De zeven hoofdzonden kennen de meesten van ons wel, maar voor de zekerheid, het gaat om: ijdelheid, hebzucht, lust, afgunst, gulzigheid, luiheid en wraakzucht. Nou zijn deze zonden in onze wereld een ongrijpbaar iets, een soort staat waarin je je kan bevinden of een actie die je kan uitvoeren die daartoe behoort, maar niet in de wereld van Darksiders 3. Daar zijn het flinke vijanden en Fury moet ze dus alle zeven vinden en verslaan.

Nou zijn er slechts drie van de zeven getoond op het moment en het zou me niks verbazen als het daarbij blijft totdat de game uit is. Ontwikkelaar Gunfire Games wil misschien ook een paar dingen voor zichzelf houden om de spanning er een beetje in te houden. De drie die al wel getoond zijn, geven aan dat de ontwikkelaar een kei is in het omzetten van de hoofdzonden in grote vijanden. Neem Sloth (luiheid) als voorbeeld. Dit is een soort insect en wat deze kenmerkt is zijn enorm dikke buik en luie houding. Op de afbeelding die de ontwikkelaar bekend heeft gemaakt ligt hij lekker lui achterover tegen een boomstam en lijkt niet direct de intentie te hebben om ooit nog op te staan.

Knokken, knokken en nog eens knokken

Nou gaat Fury deze Seven Deadly Sins niet verslaan door tegen ze aan te duwen, daar gebruikt ze natuurlijk dikke wapens voor. Fury is kenmerkend afgebeeld met haar enorme en felrode zweep. Gameplay laat zien dat ze ook goed weet hoe ze hiermee om moet gaan en vijanden lijken een peulenschil met dit ding. Een beetje rondzwiepen en alles gaat neer. Het ziet er ook uit alsof het vechten hiermee ontzettend soepel verloopt. Zowel het simpele slaan als de iets uitgebreidere aanvallen en het rondspringen om vijandelijke aanvallen te dodgen, verlopen allemaal even vloeiend.

Darksiders 3 
 Pixel Vault

Nu is vechten met slechts één wapen natuurlijk wel wat saai, zeker voor de intelligente dame die Fury moet zijn. Gelukkig wordt haar zweep daarom aangevuld met zwaarden, flails en daggers. Ook magie is een sterke kracht bij deze dame en heeft een fikse invloed op haar vechtstijl. Ze kan namelijk verschillende elementaire vormen aannemen, zoals Flame Fury die haar aanvallen versterkt met het vuurelement. Dit wisselen tussen elementen heeft invloed op haar magie en manier van aanvallen, maar ook op de wapens die ze gebruikt en hoe ze deze kan gebruiken. Het zijn de elementaire verschillen die maken dat ik het personage Fury nu al tof vind. Door de verschillende vormen lijken de mogelijkheden gericht op vechten eindeloos. Ik kan niet wachten om alle verschillende combo’s en aanvallen te proberen.

Tijd voor avontuur

Wanneer spelers aan de slag gaan met de game, kunnen ze meteen niet van grote vijand naar grote vijand rennen. Bekend van de eerdere delen, gaat daar eerst een flink stuk avontuur aan vooraf. De wereld van Darksiders 3 is semi-open en het kost je dus wat denkkracht om de puzzels op te lossen en Fury wat lichamelijke inspanning bij obstakels. Hoewel er al flink wat gameplay is verschenen, valt er nog steeds vrij weinig te zeggen over hoe dit uiteindelijk volledig vormgegeven wordt. Wel wordt duidelijk dat de bommen terugkeren en je veel gebruik gaat maken van je zweep om je te verplaatsen en om puzzels af te ronden. We weten er dus nog niet zoveel vanaf, maar ik maak mezelf totaal geen zorgen om dit stuk gameplay. Als het bedrijf het in de stijl van de eerste twee games weet te doen, zit dit helemaal goed en ik twijfel er dan ook niet aan dat ik me weer uren kan vermaken (lees: vastzitten) bij één puzzel.

Een laatste element dat weinig uitgelicht is, is het RPG-gedeelte dat de game waarschijnlijk gaat bieden. In een stuk gameplay is te zien hoe de speler bij de bekende verkoper Vulgrim staat en daar spullen aan het kopen is. In dat scherm vallen ook enkele RPG-elementen te zien, zoals een leveling bar en een attribute systeem. Mensen zijn een beetje verdeeld over het idee van een RPG-element in de titel. Zelf denk ik dat het juist ervoor kan zorgen dat je Fury helemaal naar wens kan maken en iets hebt om naartoe te streven. Ik hoop alleen wel dat het niet te uitgebreid wordt. Dat haalt het element van hack and slash, aka lekker rondhakken, een beetje onderuit.

Darksiders 3 
 Pixel Vault

Gunfire Games heeft dus nog best wat dingen onder een laag mysterie zitten, maar dat is eigenlijk niet erg. Het houdt de fans een beetje hongerig. Wat wel al bekend is, maakt dat in ieder geval ik ontzettend zin heb in deze game. Fury’s verschillende manieren van  vechten lijken voor een oneindig aantal mogelijkheden te zorgen en het daardoor lekker divers te maken. Ook kan ik niet wachten om de Seven Deadly Sins een flink kopje kleiner te maken. Gelukkig duurt dat ook niet al te lang meer. Darksiders 3 verschijnt op 27 november voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.