Bioware reageert op Anthem-demo kritiek

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Bioware reageert op Anthem-demo kritiek

Gedurende het afgelopen weekend konden gamers die Anthem vooruitbesteld hebben, de demo van de game spelen. De demo stelde de gamers in staat om de vier Javelins uit te proberen en een deel van de open wereld met wat missies te ervaren. Al snel bleek dat dit niet de soepele ervaring was waar fans op zaten te wachten. Bioware gaf een reactie om te proberen ons gerust te stellen.

Bioware heeft in een blogpost de problemen van het demo-weekend erkend. Naar eigen zeggen zijn de problemen grofweg in drie groepen in te delen. Ten eerste waren er problemen met het verzilveren van de code en het voor de eerste keer opstarten van de game. Een tweede probleem ontstond bij de aftrap van de demo, waardoor er een natuurlijke DDOS-aanval-achtige situatie ontstond. Het derde grote probleem was dat sommige spelers last kregen van oneindige laadschermen, wanneer ze uit Fort Tarsis een missie wilden opstarten.

De blogpost waarin Bioware de problemen erkende, ging live op 26 januari. Op dit moment was de demo nog in volle gang. Bioware beloofde toen dat het team aan het werk was om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Of de situatie in de loop van het weekend ook verbeterde, is niet duidelijk.

De problemen die Bioware noemde in de blogpost, waren echter niet de enige waar spelers tegenaan liepen. Een deel van de content bleek gebugd te zijn, waardoor spelers niet het fort konden ontruimen. Daarnaast merkten veel spelers op dat de game niet goed geoptimaliseerd is en veel last heeft van framedrops. Op zowel pc als de consoles had de game moeite om stabiel met 60 fps te draaien. Deze problemen veroorzaken een gevoel van wantrouwen bij de fanbase. De game moet namelijk op 22 februari uitkomen en de vraag is hoeveel van deze kwaliteitsproblemen aangepakt kunnen worden in die korte tijd. Hoe de game uiteindelijk uit de verf komt, kun je tegen die tijd lezen op Pixel Vault.