Crossout – Arena vol chaos
Sommige games hebben de mogelijkheid om het diepste en misschien wel meest duistere uit een gamer te halen. Een van deze games is Crossout, een game waarbij het mogelijk is om van een auto een soort moordmachine te maken en vervolgens ten strijde te trekken tegen andere spelers. Je kunt je auto voorzien van allerlei soorten wapens en je zult erachter komen dat hoe vredelievend je misschien ook bent in het dagelijks leven, dit totaal niet terug lijkt te komen wanneer je deze game aan het spelen bent. Wanneer je dan ook nog een VR-bril op je hoofd krijgt waardoor alles nog levensechter wordt lijkt het plaatje compleet. Hoewel deze game nog geen releasedatum heeft, was deze wel aanwezig op gamescom waar we de demo konden spelen.
De demo bestond uit twee delen, het eerste deel was gericht op het maken van jouw ultieme moordauto en tijdens het tweede deel kon je deze uitproberen tegen andere auto’s welke bestuurd werden door de AI. Vanaf het eerste moment kreeg je de Oculus Rift op in combinatie met diens controllers. In het begin merk je bij jezelf dat je rechtuit blijft kijken omdat dat toch iets is wat je gewend bent wanneer je normaal naar een scherm kijkt. Na wat aansturing besloot ik eens om me heen te kijken en meteen was te zien dat de game grafisch gezien prima in elkaar steekt en zich prima leent voor de Virtual Reality.
Voor mijn neus kwam een soort basisauto te staan en om mij heen allerlei materiaal dat ik kon gebruiken om mijn auto geheel naar eigen voorkeur in te delen. De mogelijkheden waren, zelfs al in de demo, reuze en ik kon de auto vrijwel volledig uit elkaar halen en dingen toevoegen. Om te werken aan de auto kun je de materialen om je heen oppakken en op de auto monteren. Terwijl je dit doet maak je eigenlijk op een volledig vrije manier gebruik van je handen. Met de touch-controllers in je handen kon je in de richting van een bepaald voorwerp bewegen en deze naar wens op de auto plaatsen. Dit vergde in het begin wat oefening maar eigenlijk heb je het vrij snel onder de knie.
Het doel van de game is dat je straks in de arena de andere auto’s sloopt dus er waren ook flink wat items die aan de sloopwens konden voldoen. Zo waren er diverse stormrammen die bevestigd konden worden. Sommigen waren wat groter dan andere dus niet allen pasten ze in een keer op de auto, maar door handig gebruik te maken van ander materiaal dat te vinden was kon je elke stormram op je auto laten passen. Ook bood de game een flink scala aan andere wapens zoals kettingzagen en zwaarden, allen met het doel om de vijand zo snel mogelijk uit de running te halen.
Nadat ik tevreden was over mijn auto kon ik aan de slag om mijn rijvaardigheden te laten zien. Hoewel de besturing als het ware hetzelfde werkt als een echte auto en de controllers gebruikt kunnen worden als stuur, viel dit nog behoorlijk tegen. Ook hier is het weer zeer belangrijk constant om je heen te kijken zodat je een goed beeld krijgt van de omgeving, maar ook weet waar in het strijdveld je jezelf bevindt. Kort nadat ik de zogenoemde arena had betreden kwamen de eerste vijandelijke voertuigen al op mij afgereden. Naast het feit dat je jouw wagen gewoon op een ander in kan rammen, is het ook mogelijk te schieten en daarmee andere wagens te raken. Dit zorgt net voor die afwisseling die nodig is zodat het niet een simpel potje botsauto’s wordt.
Vanaf het moment dat je vol in gevecht bent met de andere wagens is er eigenlijk maar een gevoel dat er in je opkomt, namelijk chaos. Het is allemaal vrij logisch, hoe je moet sturen, hoe je moet schieten en wat je moet doen, maar toch gebeurt er zoveel tegelijk dat je een enorm chaotisch gevoel bekruipt. Maar dit is absoluut niet verkeerd te noemen, het is precies de juist mate van chaos dat je mag verwachten wanneer je een arena ingaat en het met je wagen opneemt tegen allerlei tegenstanders.
Zoals gezegd maakt de besturing dat je even moet wennen aan de manier waarop je speelt in de arena, maar vanaf het moment dat dit een beetje onder controle is werkt het eigenlijk feilloos en heel natuurlijk. De botsingen en schade die je oploopt zijn realistisch dus je bent niet na een klap dood, maar helaas; je tegenstanders natuurlijk ook niet. Grafisch blijft het zelfs tijdens de snelle actie optimaal.
Hoewel Crossout het zonder VR waarschijnlijk ook prima zou doen (hij is immers ook speelbaar zonder Oculus Rift) merkte ik tijdens het spelen dat deze titel zeer zeker geschikt is voor de Oculus Rift. Dit met name doordat je veel meer opgaat in de game waardoor het allemaal een stuk levendiger wordt. De manieren waarop je jouw voertuig eigen kan maken waren nog redelijk beperkt, maar voor een demo al enorm dus het valt slechts te raden hoe groot de mogelijkheden zijn wanneer de titel daadwerkelijk uitkomt. Hoe lang we nog moeten wachten op de game is nog onduidelijk gezien Gajin Entertainment nog geen releasedatum bekend heeft gemaakt, maar tegen die tijd is het een game die zeker niet kan ontbreken in de kast van menig actiegame-liefhebber.