CCP’s World of Darkness geïnspireerd door DayZ en Rust

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
CCP’s World of Darkness geïnspireerd door DayZ en Rust

World of Darkness, een MMO in ontwikkeling bij het IJslandse CCP, haalt zijn inspiratie uit titels als DayZ en Rust. Dit vertelde CEO Hilmark Petursson in een interview met Rock, Paper, Shotgun.

Volgens Petursson is veel van de originele kern nog hetzelfde: “De core dynamics van mensen en vampiers zijn niet veranderd, maar we hebben recent veel inspiratie uit andere games gehaald. Neem als voorbeeld DayZ en Rust, welke ons de kracht van ‘sandbox games’ toont wanneer je ze in een meer herkenbare context plaatst.”

“De makers van deze games hebben vaak EVE Online als een inspiratie genoemd voor hun eigen creaties. Nu zijn wij weer geïnspireerd door wat zij doen. Hoe het ontbreken van gestructureerde game mechanics door mensen de vrije loop te laten helpt aan de ervaring, dat is iets wat we zeker willen overdragen naar World of Darkness,” zo vertelt Petursson.

World of Darkness werd in 2006 al aangekondigd door CCP, maar is pas sinds 2009 in volle ontwikkeling. Toch hoeven we voorlopig nog niet op een releasedatum te rekenen. Het kan volgens uitvoerend producer Chris McDonough namelijk nog wel een paar jaar duren; zo stelde hij vorig jaar: “Ik wil niet drie jaar persberichten uit gaan sturen, ik wil niet de nieuwe Duke Nukem zijn.”