Crowdfunding voor lokalisatie optie voor Square Enix

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Crowdfunding voor lokalisatie optie voor Square Enix

Veel van de games die Square Enix produceert, worden niet buiten Japan uitgebracht, maar daar kan dankzij crowdfunding verandering in komen. Volgens Phil Rogers, de CEO van Square Enix Europa, zou het een ‘natuurlijke’ manier zijn.

Square Enix heeft over heel de wereld fans en die fans zouden graag alles willen spelen wat Square Enix te bieden heeft. Dat komt echter maar zelden voor, want veel van de games die Square Enix produceert, komen niet verder dan de grenzen van Japan. Fans zijn daar niet blij mee en CEO van Square Enix Europa Phil Rogers is het daarmee eens.

“Het is een onderwerp wat vaak besproken wordt en we begrijpen waarom dat is. Het is een ontzettend groot compliment voor ons dat fans zo graag onze producten willen spelen. Maar de simpele waarheid is dat het niet altijd een kwestie is van even wat symbolen vervangen. Maar nu dat de teams de hele wereld in gedachten houden in plaats van alleen Japan, zie ik het in de komende tien jaar wel veranderen. Zeker met de nieuwe manieren die de laatste jaren zijn verschenen.”

Er werd Rogers gevraagd of hij specifiek crowdfunding opties zoals Kickstarter bedoelde, waarop hij instemde. Hij zei dat de fans van Square Enix slim zijn en dat ze begrijpen dat het vertalen van een game geld kost en veel tijd in beslag kan nemen. Daardoor worden sommige games nooit in het westen uitgebracht, maar daar zou crowdfunding verandering in kunnen brengen.

“Het is een interessant idee. Ik zou het graag willen proberen, want het kan onze klanten gelukkig maken. We kunnen dan concrete cijfers laten zien en of het wel de moeite waard is om de game te vertalen. Het lijkt me een relatie die heel natuurlijk is om op verder te bouwen.”