Civilization VI : Gathering Storm

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Civilization VI : Gathering Storm

Stormen, overstromingen en vulkanen staan centraal in de nieuwe uitbreiding van Civilization VI: Gathering Storm. Naast de nodige natuurrampen worden de volkeren der aarde ook bedreigd door klimaatverandering. Vergeleken met deze nieuwe toevoegingen lijken de donkere eeuwen uit de vorige uitbreiding opeens een lichtpuntje in de game.

Gathering Storm is de tweede uitbreiding voor het zesde deel van de Civilization-serie. Hierin wordt de basisgame verder uitgebreid, worden er de nodige nieuwe factie(leiders) toegevoegd en zien we een aantal nieuwe spelelementen om de potjes wat op te frissen. Dat klinkt misschien niet heel bijzonder, maar dit zorgt voor grote veranderingen.

Nieuwe gezichten

De nieuwe speelbare facties brengen in ieder geval de nodige persoonlijkheden met zich mee, want elke natie heeft in Civilization een uitgesproken leider. Gathering Storm voegt negen nieuwe leiders toe aan de game en daar zitten weer mooie, kleurrijke figuren tussen. Bijvoorbeeld Dido van Carthago, die de kust voor zichzelf wil houden en waar je al snel ruzie mee krijgt als je ook maar een steiger in zee durft te leggen.

Civilization 6: Gathering Storm 
 Pixel Vault

Een andere oude beschaving die is toegevoegd, is die van de Inca’s. Zij worden aangevoerd door Pachacuti. Hij kan het goed vinden met Dido, want zolang hij de enige is die dicht bij bergen woont, is hij tevreden. Hij heeft het wat dat betreft ook goed bekeken met de stijgende zeespiegel in Gathering Storm. Al zijn er dan natuurlijk altijd nog koloniale oorlogen die de geschiedenis virtueel kunnen herhalen en het voortbestaan van dit indianenvolk bedreigen.

Ook een bijzondere toevoeging is leider Eleanor of Aquitaine. Zij kan namelijk zowel leiding geven aan Frankrijk als Engeland, maar natuurlijk niet tegelijk. Deze leider is gespecialiseerd in het overnemen van andere steden door culturele druk uit te oefenen op de bevolking van naburige steden. Zodra deze hun loyaliteit verliezen, kunnen ze in één keer bij het Franse, dan wel Engelse rijk ingelijfd worden.

Wie niet waagt, verdrinkt tenminste ook niet

Naast de nieuwe leiders, voegt Gathering Storm ook minder leuke elementen toe, zoals natuurrampen. Je prille beschaving kan meteen aan het begin van de game al met een-nul achter komen te staan als er een orkaan over je dorpje heen raast en je pas aangelegde akkers over de vier windstreken verspreid worden. Dit kan ook je buurman overkomen. Dat is meestal een goed moment om hem te ontdoen van zijn verwoeste grondgebied. Dan hoeft hij zich daar ook niet meer druk om te maken.

Civilization 6: Gathering Storm 
 Pixel Vault

Dit nieuwe systeem brengt ook een risico-beloningsfactor met zich mee. Je kunt er bijvoorbeeld bewust voor kiezen om je stad onderaan een vulkaan te stichten. Dat lijkt niet heel slim, maar tijdens alle jaren dat de vulkaan niet uitbarst, heb je wel mooi vruchtbare grond. De angst dat je stad elk moment in een nieuw Pompeii kan veranderen, moet je dan alleen wel even een klein beetje onderdrukken.

Nu is een vulkaan een erg groot risico en als deze uitbarst, kun je daar verder weinig aan doen. Gelukkig zijn er ook natuurrampen waar je je wel tegen kunt wapenen, zoals overstromingen. Op een gegeven moment krijgt elke beschaving de kennis om een stevige dam te bouwen, waardoor de overstroming netjes wordt omgeleid. Daardoor heb je wel de extra vruchtbare grond, maar geen last van weggespoelde akkers. Tenminste, totdat er spionnen in het spel komen en ze deze dammen kunnen opblazen.

