Commotie rondom Watch Dogs veranderde Ubisoft

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Commotie rondom Watch Dogs veranderde Ubisoft

De heisa die ontstond vanwege het verschil in kwaliteit tussen de demo van Watch Dogs en de daadwerkelijke game heeft Yves Guillemot en Ubisoft aan het denken gezet. Ze zijn voortaan voorzichtiger met het showen van games die in de maak zijn.

Toen spelers achter het verschil kwamen van wat hun was beloofd en hoe de game er echt uitzag, kreeg Watch Dogs, maar met name Ubisoft, een slechte naam. Veel spelers voelden zich bedrogen of zelfs belazerd. Yves Guillemot, de baas van Ubisoft, zegt daar leer uit te hebben getrokken en voortaan alleen footage te laten zien van games die ook daadwerkelijk mogelijk zijn voor de systemen waar ze voor gepland zijn.

“Toen E3 2015 eraan kwam, zeiden we tegen onszelf dat we er zeker van wilden zijn dat wat we toonden, direct van de hardware van de consoles kwam. Wanneer we iets laten zien, vragen we het team om ervoor te zorgen dat het speelbaar is en spelers direct kunnen zien wat ze kunnen verwachten. Dat is wat we hebben geleerd van Watch Dogs. Als het er niet precies zo uitziet als in de demo, kan dat later problemen opleveren.”

Over de toekomst van Watch Dogs weten we nog steeds niets. Er werd eerder gezegd dat Ubisoft hoopte dat Watch Dogs de Assassin’s Creed van de nieuwe generatie zou worden, maar tot nu toe is er geen enkel woord gesproken over een vervolg. Voor een eerste deel in de serie heeft Watch Dogs in ieder geval goed verkocht. Een half jaar geleden stond de teller op 9 miljoen verkochte exemplaren, alhoewel dat alle versies (op de Wii U-versie na) bij elkaar opgeteld is.