Beyond: Two Souls

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Beyond: Two Souls

Uitgever Quantic Dream wist ons in het verleden al te verassen met games als Fahrenheit en het bejubelde Heavy Rain. Deze games onderscheidden zich door de filmische manier van spelen en de hoge dosis betrokkenheid die de gamer kreeg bij de personages. Met Beyond: Two Souls (B:TS) wil de Franse ontwikkelaar de speler weer meenemen in een emotionele achtbaan en aan mij de eer om uit de doeken te doen wat er momenteel bekend is over de game en te voorspellen of deze PlayStation 3 exclusive zijn geestelijke voorgangers kan overtreffen.

Het verhaal van B:TS draait om Jodie Holmes, een meisje dat in contact staat met een onzichtbare entiteit genaamd Aiden. De speler leert Jodie kennen als klein meisje en blijft bij haar tot ze een jonge vrouw is, ongeveer vijftien jaar later. Gedurende de game zal er steeds meer bekend worden over de connectie die Jodie heeft met Aiden, een entiteit die onlosmakelijk verbonden is met het hoofdpersonage en in staat is om hele goede, maar ook hele slechte, daden te verrichtten.

Quantic Dream staat bekend om de filmische ervaringen in games, en hun projecten worden dan ook vaak bestempeld als interactieve films. Dit wordt in B:TS nog eens extra benadrukt door de casting van Ellen Page (Juno) als Jodie en Willem Dafoe (Platoon, Spider-man, Boondock Saints) als Nathan Dawkins, een dokter die de krachten van Jodie probeert te analyseren. De acteurs zijn d.m.v. motion capturing tot in detail opgenomen en de game belooft dan ook weer net als zijn voorganger een visueel spektakel te worden waarmee de grens tussen realiteit en fictie weer net een stukje kleiner wordt.

Heavy Rain kreeg, ondanks lovende reviews in de pers, ook wat kritiek over de besturing. De game zou te veel leunen op quick time events en er werd zelfs gezegd dat het door het langzame tempo eigenlijk geen game was. Topman David Cage beloofde dat dit bij B:TS niet het geval zou zijn en getuige de gameplay trailers heeft hij zich gedeeltelijk aan deze belofte gehouden. B:TS werkt zonder overduidelijke on-screen interface en de besturing heeft geen quick time events zoals we die kennen uit bijvoorbeeld Heavy Rain. Daarnaast zal ook de besturing van Jodie aanzienlijk anders zijn dan die van Aiden, wat frisse gameplay kan opleveren.

Wel heeft Quantic Dream voet bij stuk gehouden en is de psychologische thriller een game die vrijwel geheel verhaalgedreven is met alle gevolgen van dien. Vechtscènes tonen een slowmotion moment als de speler actie moet ondernemen en de besturing van Aiden is vanuit het first-person perspectief waarbij het linker pookje op de controller de entiteit bestuurt en het rechter pookje gebruikt wordt voor interactie. Het geheel is een verzameling van actie en reactie waarbij elke keuze van de speler een andere uitkomst van het verhaal belooft.

De besturing van de onzichtbare Aiden stopt trouwens niet bij een beetje interactie met de omgeving. Zo kan er door deuren, muren en ramen worden gevlogen en kan Aiden zelfs bezit nemen van bijpersonages en deze aan allerlei handelingen onderwerpen. Hoe deze krachten uiteindelijk mee gaan spelen in de game is nog even afwachten maar ik denk dat de betrokkenheid van Aiden steeds groter zal worden naar mate de game vordert en dit ook de gesteldheid van Jodie zal gaan aantasten.

Over het verhaal zelf is, begrijpelijk, nog niet veel vrijgegeven. Gameplay beelden toonden verschillende situaties waar Jodie en Aiden zich in bevinden, waaronder een verhoor in een politiebureau, bovenop een rijdende trein, een straat vol met brandende objecten en zelfs een oorlogssituatie werd getoond. Er kan in ieder geval vastgesteld worden dat B:TS meer actie zal kennen dan zijn spirituele voorgangers, iets wat fans van de vorige games van Quantic Dreams misschien tegen zal staan. Desondanks zullen de verhalende vorm en de onconventionele gameplay de game zowel nieuwe spelers als oudgedienden kunnen plezieren.

Persoonlijk ben ik altijd groot fan geweest van het werk van Quantic Dream en ook B:TS lijkt af te stevenen op weer een innovatief succes. De combinatie van film, interactie, prachtige graphics en een topcast is een theoretische hit, maar wellicht is juist de onconventionele aard van de game te veel voor de casual gamer om deze game op te pikken. De veranderingen die zijn doorgevoerd in de besturing, de sterrencast en de meer op actie gerichte gameplay en het 2000 pagina tellende script zouden er wellicht voor kunnen zorgen dat Beyond: Two Souls een regelrechte hit zal worden als de game uitkomt voor de PlayStation 3 medio oktober.