Klimaatontkenners

Naast de willekeurige natuurverschijnselen, is er ook een onvermijdelijke klimaatverandering aanwezig in deze nieuwe uitbreiding. Zodra spelers de eerste kolencentrales neerplempen om hun industriële revolutie aan te zwengelen, stijgt het CO2-niveau in rap tempo. De gevolgen laten zich raden en na ongeveer anderhalve eeuw verdwijnen de eerste landtegels in zee.

Civilization 6: Gathering Storm 
 Pixel Vault

De wereld is zo ineens een nieuwe speler geworden en gestaag wordt opgewarmd door klimaatontkennende wereldleiders. Deze figuren weigeren ook maar enigszins rekening te houden met de invloed van hun beschaving op het opwarmen van de aarde. Dus ook al heb je zelf een duurzaam beleid en wek je alleen maar groene energie op, je buren gaan er alsnog voor zorgen dat je kuststeden nog net even wat meer kust om zich heen krijgen.

Dit is soms helemaal prima, vooral als je een aantal rivalen kunt verzwakken door hun grondgebied in zee te laten verdwijnen. Meestal is het echter erg frustrerend, omdat je eigen invloed hierop miniem is. De zeespiegel stijgt vrijwel in elk potje tijdens de endgame en pas in de laatste fase van de game kun je verdragen sluiten om het CO2-verbruik terug te brengen. Hoewel dit een mooie illustratie is van het echte klimaatbeleid op dit moment, levert het qua gameplay vooral frustratie op.

Lekker punten sparen

Hoopvoller is de terugkeer van de diplomatieke overwinning in Gathering Storm. De diplomatie in de game is verder uitgediept met favor-punten, die verzameld worden door hechte banden te smeden met andere stadstaten, allianties te sluiten en andere naties te helpen. Met deze punten kunnen moties worden ingediend in het World Congress, de Civilization-equivalent van de Verenigde Naties.

Civilization VI : Gathering Storm

Hierin wordt gestemd over prangende kwesties, zoals maatregelen tegen oorlogszuchtige leiders, handelsblokkades en klimaatakkoorden. De leider die de meeste favor heeft weten te verzamelen, heeft vanzelfsprekend een streepje voor in deze stemrondes en kan door deze punten in te zetten beleid doordrukken waar andere naties tegen zijn.

Via deze stemrondes kunnen ook diplomatieke punten uitgereikt worden aan leiders, waarmee ze uiteindelijk een diplomatieke overwinning kunnen behalen. Dit werkt in de praktijk niet zo heel goed, aangezien iedereen op zichzelf stemt om een punt te krijgen. Dus alleen door heel veel favor-punten in te zetten, kun je diplomatieke punten toe-eigenen.

Het is alsnog niet moeilijk om een diplomatieke overwinning te behalen, maar het voelt wel erg artificieel. Je verzamelt wat diplomatieke valuta, net zoals je dat met geld in de game doet en vervolgens koop je je overwinning. Zolang je maar een beetje aanpapt met de stadstaten en met een of twee andere facties, stromen deze punten vanzelf binnen. Dit geeft je het gevoel dat je een gesimplificeerd bordspel aan het spelen bent, in plaats van dat je complexe diplomatie aan het bedrijven bent.

Civilization 6: Gathering Storm 
 Pixel Vault

Overgeleverd aan de dobbelsteen

Waar alle factoren van deze uitbreiding wel mooi in samenkomen, zijn de diplomatieke punten die je kunt verdienen door tijdens een natuurramp noodhulp te sturen. Dit doe je door middelen of geld beschikbaar te stellen. Je wordt beloont voor deze hulp in de vorm van favor of een hele punt voor een diplomatieke overwinning.

Dat is helaas het enige aspect van de uitbreiding waarin de losse elementen die zijn toegevoegd in Gathering Storm goed samenkomen. Verder hangt Gathering Storm een beetje van willekeur aan elkaar en heb je minder controle over de wereld dan voorheen. Dat kan sommige potjes erg interessant maken, maar vaak ook heel frustrerend.