Bloodborne

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Bloodborne

Wat mij betreft zijn er een aantal studio’s binnen deze industrie die louter kwaliteit afleveren. Blizzard hoort daarbij, net als Naughty Dog, Bethesda Softworks en Valve. Na Demon’s Souls, Dark Souls en Dark Souls II, mag ook From Software in dit rijtje genoemd. Althans, als je het mij vraagt. Vooralsnog zijn hun games echte culthits gebleken. Ze doen het aardig, maar de grote massa werd nooit bereikt. Dit zal ook nooit gebeuren. Hun games zijn niche, duister, bloederig. Ongekend moeilijk, maar kwalitatief fantastisch goed. De grootmeester van de studio, Hidetaka Miyazaki, schitterde door afwezigheid tijdens de aftiteling van Dark Souls II, maar hij niet alleen. Het overgrote deel van de mensen die het originele Dark Souls hadden gemaakt werkte niet mee aan het vervolg. Maar waar waren ze al die tijd mee bezig?

Vlak voor de E3 verscheen er een gerucht op het web. Project Beast werd genoemd, inclusief From Software logo, screenshots en zelfs wat bewegende beelden. Een memorabel gerucht gezien de hype die er ontstond. Op NeoGAF is het Project Beast zelfs het op zes na meest bekeken topic aller tijden. Na weken speculatie kwam Shuhei Yoshida, baas van Sony’s World Wide Studio’s, tijdens Sony’s E3 presentatie dan eindelijk met het verlossende woord: Project Beast is Bloodborne, een nieuwe action / RPG van de grootmeester Miyazaki zelf. Sony Japan Studio werkt mee aan dit project die begin 2015 exclusief zal verschijnen op de PlayStation 4.

Bloodborne_05

Wat we zagen tijdens Sony’s presentatie was een CGI-trailer. Nu ben ik persoonlijk nooit zo van de CGI, met als reden dat je negen van de tien keer nog niet weet wat de gameplay inhoudt, maar in het geval van Bloodborne werd ik ongewoon enthousiast. De sfeer, het stijltje, de brute actie. Dit is wat From Software doet. Dit is ook wat de fans willen. Het is gelijk duidelijk dat ook Bloodborne een echte culthit moet worden. Niks geen westerse invloeden om het allemaal wat aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. Niks geen knallende explosies waar zelfs Michael May van onder de indruk is. Gewoon het bekende recept: bloed, dood en verderf. Anders zouden we het ook niet willen.

Wie dacht dat de trailer alles was kwam bedrogen uit. Voor ons, het publiek, zittend in een stoeltje lekker lui in Nederland, wel ja. Op de beurs, ergens verstopt achterin de Sony booth, stond ook, geheel in stijl, een klein, duister, stinkend kamertje, waar Miyazaki zelf een gameplay demonstratie gaf. Slechts een select groepje pers had daar een afspraak en zag daar daadwerkelijke ingame beelden. Gelukkig maar, want dankzij dit worden heel veel details duidelijk.

Bloodborne_03

Te beginnen met de woorden van Miyazaki: “dit is geen vervolg op Demon’s Souls.” Gelukkig maar. Bloodborne is een volledig nieuwe IP, dat zich afspeelt in een volledig nieuw ontworpen universum. “In het verhaal, de wereld en de karakters zullen geen verwijzingen worden gemaakt naar eerdere games van ons, zoals bijvoorbeeld King’s Field, Demon’s Souls en Dark Souls.”, vervolgd Miyazaki. Toch is het een beetje een Souls-game, al dan niet spiritueel. In de demonstratie zagen mensen de bekende ‘fog walls’, een bekend concept uit de eerste Souls-titels. De game speelt zich af in één gote hub. Er is geen kaart, geen pijltje die je verder wijst naar de volgende locatie. De wereld is ‘interconnected’, wat betekend dat je gaandeweg nieuwe paden kunt openen die fungeren als ‘shortcuts’ naar eerder bezochte locaties. Verslagen vijanden lichten wit op als hint dat er loot voor je klaar ligt. Het zijn allemaal concepten die we kennen uit eerdere games van From.

