Bethesda reageert op zorgen omtrent geweld in Doom
Dat de nieuwe Doom een bijzonder hoog bloed- en ingewandengehalte gaat hebben mocht inmiddels wel duidelijk zijn. Gedurende een gameplayvideo tijdens de persconferentie van Bethesda vlogen de uit elkaar gereten demonen over het scherm, wat voor het nodige gejuich en ‘oohs en aahs’ zorgde. Niet iedereen gaat er prat op, maar daar heeft Bethesda inmiddels passend op gereageerd.
De reactie kwam van Bethesda’s Pete Hines, die eigenlijk maar één manier kon bedenken om te reageren; hij haalde er letterlijk zijn schouders voor op. Het vormt een behoorlijk simpel, doch krachtig statement, waarmee Hines probeert te onderstrepen dat niet iedere game voor ieder persoon geschikt is. Je krijgt waar je om vraagt, niet meer of minder. Want wat is Doom nu exact en hoe creëer je dat?
“Weet ik veel, wat doet die kettingzaag? Kan ik hem in een demon rammen en hem doormidden zagen? Kun je ze bij de hand pakken, ze in tweeën rijten en de ruggengraat eruit zien steken? Het lijkt erop dat je dat dus kan, en dat is behoorlijk cool en leuk.”
Nu kun je het natuurlijk absoluut niet met hem eens zijn en net als vele anderen op social media vinden dat Doom te ver gaat met het geweld. Zelfs Hines zelf weet dat Doom een bepaalde grens overschrijdt, wat hij ook niet ontkende in zijn vervolg.
“Als je niet van bloederige en gewelddadige games houdt, dan is Doom niks voor jou. Ik heb tegen mijn 11-jarig kind gezegd: Je mag de persconferentie kijken, en dan bedoel ik de opening, maar je kijkt niet naar Doom! Daarna mag je weer verder kijken, zelfs naar Fallout 4, want de rest is, op de grove taal van Todd Howard na, best ok.”
“Dit is een game die vanaf de grond is opgebouwd om je een omgeving te bieden waarin het niet alleen oké is om je eigen gewelddadige en sadistische trekken te verkennen, het is ook ontworpen om dit op niet-menselijke vijanden te doen. Kijk, het is een game met over-the-top geweld en we proberen dat op een leuke manier te brengen. Je viert je bot op demonen. Als het om menselijke vijanden ging in een ultra-realistische setting, dan was het zeker wat anders.”
Wat vind jij: gaat Doom te ver en ben je het eens met de criticasters of vind jij dat het niet hard genoeg kan gaan in een game als Doom? Laat het weten in de comments.