Binnenkort meer details over indie-game beleid van Microsoft

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Binnenkort meer details over indie-game beleid van Microsoft

Het is een van de belangrijkste verschillen geweest tussen de Xbox One en de PlayStation 4 op de E3 van dit jaar. Waar Sony al langere tijd een meer open structuur had met de PlayStation 3 voor de ontwikkeling van indie games promoot Sony zelfs dat de PlayStation 4 als indie-platform gebruikt gaat worden. Nu heeft ook Gary Carr – Creative Director van Lionhead Studio’s – zich laten ontvallen dat Microsoft indie-developers meer ruimte gaat geven op de Xbox One dan op voorgaande consoles.

De mogelijkheid om games te ontwikkelen voor de Xbox 360 door indie ontiwkkelaars was er al, maar bleek vaak moeizaam en duurder te zijn dan voor de PlayStation 3. Dat er plannen waren bij Microsoft om meer indie gerelateerde content toe te staan op de Xbox One was wel al langer bekend. Zo werd er onlangs bekend gemaakt dat de populaire Unity Engine, waar veel indie developers mee werken, ondersteund zal worden op de nieuwe console van Microsoft.

De populariteit van indie games is in de jaren gestaag gegroeid en het bericht dat Sony zich meer wilden richten op deze markt werd door velen met open armen ontvangen. Microsoft heeft voorlopig nog geen mededelingen gedaan over het beleid m.b.t. indie games maar Carr verwacht dat Microsoft binnen korte tijd een officieel bericht naar buiten zal brengen.