Budget voor Destiny haalt half miljard
Volgens Bobby Kotick, CEO van Activision, nadert het budget van Destiny de $500 miljoen dollar. Het zou niet alleen betekenen dat de nieuwe MMO-shooter van Bungie de duurste game aller tijden is, maar dat de game een aanzienlijk aantal exemplaren moet verkopen om winst te draaien.
Kotick liet het nieuwtje onlangs glippen tijdens een conferentie in Los Angeles. Er was speculatie over dat het misschien grootspraak was van Kotick om te laten zien waartoe Activision Blizzard in staat is. Een woordvoerder bevestigde dat het inderdaad zo was, maar dat die half miljard dollar dan ook alles bevat: ontwikkeling, marketing, verpakking en verscheping, royalty’s en meer.
“Wanneer je een gok waagt waar $500 miljoen dollar op het spel staat kan je dat natuurlijk niet doen met iemand anders’ IP. Er staat steeds meer op het spel.”
Wanneer de kosten zo hoog komen te liggen is het vanzelfsprekend dat er veel geld verdiend moet worden om de kosten te dekken. Analisten denken dat Bungie en Activision tussen de 15- en de 16 miljoen exemplaren moeten verkopen om break-even te halen, laat staan winst te maken. Dat aantal zou een stuk lager liggen ware het niet dat de game geen maandelijkse kosten met zich meedraagt. Intern wordt verwacht dat Destiny in de eerste maanden 8 miljoen exemplaren zal verkopen.
Dergelijke bedragen zullen in de toekomst steeds meer de norm worden: sinds het begin van HD-gaming rijzen de budgets de pan uit en nemen steeds minder studio’s dergelijke risico’s. Of Destiny een succes zal worden zullen we later dit jaar zien wanner de game uitkomt in september.