Battleborn – Tot de tanden toe bewapend
De maand mei gaat een hele leuke maand worden voor de liefhebbers van het MOBA-genre. De nieuwe game van Blizzard, Overwatch, zal verschijnen aan het einde van de maand, maar aan het begin van dezelfde lentemaand komt 2K samen met Gearbox Software met Battleborn. Vanaf vorig weekend kunnen de PlayStation 4-bezitters aan de slag met de open bèta van de game. De andere twee platformen, Xbox One en pc, starten vanaf vandaag (13 april dus) met de grote bètatest en deze duurt voor iedereen tot en met 18 april. Het is maar goed dat deze bèta ongeveer een week duurt, want er zit zoveel content in om uit te proberen dat ik bijna geneigd was om dit een review te noemen.
Voor mij is de open bèta al de vierde keer dat ik in het nieuwe project van Gearbox mag duiken en elke keer voelt het weer een beetje als thuiskomen in een huis dat langzaam steeds groter wordt. De eerste stapjes werden gezet in Keulen en via de closed beta en een speelsessie in Breda is het nu tijd voor de open bèta. Deze keer voelde het alsof ik een enorme villa binnenkwam, want wat er allemaal voor ons klaar staat, is behoorlijk. Zo is het theoretisch mogelijk om met alle 25 personages te spelen in de bètaweek. Er is een handjevol karakters vanaf het begin speelbaar en de rest is vrij te spelen door in level te stijgen of door bepaalde challenges te voltooien. Deze constructie zal ook in de volledige game zitten en het biedt meerdere wegen voor het vrijspelen van je favoriete Battleborn.
De lijst van personages is onder te verdelen in 5 facties: Eldrid, Jennerit, The LLC, The Peacekeepers en Rogues. Ze hebben allemaal een herkenbaar karaktertrekje, zo zijn de Jennerit meestal roodkleurige, hele serieuze krijgers, The LLC high-class theedrinkers en de Eldrid zijn de hippies van het universum. Je merkt snel dat in elk personages behoorlijk wat tijd is gestoken, want ze voelen bijna allemaal verschillend aan en dit zorgt al snel dat je een paar favorieten hebt, maar dat er ook een paar Battleborn zijn die je totaal niet liggen. Ook gebeurt het vaak zat dat je in de story missions een onwijs fijn karakter hebt die in PvP totaal niet lekker speelt en andersom. Je bent alleen al uren zoet om uit te vinden wat jij lekker vindt spelen en het zorgt ervoor dat je geen enkel personage links laat liggen.
De Battleborn-bèta biedt op het gebied van story missions een heel stuk meer dan de closed beta van een aantal maanden terug. Er is met The Void’s Edge een extra missie bijgekomen en de teruggekeerde The Anomaly-missie is een heel stuk langer geworden met een aantal coole boss fights. Elke missie houdt je zo’n drie kwartier zoet. Het is mogelijk om de missies in je eentje te spelen, online met anderen of op de bank met een vriend middels split screen en vooral dat laatste is even wennen. De eerste keer dat ik de local co-op startte, werd ik geconfronteerd met een enorme balk aan de linkerkant van het scherm waar alleen de minimaps van beide spelers en de objectives te zien zijn. Het reduceert je speelscherm met zo’n 20 procent en dat vond ik in de eerste paar minuten echt ontzettend storend. Halverwege de missie begint het alsnog te wennen en voor je het weet merk je er niets meer van. Toch denk ik dat het een probleem kan worden voor de mensen die niet gezegend zijn met een grote tv, want dan gaat het toch echt lijken alsof je aan het gamen bent op een postzegel. De story missions zijn erg vermakelijk en vooral leuk als je het speelt met vier anderen, want daar zijn de levels eigenlijk voor gemaakt. Er zijn veel stukken waarin je elkaar hard nodig hebt en ook een aantal gedeeltes waarin het team moet splitsen om het objective te halen.
