Combinatie van p2p- en cliëntservers voor Destiny 2

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
Combinatie van p2p- en cliëntservers voor Destiny 2

Waar voorheen gedacht werd dat Destiny 2 geen gebruik ging maken van dedicated servers, blijkt nu dat dit niet helemaal klopte. Het lijkt er eerder op dat de game een samenwerking tussen peer-to-peer- en cliëntservers zal bevatten. Hiermee hoopt Bungie de serverproblemen waar de eerste Destiny mee kampte, op te lossen.

In een update over het proces van de game legde hoofdtechnicus Matt Segur uit wat het plan nu precies is. Hij heeft het over het unieke netwerkmodel dat Bungie in Destiny 2 implementeert. Met dit model hebben spelers geen last meer van veranderingen van hosts. Dit komt doordat deze verantwoordelijkheid niet meer op de consoles van de spelers rust, maar op Bungies datacentra.

De verdeling tussen wie wat doet is als volgt: de officiële server heeft de macht over hoe de game zich voortzet, terwijl spelers de macht hebben over hun eigen acties. Om ervoor te zorgen dat spelers niet gaan vals spelen, is Bungie al jaren bezig met voorbereidingen hiervoor. Segur verklapt niet wat deze voorbereidingen zijn, maar belooft wel dat valsspelers gestraft worden. Vooral met de toevoeging van pc-spelers is dit een belangrijk punt.

Met de combinatie van peer-to-peer en dedicated servers zal er volgens Segur minder lag voorkomen tijdens het gamen. Bungie focust zich momenteel vooral op de gevoeligheid, toegankelijkheid en eerlijkheid van de game. Om dit voor elkaar te krijgen is de ontwikkelaar momenteel nog druk bezig met de servers testen om dit balans aan te passen.

Deze zomer komt er een bèta-periode waarin spelers voor het eerst Destiny 2 en de nieuwe servers kunnen uitproberen. Segur geeft ook aan dat Bungie zich voorbereid om de reactie van de gemeenschap na launch in de gaten te houden. Zo kan er gereageerd worden op alle feedback die de ontwikkelaar krijgt na het uitbrengen van de game.