De demonstratie speelde zich af in dezelfde stad uit de trailer: Yharnam. De mensen die het zagen waren het er unaniem over eens: het was prachtig, sfeervol en precies wat de CGI-trailer voorschotelde. In de stad heerst een ziekte die ervoor zorgt dat mensen langzaam veranderen in beesten. Vandaar waarschijnlijk de werktitel ‘Beast Souls’. Mensen liggen dood op straat, zelfs begraven. Overal liggen doodskisten. De stad stond voorheen bekend als remedie tegen de ziekte, waardoor veel mensen ernaar toe trokken op zoek naar genezing. Vele lopen daar nog steeds verdwaald rond, niet wetend dat ze langzamerhand overgenomen worden door de plaag.

Bloodborne_02

Wat de rol is van de hoofdrolspeler in Yharnam is niet bekend. Wel is het weer mogelijk om zelf een personage te creëren. Je kan als man of vrouw spelen, een eigen naam geven en je karakter tot op de kleinste details tweaken naar je voorkeur. Met welk karakter je ook speelt, het uiterlijk blijft dynamisch. In de demo droeg de speler bijvoorbeeld een grote jas. Deze jas was mooi en egaal in het begin, maar aan het einde van de demo was er weinig van over. De jas was gescheurd en doordringt in bloed. Sowieso speelt bloed een grote rol in Bloodborne. “Ik wil dat mensen tijdens het spelen echte angst ervaren. Het is absolute horror, overal bloed. Ik wil dat spelers voelen dat elk gevecht de laatste kan zijn.”, verteld Miyazaki. Hieraan is niks gelogen. Na een gevecht ziet het toneel eruit als een waar bloedbad. Lijken liggen verstrooid over straat en het bloed staat tot een centimeter hoog. Agressie en geweld staan centraal in Bloodborne. Houdt uw kinderen thuis.

Het vechtsysteem zal gelijkenissen tonen met die uit Dark Souls, maar krijgt toch een volledig eigen twist. Miyazaki verteld: “In Dark Souls gingen spelers op pad met een zwaard en een schild, wat resulteerde in een zeer passieve speelstijl. In Bloodborne gaan we niet voor een agressieve speelstijl, maar meer pro-actief.” Zo zitten er bijvoorbeeld geen schilden in deze game, een flinke verandering ten opzichte van Dark Souls, maar wel in lijn met wat Miyazaki vertelde. In Bloodborne speelt dual-wielding een belangrijke rol. Niet alleen zal je altijd twee wapens vasthebben, ook deze wapens hebben altijd twee functies. Zo is er een zaag, die ook fungeert als hakmes en zagen we in de trailer ook een shotgun. Maar echt knallen in de game zit er niet in. “De shotgun is een echt counter wapen. Als een vijand op je afrent en je weet hem te counteren, dan kan je hem afmaken met je shotgun. Het resultaat: één groot bloedbad.”, verteld Miyazaki. Het is een terugkerend thema, dat bloedbad. Het ziet ernaar uit dat From Software ons echt wil inpakken met next-gen geweld. Ik lust het rouw.

Bloodborne_01

Miyazaki sloot af met nog wat duidelijke woorden: “Een doel in Dark Souls was om echt een mooie game te maken, maar dat kon gewoon niet. De hardware hielt ons tegen, maar die tijden zijn nu voorbij. Ik geloof dat een game zowel mooi als duister kan zijn. Er zit schoonheid in duisternis en dat gaan we bewijzen.” Het zijn grote woorden van een inmiddels alom gerespecteerd figuur binnen de game industrie. Bloodborne moet in het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnen, exclusief op de PlayStation 4.