Column: Digitaal is de toekomst

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Column: Digitaal is de toekomst

De gamebranche is er een die constant in beweging is. Of je nu kijkt naar de games an sich of de consoles; er zijn continu ontwikkelingen om ons gamers over te halen tot de aanschaf van de hard- en software van de inmiddels bekende fabrikanten. In een markt waarin consoles over het algemeen behoorlijk op elkaar lijken, wil je als zelfrespecterende consoleboer immers een zogeheten unique selling point hebben. Het liefst zelfs meerdere om zieltjes te kunnen winnen. Dat dit ook tegen je kan werken, heeft Microsoft inmiddels wel ondervonden.

Het bedrijf pakte namelijk een aantal jaar geleden groots uit tijdens een E3-persconferentie met de presentatie van de Xbox One. Een console voor de toekomst, zo zei Microsoft. De belangrijkste verandering ten opzichte van andere consoles, was toch wel dat er geen disc-drive aanwezig zou zijn om je game in te stoppen. Het was dus alleen mogelijk je games digitaal te verkrijgen en te spelen. Toen dit eenmaal bekend werd gemaakt bleek de wereld echter te klein en verzette de community zich tegen de plannen van Microsoft, maar het kon écht niet veranderd worden.

xbox-one-500-gb-3-juegos-envio-inmediato-21832-MLM20217878781_122014-F

Het feit dat we momenteel gewoon fysieke games in de Xbox One kunnen stoppen spreekt voor zich en zegt veel over de druk die een community kan leggen op de schouders van een bedrijf. Ondanks dat Microsoft door de knieën ging liep het bedrijf nog best wat imagoschade op. Inmiddels is dat weer wat bijgetrokken en heeft de meest recente console van het Amerikaanse bedrijf een aardige plek in de markt weten te veroveren. Maar het begon met een behoorlijke achterstand op concurrent Sony.

Je zou toch zeggen dat je je als bedrijf niet wilt wagen aan een soortgelijk scenario en des te vreemder vind ik het dat er een aantal weken geleden toch nieuws naar buiten kwam dat Nintendo diezelfde weg wil inslaan. Het zijn nog geruchten, dus we kunnen er nog niet te zwaar aan tillen, maar waar rook is is vuur. Nintendo heeft er vaker een handje van een andere weg in te slaan dan de twee andere grote consoleontwikkelaars en doet dit dan ook met wisselend succes. Want waar de Wii toch een behoorlijke hit bleek te zijn, was de Wii U best wel een tegenvaller.

Wii-U

De vraag rijst echter wat de reden zou zijn om de disc-drive te verwijderen. Veel gamers die ik ken hechten namelijk waarde aan een fysiek exemplaar in de kast en anderen, waaronder ondergetekende, vinden het zelfs leuk om games te verzamelen. Dit wordt al een stuk lastiger wanneer je enkel en alleen digitale games hebt. Dat het niet onmogelijk is bewijst het succes van Steam waar je allerlei games met een beetje geduld voor een prikkie kan kopen en spelen tot je erbij neervalt. Misschien zit daar ook wel het probleem, want de digitale winkels van Nintendo, Sony en Microsoft zijn de P.C. Hooftstraat van de gameindustrie.

Zolang zij dezelfde bedragen hanteren als de retailers, of soms zelfs nog duurder, is het voor de gamer niet aantrekkelijk digitale games aan te schaffen. Je kan het aan je consumenten in mijn ogen ook niet verkopen dat de prijs even hoog is, omdat er een aantal factoren tussenuit vallen. Zo heb je niet of nauwelijks te maken met transport- en opslagkosten en is er ook geen retailer die ook nog een graantje wil meepikken. En toch zijn de kosten voor een digitale game absurd hoog. Allemaal extra winst voor de ontwikkelaars/uitgevers.

playstation-now-05-15-14-1

Persoonlijk zie ik wel een toekomst zonder fysieke games. Ik snap het gemak dat het met zich meebrengt en ik zie er zeker de voordelen van in. Maar zolang de prijzen zo hoog blijven als ze nu zijn gaat het niet werken en zal het volk zich er tegen verzetten. Dat het wel kan, is inmiddels al bewezen door de muziekindustrie, waar tegenwoordig vrijwel alles digitaal te halen is. Films en series gaan door de opkomst van Netflix en soortgelijken dezelfde kant op en de wereld van games zal zich daar mijns inziens vroeg of laat ook bij gaan voegen.

De vraag is alleen wie het aandurft om die stap te zetten en daarmee ook de prijzen van hun games te verlagen. Alleen dan kun je het publiek overhalen die grote stap naar digitaal te zetten. Tot die tijd kunnen we onze games nog lekker bij de lokale gameboer aanschaffen.