Darksburg

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Darksburg

Op gamescom kondigde Shiro Games hun nieuwe project aan: Darksburg. We kregen achter gesloten deuren al een eerste indruk van deze top-down actie-survivalgame. Robert zet op een rij wat je kunt verwachten van de game.


Shiro Games is een kleine indie-ontwikkelaar die we vorig jaar al leerden kennen in Keulen toen deze daar stond met hun RTS-game Northgard. Deze game is inmiddels af en er wordt zelfs al gewerkt aan een uitbreiding, maar ondertussen werkt een deel van het team ook aan een hele nieuwe titel: Darksburg.

Voorzichtigheid geboden

Wie Northgard heeft gespeeld, herkent meteen de cartooneske art style in de trailer van Darksburg. Daar houdt de vergelijking op, want in Darksburg komen we geen vikingen tegen, noch moeten we nederzettingen bouwen en grenzen verdedigen. In Darksburg gaat het juist om de teloorgang van de beschaving en moet je je als laatste overlevende een weg banen door een zombie-apocalyps.

Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen en kun je drie vrienden meenemen om de hordes te weerstaan. Daarbij kies je uit vier klassen, zoals we gewend zijn van andere actie-RPG’s als Diablo of Torchlight. Toch hoeven we geen hack-and-slash-game te verwachten volgens de makers van de game. Het is juist de bedoeling dat je bezig bent met overleven en af en toe dus ook gevechten bewust moet vermijden.

Darksburg 
 Pixel Vault

De zombies zijn namelijk in groten getale aanwezig en hoewel de pan van krachtpatser Runolf groot genoeg is om in een keer een hele zwik ondoden weg te vagen, kun je snel overmeesterd worden door grote hordes. In hoeverre je ook echt gevechten moet vermijden tijdens het spelen, is nog even afwachten. De eerste alfa-gameplay die we te zien kregen bestond namelijk vooral uit het inslaan van zombiehoofden.

De straten van Darksburg

Zoals de titel doet vermoeden speelt de game zich af in Darksburg. Dit middeleeuwse stadje heeft te maken met een zombieplaag en als een van de vier overlevende ga je op pad in dit stadje. Er staan momenteel vier verschillende districten op de planning, waarvan we de haven te zien kregen tijdens de demo op gamescom. Deze levels worden handgemaakt door Shiro Games, maar bevatten wel telkens andere elementen.

Zo kun je de straatjes in de haven of de layout van de gangen in het kasteel nauwgezet uit je hoofd leren, maar kan het maar zo zijn dat de vallen, vijanden of barricades helemaal anders staan als je voor een nieuwe playthrough het level induikt. Hierdoor moet je wel telkens een andere ervaring hebben tijdens het spelen van een level, maar kan de ontwikkelaar wel handgemaakte levels van kwaliteit in de game stoppen.

Darksburg 
 Pixel Vault

Wat ook moet bijdragen aan replayability is de mastermind AI zoals ze dat bij Shiro Games noemen. Deze analyseert wat er gebeurt met de vier spelers en checkt of de sessie wel spannend genoeg is. Als het een beetje te rustig wordt of spelers de gevechten te veel proberen te vermijden, gooit de AI extra sterke vijanden het spel in of plaatst wat extra vallen waar nodig. Ook kan de AI een speler proberen in te sluiten en je scheiden van je kompanen. In dat geval moeten je kompanen je komen redden van een anders zekere dood.

Toekomstplannen

Vooralsnog zijn er vier personages gepland en kun je met die personages spelen als de game in de loop van 2019 in early access gaat. Elk personage heeft een zware en een lichte aanval en vijf aanvullende skills die ze kunnen inzetten met een bepaalde cooldown. Hoewel de speelstijl per personage vaststaat, is het wel de bedoeling dat je bepaalde tweaks kunt vrijspelen en aanbrengen, zodat je een bepaald personage wel een beetje naar je hand kunt zetten. Uiteindelijk gaat het er echter om dat je een personage gewoon goed leert spelen.

Dat is niet alleen handig voor co-op avonturen met drie vrienden, maar ook voor als je de PvP induikt. De ontwikkelaar kon vertellen dat er al een werkende PvP-modus is, waarbij vier spelers de overlevers zijn en moeten winnen van vier spelers die elite zombies onder de knoppen hebben. Of deze modus al meteen beschikbaar is bij de lancering van hun early access konden ze bij Shiro Games nog niet zeggen, maar de feature komt op termijn naar de game.

Darksburg 
 Pixel Vault

Het is nog onzeker wanneer Darksburg precies speelbaar wordt in 2019, maar er komt dus een early access-versie naar Steam. Wanneer de game een volledige release krijgt, weet de ontwikkelaar nog niet.