Carmageddon: Max Damage
Hoewel serieuze games met een goed verhaal een groot deel van de gamers weet te bekoren, kan het af en toe ook heerlijk zijn om al je frustratie in een titel te gooien die zichzelf niet al te serieus lijkt te nemen. Plaatsnemen in een voertuig en vervolgens zoveel mogelijk schade aanrichten aan je omgeving lijkt dan ook een heerlijke game om jezelf in te verliezen. Laat dit nu net de kern zijn van de Carmageddon-franchise die in handen is van de ontwikkelaar Stainless Games. De controversiële eerste release stamt al uit 1997 en de afgelopen 19 jaar werd de reeks aangevuld met diverse sequels. Volgende maand kunnen bezitters van een PlayStation 4 of Xbox One dan ook eindelijk achter het gewelddadige stuur kruipen met de nieuwste titel binnen de reeks: Carmageddon: Max Damage.
Binnen de gamewereld is Carmageddon een vrij bekende naam, met name vanwege de controversie die de game met zich meebracht. Na de eerste release werd de game in veel landen verboden vanwege de grafische en uitermate gewelddadige inhoud ervan. Als je er totaal niks van weet, zul je tijdens het opstarten van de game misschien nog het idee krijgen dat je een potje gaat racen. Dit is ook het geval, alleen is je doel niet de finish behalen, maar de hoogste score behalen door alles in je omgeving te slopen en zoveel mogelijk chaos aan te richten. Om dat te doen kun je natuurlijk tegen je tegenstanders aan rammen, maar de locaties waar je bent bieden meestal ook genoeg andere mogelijkheden en dan met name de arme onschuldige voetgangers die denken dat ze wel veilig zijn op de stoep. Helaas, zodra de speler achter het stuur stapt zijn jullie nergens meer veilig en zullen jullie al snel op een gruwelijke wijze aan je einde komen.
Met de release van elk deel werden de mogelijkheden uitgebreider, grootser en gruwelijker dan bij diens voorgangers. Carmageddon: Max Damage tilt dit naar een nieuw niveau en biedt diverse opties om zo aan jouw, stiekem toch wel aanwezige, sadistische voorwaarden te voldoen. Max Damage biedt een groot aantal levels die variëren tussen open werelden en kleinere strijdarena’s. Elk level biedt een eigen thema en de beschikbare objecten en diverse personen zullen daar ook op afgestemd worden. De lokale bevolking, of misschien kan ik beter toekomstige doelwitten zeggen, bestaat uit allerlei verschillende personen die je ook in je eigen buurt op straat tegen kunt komen. Jong of oud, man of vrouw, voetganger of fietser, toeristen, oude fragiele dametjes en mensen in een rolstoel, het maakt allemaal niet uit, het enige dat jij moet doen is ervoor zorgen dat vandaag hun laatste dag zal zijn.
De titel bevat diverse gamemodi, namelijk Career, gericht op het stijgen in rang, Freeplay, waarbij je helemaal de vrije hand hebt en natuurlijk de onvermijdelijke multiplayer. Deze verschillende opties, aangevuld met een grote hoeveelheid dingen om te slopen, lijken genoeg te bieden om je even heerlijk te verliezen in de chaos van de omgeving. Grof geweld leidt tot een betere score en het kleine beetje duisterheid in mij kijkt er naar uit om op alles en iedereen in te rijden en te kijken wat er allemaal gebeurt. Zowel objecten als personen kunnen geramd, in de lucht geslingerd en in stukken gescheurd worden. De ontwikkelaar belooft een realistische en complexe manier waarop schade aangericht wordt, aangevuld met de keuze uit 30 voertuigen en meer dan 90 verschillende power-ups.
Al het bovenstaande geweld maakt dat ik enorm uitkijk naar de titel, maar ik zet wel mijn vraagtekens bij twee dingen. Hoewel de franchise in de afgelopen jaren succes blijft behalen, denk ik dat de kracht van de serie bij de controverse ligt die er destijds om ontstond. Het was een enorm gewelddadige titel in die tijd en daardoor volledig uniek. In de huidige gamewereld is geweld allang geen uitzondering meer en games zoals GTA en Saint’s Row bieden ook de mogelijkheid om voetgangers van hun sokken te rijden. Hierdoor vraag ik me een beetje af of wat deze game nu te bieden heeft voldoende gaat zijn om lang leuk te blijven.
Als laatste twijfel ik een beetje over het grafische aspect van de game. Het is niet per se heel slecht te noemen, maar het heeft voor mijn gevoel meer een cartoon-vibe dan dat het realistisch is. Iets wat op zich niet storend hoeft te zijn, maar ik vraag me dan toch af hoe de beloofde realistische manier van schade tot zijn recht kan komen. Dat gezegd hebbende zit ik met smart te wachten tot ik mijn rijbewijs onder een laag stof vandaan kan halen om hem daarna niet te gebruiken en om dan gewoon als een kip zonder kop de bevolking te gaan pesten. 8 juli 2016 wordt een zwarte dag voor veel onschuldige NPC’s.