Bee Simulator
Ook dit jaar kwam de crew van Pixel Vault bijeen op gamescom 2018. Zowel op de beursvloer bij het indie-paviljoen, als in de business lounge kon met indie game developers gesproken worden. Uit Polen kwam Varsav Game Studio met de indie game: Bee Simulator.
Er zijn ondertussen redelijk wat simulators op de markt, waarvan een aantal redelijk bekend zijn zoals Farming Simulator, Flight Simulator X, Cities Skylines, Football Manager en Euro Truck Simulator 2. Er is absoluut een markt voor dit genre games en daardoor nemen sommige indie developers de kans om voor deze doelgroep aan de slag te gaan. Zo ook deze developer uit Polen. Varsav Game Studio’s Bee Simulator richt zich alleen niet op het besturen van sportclubs of groot materieel, maar op het leven als een bij. Ik mocht op de beurs ervaren hoe dit was.
Navigeren en vliegen
De start van de Bee Simulator vindt plaats in een complexe boom met veel gangen, waarvan de meeste ook nog eens doodlopen. Je leert in de boom de basic controls van de game kennen zoals het vliegen en navigeren. Dit gaat niet zo makkelijk als je zou denken, want je kunt alle richtingen op vliegen en de boom is een groot doolhof. Ondertussen wordt met een aantal mooie visuals verteld hoe de wereld van de bij eruit ziet. Dit heeft een educatieve insteek, hoewel de ontwikkelaar aangaf hier niet te veel op te focussen. Bee Simulator gaat om entertainment en is geen educatieve game.
Nadat je hebt uitgevogeld hoe je uit de boom komt, die tevens door kan gaan voor labyrint, kom je in de open wereld terecht. Tijdens de eerste tien minuten in de open wereld zien we de eerste simulatorelementen terugkomen. Als bij is het jouw belangrijkste dagtaak om stuifmeel te verzamelen voor de bijenkorf en dit vormt ook de basis van de simulator. Je krijgt opdrachten van de koningin en zo start je jouw onafhankelijke missies.
Tijdens het verzamelen van stuifmeel moet je rekening houden met alle gevaren van het park waar je doorheen vliegt, hierover later meer. Er zijn een aantal verschillende missies die je kunt volbrengen los van het verzamelen van stuifmeel, zoals het gevecht aangaan met een wesp als je even niet goed oplet of een andere bij helpen met de weg terugvinden naar de bijenkorf.
De wereld van een bij
Je vliegt rond in een open wereld bestaande uit een park. Hier kun je naar eigen inzicht je missies voltooien, maar er liggen ook gevaren op de loer. Zo zijn er wespen, vervelende mensen en andere lastige situaties waar je uit moet zien te komen. Ik heb een leuke tijd gehad met deze game en het voelt aan als een game waar je veel tijd in kunt stoppen door de nieuwe opdrachten die je telkens kunt uitvoeren. Je kunt de interactie aangaan met mensen, dieren, planten en andere insecten en elke interactie was tijdens het spelen van de demo anders. Je belangrijkste taak is het verzamelen van stuifmeel, maar er is een groter doel: het vinden van een nieuwe locatie voor de bijenkorf, de reden hiervan houd ik geheim en wordt duidelijk als je het spel zelf gaat spelen.
Los van de verhaalmodus kun je ook in een ontdekkingsmodus de open wereld ontdekken, die geïnspireerd is op Central Park in New York. De hele game speelt zich vooralsnog af in één park. Ook is samen spelen in een split-screen mogelijk, waarbij zowel co-op als competitief gespeeld kan worden.
Groots opgezet, goed uitgewerkt
De game mag dan in ontwikkeling zijn door één ontwikkelaar, de beelden zijn bijzonder goed en voelen aan als een AAA titel. Ook het uitgebreide assortiment aan verschillende game-elementen laat het aanvoelen als een goed uitgewerkte game waar je veel tijd in kunt stoppen. Helaas is er nog geen releasedatum, maar als de simulator eenmaal uit is kan die gespeeld worden op alle grote platformen: PC, PS4, Xbox One en de Nintendo Switch.