De PvP in de Battleborn-bèta heeft net als de story mode twee opties, namelijk Incursion en Meltdown. In de eerste is het de bedoeling om twee grote robots van het vijandige kamp te vernietigen voordat ze die van jou te pakken krijgen. In Meltdown is het de bedoeling dat je jouw Minions (niet te verwarren met die irritante gele tic tacs) in een altaar weet te leiden om zich op te offeren voor het grotere goed. Het team dat als eerste vijfhonderd punten behaalt, wint het potje. Zoals bijna elke goede MOBA speel je in een team van vijf en zijn er verschillende turrets of mercs vrij te spelen die het gevecht makkelijker kunnen maken. Beide modi zijn ontzettend vermakelijk en eisen redelijk wat teamwork van de spelers. Er is echter een probleem dat sinds de sessie in Keulen nog steeds niet is verholpen en dat is dat sommige personages ontzettend overpowered zijn. Met name de melee-based personages als Phoebe, Rath en Shane & Aurox zouden de Hulk nog op de knieën krijgen. Het is logisch dat Gearbox deze categorie vechters iets sterker maakt aangezien ze niet van ver kunnen aanvallen, maar de balans is nog zeker niet optimaal.
Verder valt het op dat Battleborn een enorme game is op alle fronten. Ook het levelsysteem is uitgebreid en een beetje complex zelfs. In elke missie begint je personage op level 1 om in een razendsnel tempo tot het maximum level van 10 te komen, zodat je ieder personage een keer op zijn sterkst hebt gezien. Elke keer dat je zo’n niveau stijgt, kun je uit twee opties kiezen om jezelf sterker te maken. In feite komt het neer op links of rechts, meer range of meer damage, meer shield of meer health. Aan het eind van elk online gevecht of story mission stijg je op nog twee andere manieren in level. Ten eerste krijgt het personage waar je mee speelt XP, waarmee je skins en extra aanvallen vrijspeelt, en ten tweede stijg je in command rank waar je uiteindelijk andere personages, loot packs en andere spullen mee vrijspeelt. En of dat nog niet genoeg is, kun je nog loot vinden waarmee je nog meer extra skills en upgrades vrijspeelt. De keuze is erg reuze.
Ten slotte heeft Gearbox een foefje in Battleborn geplaatst dat ragequitten tegen moet gaan. Mocht je, vrijwillig of onvrijwillig, midden in een PvP-gevecht vertrekken, dan is het niet mogelijk een ander potje te beginnen totdat het spel waaruit je bent gevlucht is afgelopen. Dat is natuurlijk onwijs storend voor diegene die met de staart tussen de benen is weggerend, maar ook de goedwillende gamer heeft hier last van aangezien het lege plekje dat wordt achtergelaten niet wordt opgevuld met een nieuwe speler. En in al die keren dat er bij mij iemand midden in een gevecht vertrok, is bijna niemand teruggekomen om het gevecht af te maken. Je speelt dan de rest van het spel met een man minder en dat staat bijna altijd gelijk aan verliezen. Dus mocht Gearbox echt wat aan ragequitters willen doen, dan is het beter dat alleen zij een kwartier niet meer kunnen spelen en dat de lege plek weer wordt opgevuld met vers bloed, want met deze constructie pak je niet alleen de slechte verliezers aan, maar ook de goedwillige gamers.
Met nog drie weken te gaan lijkt Battleborn klaar voor zijn release. De servers lijken na wat opstartproblemen de drukte aan te kunnen en de game is op alle fronten echt een genot. Met een paar kleine tweaks aan sommige personages en misschien een ander soort split screen kan het eigenlijk niet meer fout gaan. Na de release zal er nog veel gratis content volgen dus aan de toekomst is ook al gedacht. 2K en Gearbox zijn tot de tanden toe gewapend om de strijd aan te gaan in de drukke maand mei.